100% Getest: Pirello Cinturato Velo

Na jaren van afwezigheid introduceerde Pirelli midden 2017 opnieuw fietsbanden onder het P Zero submerk. Vorig jaar voegde de Italiaanse bandenfabrikant een Tubeless Ready variant aan zijn aanbod toe en wij reden met die Cinturato Velo de winter door.

27/02/2019 - Tekst: Redactie

Formule 1 op 2 wielen

De Pirelli Cinturato wordt (net als de anders Pirelli banden) in een mooie verpakking geleverd en voorzien van een rubber (arm)bandje. Pirelli voorziet in navolging van hoe het er in de Formule 1 aan toe gaat elke band van een kleur die de rijeigenschappen van de band weergeeft. De P Zero Velo is herkenbaar aan zijn zilveren logo’s en is de allround raceband in het gezelschap. De P Zero Velo TT met rode logo’s is lichter en sneller, de P Zero Velo 4S heeft blauwe logo’s en is een band om het hele jaar door mee te fietsen. De ‘4S’ staat niet voor niets voor ‘4 Seasons’. De Cinturato Velo met groene details is de jongste toevoeging aan het gamma en de enige Tubeless Ready band in het gamma. De band is beschikbaar in vier maten: 26, 28, 32 en een wel heel forse 35 millimeter variant. Wij testten de band in 26 mm versie.

Niet kapot te krijgen

Ruim duizend kilometer hebben de Cinturato Velo’s deze winter gebold en we reden niet één keer lek zodat de banden die in Frankrijk geproduceerd worden qua lekbestendigheid echt wel aanraders zijn. Die prima lekbestendigheid hebben de banden te danken aan de ‘armour tech’ beschermlaag, een aramide brekerlaag die tussen het 60 TPI karkas van de band en het SmartNET Silica rubbermengsel op het loopvlak wordt gelegd. Hoewel de wegen er in de winter meestal nat en smerig bij liggen waardoor het vuil gemakkelijker in het loopvlak blijft zitten, slaagde de brekerlaag er op efficiënte wijze in om lekke banden te voorkomen. Combineer je de Cinturato Velo met een binnenband, dan schrijft Pirelli een bandenspanning van 6,5 tot 7 bar voor. Rij je tubeless, dan mag de bandenspanning zakken tot 5 à 6 bar. Aangezien niet alle testwielen waarop we deze winter de Pirelli’s gebruikten Tubeless Ready waren, testten we de Cinturato Velo’s de hele tijd met binnenband.

Een Italiaan op z'n Duits

Qua rijgevoel vallen de Pirelli’s goed te vergelijken met de Continental GP 4 Season. Ideale trainingsbanden om veel kilometers mee te malen met een beperkt risico op lekke banden en als keerzijde van de medaille een wat stugger rijgevoel en iets hogere rolweerstand. Daarmee is de Cinturato Velo ideaal voor wie veel trainingskilometers maakt of op de fiets naar het werk rijdt. De grip in droge en natte omstandigheden is prima zodat de band in alle omstandigheden veel vertrouwen geeft. Hou er wel rekening mee dat de band vrij breed uitvalt want opgegeven voor 26 millimeter mag je daar in werkelijkheid een millimeter of twee bijtellen. Controleer voor de aankoop dus zeker de beschikbare ruimte in je frame.

Conclusie

Met een adviesprijs van 49,90 euro is de Pirelli Cinturato Velo als trainingsband/commuterband niet echt goedkoop en -opvallend- de online prijsstunters geven amper korting op de band. Zet je de prijs evenwel af tegenover het vertrouwen dat je van de banden krijgt, de lekbestendigheid en de prima duurzaamheid, dan helt de balans echter opnieuw over in het voordeel van de Pirelli Cinturato Velo.

Alle info vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels