100% Getest: Ortlieb Ultimate 6 Classic

Deze zomer trokken we op de racefiets in zeven etappes dwars door Frankrijk met de Mont Ventoux als eindbestemming. Een ideale trip om de Ortlieb Ultimate 6 Classic stuurtas te testen.

16/11/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Ortlieb

Ortlieb is een naam die staat als een huis onder de reislustige fietsers want de Duitse maakt indruk met robuuste tassen die door het gebruik van Tarpaulin materiaal en rolsluitingen perfect waterdicht zijn. De Ultimate 6 Classic stuurtas bestaat in drie varianten die op dezelfde principes gebaseerd zijn: de Small versie (83,95 euro) heeft een inhoud van 5 liter, de Medium biedt voor 94,45 euro 7 liter opbergruimte en de Large doet daar voor 99,70 euro nog eens anderhalve liter opbergruimte bij. Voor de Medium en Large zijn talrijke accessoires beschikbaar (zie lijst onderaan), bij de Small is het aantal upgrades beperkt. Wij gingen met de Ultimate 6 Classic Medium op pad.

Het bevestigingsmechanisme blinkt uit in gebruiksgemak en stevigheid. De kunststof stuurhouder waarop je de stuurtas vastklikt, bevestig je met een lange kabel op het stuur. Je wikkelt de kabel om het stuur (géén carbon stuur!) en de stuurpen waarna je de kabel in de stuurhouder met een inbusbout vastschroeft. Zoals gezegd klik je de stuurtas heel gemakkelijk in de stuurhouder en met een sleutel kan je de bevestiging vergrendelen. De stuurtas zelf is van het ‘bovenlader-type’ waarbij het ‘deksel’ naar voor scharniert. Dat laatste heeft twee voordelen: omdat het deksel van de tas naar voor open klapt, kan je van op de fiets gemakkelijk bij de inhoud van de tas. Tweede voordeel is dat de tas door de rijwind vanzelf weer wordt gesloten, mocht ze om één of andere reden toch ongewild geopend zijn. Het deksel sluit zich met magneten op de tas, om de stuurtas te openen vind je aan de achterkant van de tas een handige treklus.

De harde kunststof basis van de stuurtas voelt nogal plastiekerig aan en je doet er dan ook goed aan om onderin de tas een paar zachte spullen op te bergen (shirtje, jasje,…) om op die manier een dempende onderlaag te creëren. Die basislaag zal voorkomen dat spullen in de tas liggen te rammelen. In een apart zakje dat je met een rits kunt afsluiten berg je kleine spullen zoals een bankkaart of telefoon op, de karabijnhaak is ideaal om een sleutelbos aan op te hangen. Zeven liter opbergruimte is toch al aardig wat en ook de maximale belading van vijf kilogram is OK. Ondanks dat volume en het gewicht blijft de stuurtas heel stabiel op het stuur.

Bij de Ultimate 6 Classic testten we ook het optionele kaartvak (31,45 euro) dat met vier elastieken en haakjes over het deksel van de stuurtas wordt gespannen. Het (uiteraard) doorzichtige kaartvak sluit je met een rolsluiting en handig is dat je het gewoon op het deksel van de tas kunt laten zitten als je de stuurtas wil openen. 125,90 euro voor een stuurtas met kaartvak is best een investering, maar de kwaliteit van het geheel rechtvaardigt de prijs volledig.

De Ortlieb Ultimate 6 Classic is beschikbaar in zwart, rood, blauw, geel, wit en grijs. Dit zijn de beschikbare accessoires: F94: cameratas: 28,30 euro F3903: binnenvakverdeling: 9,40 euro D2101: smartphone-, tablet- of GPS-vak: 31,45 euro F1402: kaartvak: 31,45 euro E207: stuurhouder voor E-bikes met centrale console: 34,15 euro www.ortlieb.com/nl

Laatste artikels