100% Getest: Peaty’s XXX Solvent Degreaser en Foaming Drivetrain Degreaser

Steve Peat werd tussen 1998 en 2010 acht keer Brits Kampioen downhill, drie keer Europees Kampioen en één keer Wereldkampioen. In die periode won Peaty ook zeventien manches van de wereldbeker downhill. Nadat de prettig gestoorde Engelsman in 2016 zijn downhillfiets aan de haak hing, stortte hij zich met evenveel passie op een nieuwe uitdaging: onderhoudsmiddelen voor fietsen ontwikkelen. Naar een bruikbare merknaam hoefde Peaty in ieder geval niet lang te zoeken…

18/09/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Peate concentreert zich op alles wat smeer- en schoonmaakmiddelen betreft, aangevuld met tubeless ventielen, tubeless velglint en tubeless sealant. Omdat smeren op een vieze ketting geen enkele zin heeft (onthou dat zeker in de winter!) testten we van Peaty’s de XXX Solvent Degreaser en de Foaming Drivetrain Degreaser.

Beginnen doen we met de Foaming Drivetrain Degreaser en dat hoor jij eigenlijk ook te doen. Want de Foaming Drivetrain Degreaser zou in 95% van de gevallen moeten volstaan om de smerige aandrijving van je fiets weer schoon te krijgen. Het spul zit in een matzwarte fles van 500 ml en met de knijpkop verdeel je het goedje over de cassette, de ketting en het crankstel. Er vormt zich meteen een vrij dikke schuimlaag op de aandrijving (het is bijna scheerschuim) en terwijl je de rest van de fiets wast geef je de Foaming Drivetrain Degreaser de tijd om het vuil op de aandrijving los te weken. Hoe efficiënt de ontvetter te werk gaat kan je ook zien want het witte schuim verkleurt als het vuil van de aandrijving losweekt en opneemt. Volgens Peate en zijn kornuiten volstaat het om bij het einde van de fietswasbeurt het schuim van de aandrijving weg te spoelen, maar je verhoogt de efficiëntie van het middel nog als je een keer met een harde borstel over de cassette en ketting schrobt. Spoel je dan de aandrijving af, dan zal je in 95% van de gevallen zien dat al het vuil en de restjes smeermiddel weg zijn zodat je – nadat je de ketting hebt afgedroogd met een schone doek of perslucht – de aandrijving opnieuw kunt smeren.

In bepaalde gevallen is de biologisch afbreekbare Foaming Drivetrain Degreaser net niet krachtig genoeg om de aandrijving weer brandschoon te krijgen. Erg is dat niet want als je na iedere fietstocht je aandrijving met een te agressieve ontvetter te lijf gaat, zullen ook de afdichtingen van de lagers daar onder lijden. Beter is het om een milde ontvetter zoals de Foaming Drivetrain Degreaser te gebruiken en een paardenmiddel achter de hand te houden voor die enkele keer dat de Foaming Drivetrain Degreaser de klus niet geklaard krijgt. Met name als er dik (montage)vet gebruikt is, zal de Foaming Drivetrain Degreaser in de problemen komen. Kettingen worden in de fabriek met een iets dikkere olie (het voelt eerder als vet aan) ingepakt om niet te roesten tijdens het transport. Ik haal die dikkere olie er al voor de eerste fietstocht af omdat ze te kleverig is en er daardoor te veel vuil in blijft kleven. In dat geval kan je de XXX Solvent Degreaser gebruiken. Dat goedje zit in een spuitbus van 400 ml en is tamelijk agressief van aard. Met andere woorden: met beleid gebruiken dus om een scenario met meer lasten dan lusten te voorkomen. Draai je de pedalen achteruit en spuit je de XXX Solvent Degreaser over de ketting, dan zie je het vuil zo van tussen de schakels vliegen. Maar terwijl de Foaming Drivetrain Degreaser de dikkere vetten in de lagers van je fiets spaart, zal de XXX Solvent Degreaser ook deze te lijf gaan. Wil je toch de kracht van de XXX Solvent Degreaser gebruiken, zonder het risico dat je al te veel vet van de lagers wegspuit, dan spuit je beter eerst wat van het goedje op een vod waarna je de ketting met de vod schoon wrijft. Met wat XXX Solvent Degreaser kan je trouwens ook vetvlekken op het frame weghalen (ook op matte lak!) en het spul is eveneens bruikbaar om een vervuild stuurlint proper te maken. Net als de Foaming Drivetrain Degreaser is de XXX Solvent Degreaser biologisch afbreekbaar.

Conclusie

Met de Foaming Drivetrain Degreaser (11,99 euro voor 500 ml) en de XXX Solvent Degreaser (9,99 euro voor 400 ml) haal je een efficiënt duo in huis. De Foaming Drivetrain Degreaser is ideaal voor het regelmatig onderhoud van de aandrijving van je fiets, de XXX Solvent Degreaser komt van pas als de Foaming Drivetrain Degreaser tegen zijn limieten aanloopt. Goed gedaan, Peaty!

Alle details van de Foaming Drivetrain Degreaser vind je hier, voor alle details van de XXX Solvent Degreaser klik je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: E-vers Primo
04/11/2019 - Frederik Backelandt

100% Getest: E-vers Primo

Het aantal fietsschoenen dat de voorbije jaren de richting van onze redactie uitkwam, is niet te tellen. Zo nu en dan zit daar dan een paar tussen dat op de nodige ‘ooooh’s’ of ‘aaaah’s’ kan rekenen. Schoenen die doen wat ze moeten doen, maar ook dat tikkeltje extra hebben. De Primo’s van het Duitse merk E-vers hebben dat extraatje. Na ruim duizend testkilometers met een paar witte Primo’s kunnen we (eindelijk) tot een enkele duidelijke conclusies komen.