100% Getest: Pilot SCRAM Pinion

Kom je met deze titanium fiets aandraven op een social ride, dan heb je meteen veel bekijks. Maar de echte eyecatcher van deze Pilot SCRAM gravelbike is de Pinion C1.12 gearbox die zich onder het bracket bevindt. Het interne versnellingssysteem met riemaandrijving is nagenoeg onderhoudsvrij en bijgevolg ideaal voor langere of meerdaagse tochten. Bij Pilot gaan ze er echter prat op dat de SCRAM ontworpen is om meerdere doelen te dienen. Dat moesten we toch even getest hebben.

02/09/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Grinta!

Met de SCRAM Pinion bootsen ze bij de Nederlandse titaniumspecialist Pilot de geometrie en de rijeigenschappen van de ‘gewone’ SCRAM na, op een frame dat speciaal gebouwd is om met de unieke Pinion versnellingsbak uitgerust te worden. Snel als een racer, wendbaar als een mountainbike, zo luidt het devies. In combinatie met de onderhoudsarme riemaandrijving is de SCRAM Pinion in ieder geval op vele terreinen inzetbaar. Neem daar nog de aanwezigheid van diverse montagenokken bij, en je bent met de Pilot SCRAM Pinion klaar om de wijde wereld in te trekken.

Riem erop

De Pinion-aandrijving is allerminst alledaagste noemen. De SCRAM beschikt niet over een voor- of achterderailleur maar over een interne versnellingsbak. Die bevindt zich aan het bracket en werkt min of meer hetzelfde als een wagen. De verdere technische uitleg besparen we u. Krachtoverdracht naar het achterwiel gebeurt met riemaandrijving. Het systeem past met spacers op wielen met een standaard freehub body, in dit geval de OHR Cycling G2 wielset, voorzien van 44 mm brede Vredestein Aventura gravelbanden.

Schakelwerk op maat

Het schakelen met de Pinion C1.12 verloopt in 12 gelijke trappen. Standaard wordt de SCRAM Pinion geleverd met een door Pilot zelf ontworpen ‘Super Shifter’. Deze draaishifter is geschikt voor op koers- en gravelsturen, aangezien het standaard systeem van Pinion enkel op flat bars past. Optioneel kan de SCRAM Pinion uitgerust worden met Cinq shifters, die ervoor zorgen dat je de Pinion gearbox kan bedienen via geïntegreerde shifters in de remgrepen.

Alles onder controle

De eerste bevindingen zijn die van een perfect beheersbare, wendbare gravelbike. De 44 mm brede Vredestein Aventura banden graven zich met de juiste bandendruk niet in, maar bijten toch goed vast in de bochten. Wens je nog meer comfort en controle, dan kan je kiezen om het frame te gebruiken in combinatie met 27.5“ wielen waarbij voldoende ruimte is om 2.2” banden te monteren. Zonder te agressief te zijn, is de SCRAM Pinion heel direct. Maar zo zijn bij nader inzien de meeste Nederlanders. Gaat het terrein op en af, dan moet de fiets het omwille van het extra gewicht van de gearbox wel afleggen tegen de concurrentie. Droog aan de haak weegt ons testexemplaar 11,5 kilogram. Geen enkel probleem op vlakke wegen, en dankzij het lage zwaartepunt onder het bracket ook niet op technische stukken, maar wel wanneer de zwaartekracht zicht komt moeien.

De perfecte imperfectie

Qua looks neemt de Pilot een voorsprong op de concurrentie omwille van het titanium. Tijdloos en onopvallend opvallend. En hoe perfect de naad in de staande achtervork voor (de)montage van de aandrijfriem is weggewerkt, zo visueel aanwezig is de hydraulische remleiding die buitenom van de horizontale buis de linker achtervork in gaat. Van een schone tafel kan je niet eten, zeggen ze wel eens. Daarom nemen we het esthetische minpuntje er graag bij.

Snel geschakeld

In een bosrijke, natuurlijke omgeving is de SCRAM Pinion een plezier om mee te rijden. De aandrijving is nagenoeg geluidloos. Schakelen doe je soepel in twaalf gelijke trappen, tenminste wanneer je wat druk van de pedalen haalt. Onder volledige last reageert de versnellingsbak minder goed. Tijdens de eerste test met de Pilot Super Shifter draaishifter komt al snel het ongemak naar boven van een schakelsysteem dat niet in de remgrepen geïntegreerd is. Schakelen in de beugels of met de handen op de remgrepen lukt nu eenmaal niet met een draaishifter die zich bovenaan het stuur bevindt. Dankzij de update naar Cinq shifters is dat euvel snel van de baan. Die Cinq shifters werken zoals de Etap schakelsystemen van SRAM. Links is lichter, rechts is zwaarder. Simpel als dat.

Verrassend hoe groot de remkracht van de TRP Hylex RS schijfremmen is. TRP staat doorgaans bekend als budgetoplossing, maar bewijst met de Hylex remmen dat ze niet moeten onderdoen voor de grotere spelers.

Conclusie

De Pilot SCRAM Pinion is uniek in alle opzichten. Hoewel titanium altijd al een nichemarkt is geweest, lopen er best wel veel liefhebbers rond. Naast mooi is titanium ook buitengewoon schokabsorberend, wat zeker op gravelrides goed van pas komt. Het frame van de SCRAM is competitief maar niet té. Het Pinion versnellingssysteem werkt goed en intuïtief, maar voegt een klad extra gewicht toe. Daarom durven we stellen dat het systeem mogelijks beter tot zijn recht komt op een (gravel)bike die meer bestemd is voor langeafstandstochten. Met alle montagemogelijkheden voor extra bidonhouders, bagagerekjes en spatborden is de Pilot SCRAM voorzien voor dergelijke escapades, maar in het DNA van het frame zit veel meer actie dan dat. We zijn dan ook benieuwd hoe de SCRAM presteert met een traditioneel aandrijvings- en versnellingssysteem, maar dat zal ongetwijfeld snedig zijn. Daarnaast gebiedt de eerlijkheid ons wel te zeggen hoe heerlijk het is om na een lange graveldag maar twintig seconden nodig te hebben om de aandrijving terug schoon te spoelen.

- Versnellingsratio met gelijke trappen, elk van de 12 versnellingen is betrouwbaar
- Aandrijfriem niet onderhevig aan zand en modder, onderhoudsvrij (1x per jaar revisie)
- Geruisloze aandrijving = meer genieten van de natuur
- Met de standaard draaishifter minder geschikt voor intensieve ritten
- Hydraulische leiding van de achterrem ontsiert de cleane look door sprongetje van bovenbuis naar achtervork.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX
04/01/2020 - Redactie

100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX

De verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! staat open voor alle racefietsen, gravelbikes of crossfietsen met een krom stuur en een maximumprijs van 5.999 euro. Basso stuurde vorig jaar de Palta gravelbike in, Cannondale leverde voor de verkiezing van dit jaar de Topstone Carbon Ultegra RX aan. De Basso Palta won vorig jaar niet, dit jaar wint ook de Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX niet. Al wil dat niet zeggen dat we daarom iets tegen gravelbikes hebben...