Deel dit artikel:

100% Getest: Pinarello Prince Disk

De Prince was binnen het Pinarello-gamma altijd al de alleskunner van het pak en is tegenwoordig in drie verschillende versies te koop. De Prince FX heeft een iets agressievere geometrie om de Italiaan wedstrijdklaar te maken, de gewone Prince en de Prince Disk moeten het vooral van hun allround inzetbaarheid hebben. Voor de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ gingen we met de Prince Disk op pad.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wanhoop niet als je dat knal oranje maar niks vindt, de Prince Disk is ook in de heel klassieke combinatie van zwart/wit/rood beschikbaar en er is eveneens een versie met matzwarte lak en glanzend zwarte letters. Want hoe cool sommige testers dat oranje ook vinden, een Prince Disk is een fiets die je koopt om er een aantal jaar van te genieten en de kans dat je over drie jaar dat oranje beu gekeken bent is reëel. Maar het getuigt wel van lef dat de importeur deze kleurstelling voor de verkiezing van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! instuurde.

Kijk eens door de lak

Het risico bestaat dat je je letterlijk en figuurlijk blind staart op de kleur en het frame niet van wat dichterbij bekijkt. Want de frameset (te koop voor 2.690 euro) heeft wel degelijk alles waarmee Pinarello zich van de rest van de fietindustrie onderscheidt. Zoals daar zijn een asymmetrisch frame (in dit geval van T700 carbonvezels) met de typische geknikte ONDA voorvork waarvan de vorkpoten een beetje als O-benen uit mekaar staan. Alle kabels worden heel netjes door het frame geleid, de carbon aero zadelpen wordt met een wig vanaf de bovenbuis in de zitbuis geklemd en de overgang van de zitbuis naar de wishbone staande achtervork is hallucinant mooi. Op de zitbuis zitten drie nokken zodat je je tweede bidon in een hoge of lage positie kunt monteren.

Mooi aansluitende spacers en gripvol stuurlint, fraaie voorvork en mooie integratie van de zadelpen. De Pinarello heeft het wel…

Als complete fiets wordt het hoogwaardige en piekfijn afgewerkte frame aangekleed met een complete Shimano Ultegra groepset met compact crankstel (50/34), 11-30 cassette, mechanisch bediende derailleurs en hydraulische schijfremmen. Meteen een duidelijke eerste indicatie dat de Prince Disk op alle terreinen inzetbaar moet zijn. De Fulcrum Racing 400DB wielen met 25 mm brede Vittoria Zaffiro Pro banden passen bij dat allround inzetbare karakter, maar zijn niet van de lichtste noch de meest verfijnste. Het zijn exact dezelfde wielen als in de Merida Reacto Disc 7000-E die hier gisteren aan bod kwam en wie de test van de Merida gelezen heeft, herinnert zich dat de Fulcrums het rijgedrag van een fiets nadrukkelijk in de richting van sportief toeren sturen. Het probleem voor de fietsfabrikanten is evenwel dat er weinig lichte alternatieven zijn als je naar een schijfremwiel met aluminium velgen van pakweg 35 mm hoogte op zoek gaat. Carbon velgen zijn lichter, maar drijven de prijs verder op en zijn om die reden vaak geen optie. Als je evenwel weet dat een paar Fulcrum Racing 400DB wielen een adviesprijs van 431 euro draagt, dan had het op een fiets van 4.490 euro misschien toch een ietsje meer mogen zijn. Wat de banden betreft: in het frame passen sloffen van maximum 28 millimeter breedte, genoeg dus om je Prince Disk ultra comfortabel te maken voor de Vlaamse voorjaarsklassiekers.

Comfortabel kilometers weg kachelen, maar evengoed up tempo en stabiel door de bocht: de Pinarello Prince Disk ten voeten uit.

Stille werker

Springt de Prince Disk er visueel uit omwille van zijn opmerkelijke kleurstelling en fraaie framevormen, dan is het op vlak van rijgedrag een stille werker. Een betrouwbare en stabiele alleskunner die bij alle testers op vlak van comfort en stijfheid goede doorsnee waarden scoorde. Overal een 7,5 op 10, nergens uitschieters, nergens flaters. Ikzelf reed een paar extra rondjes met de Pinarello Prince Disk omdat ik hem de eerste ronde niet meteen een plaats kon geven. Bij sommige fietsen heb je dat, duurt het wat langer om aan te voelen wat voor vlees je in de kuip hebt. En dus maakte ik er wat extra kilometers op, in de hoop de Pinarello op een fout te kunnen betrappen of om me positief te laten verrassen. Maar ik kwam van een kale reis terug want de Pinarello Prince Disk is gewoon goed, op alle vlakken, zonder ergens voor vuurwerk te zorgen. Zijn stuurgedrag is neutraal en voorspelbaar, het frame is stijf genoeg, de afwerking in zoals je dat in zijn prijscategorie mag verwachten, het comfort is meer dan dik in orde en er zitten een aantal details aan waar je op op een grijze herfstavond uren kunt naar kijken in je garage. Vlindervlug is de Pinarello Prince Disk niet want met zijn 8,53 kilo en relaxte geometrie is het veel meer een sportieve toerfiets dan een pure koersbak. Hoe goed Shimano Ultegra ook werkt qua schakelen en remmen, op een ‘normale’ fiets van 4.490 euro zou je hopen op Shimano Ultegra Di2. Maar dit is geen gewone fiets, dit is een Pinarello. Je koopt een stuk naam, Italiaanse flair en beleving. En dat heeft zijn prijs, maar zal zich bij een eventuele doorverkoop na een paar jaar ook uiten in een hogere restwaarde.

Conclusie

Het oranje van de Prince Disk is misleidend want deze Pinarello is geen tafelspringer, maar eerder een betrouwbare endurance racer die zijn eigenaar altijd en overal bijstaat. Toch is het een fiets die je meer met je hart dan met je verstand koopt want voor 4.490 euro kan je carbon endurance racers kopen die met betere onderdelen zijn aangekleed. Maar dan mis je natuurlijk wel alles waar het bij een Pinarello om draait: flair, klasse en elegantie.

Alle details over de Pinarello Prince Disk vind je op de site van Pinarello.