100% Getest: PowerPod Ant+/Bluetooth

Anno 2018 zijn wattagemeters wat tien jaar geleden de hartslagmeter was: iedereen wil er eentje, maar een groot deel van de fietsers weet niet precies hoe er voordeel uit te halen. Wij gingen aan de slag met de PowerPod, een klein toestel dat al je wattages registreert en weergeeft, maar dat je ook zonder fietscomputer kan gebruiken.

21/08/2018 - Tekst: Redactie

Dat de PowerPod anders is dan meeste wattagemeters, is meteen duidelijk. De PowerPod ANT/ Bluetooth is een kleine en lichte zender (5,5 x 5,1 x 1,6 cm, 34 gram) die je op het stuur monteert met de meegeleverde houder. Anders dan alle andere systemen is de PowerPod dus niet aan de aandrijving gelinkt: niet op de crank, niet op de ketting, niet op het pedaal en niet op de naaf. Dit zorgt er voor dat je de PowerPod makkelijk van fiets kan wisselen, toch wel een van de grootste pluspunten van het toetsel. Maar wat meteen tot de vraag leidt of de PowerPod ook accuraat kan zijn.

Oldskool

De PowerPod is een zeer minimalistisch toestel dat je via een USB- kabel oplaadt. De vermogensmeter is enkel voorzien van een aan- uitknop en en een klein led-lichtje. Na montage op je stuur (je moet de Powerpod onder je stuur hangen met de opening naar voor gericht) zoekt hij via ANT+ contact met je fietscomputer, of zo simpel zou het toch moeten zijn. Helaas had ik één ding over het hoofd gezien: daar waar de Powerpod er zeer strak uitziet en je enkel en alleen hem zou nodig hebben, heb je wel nog een snelheidsensor nodig op je fiets. Minpuntje dus. Volgens PowerPod is het GPS-signaal van een fietscomputer niet correct genoeg en dus moet je zo’n ouderwetse snelheidssensor als extraatje monteren op je fiets. Ik gebruikte de Sigma R2 Bluetooth/ ANT+ snelheidssensor om de connectie te maken tussen PowerPod en fietscomputer. Groen licht bij het aanzetten van de PowerPod (dat wel al snel verdwijnt) en dan kan je op de fietscomputer de PowerPod zoeken en toevoegen als apparaat. De batterijstatus van de PowerPod hoor je in eerste instantie op je fietscomputer te checken, als de batterij bijna leeg is gaat op de PowerPod een rood LEDje branden.

Meten is weten? Na de installatie snel even een tochtje maken om te kijken hoe de PowerPod het doet. Dat de PowerPod er een andere meting op nahoudt is meteen duidelijk. Geen montage op de crank, maar meting via luchtweerstand. Hoe werkt dat dan precies? Volgens Velocomp, het bedrijf achter de PowerPod, houdt het toestel met verschillende factoren rekening om een totaal wattage te berekenen. Het stijgingspercentage van de weg, de windweerstand, de versnelling en de rolweerstand worden maar liefst achthonderd keer per seconde gemeten volgens de fabrikant. Het resultaat is een vrij realistische berekening van het geleverde vermogen (ik vergeleek de waarden met die van mijn Pioneer vermogensmeter), maar met een paar seconden vertraging. Jammer, maar tegelijk ook logisch aangezien het toestel niet in rechtstreekse verbinding staat met je trappers en er toch altijd een signaal van snelheids- en cadansmeter verzonden moet worden. Dat zorgt dus voor een extra ‘tussenstation’ in vergelijking met andere vermogensmeters.

Analyse

Zoals reeds aangegeven is trainen met een vermogensmeter heel populair geworden. Toch is het voor velen onder ons niets meer dan een leuke indicatie en een extraatje dat we kunnen toevoegen aan onze trainingen. Wil je echt op vermogen trainen met het doel sneller en beter te fietsen, dan zijn duurdere vermogensmeters een must. Toch heeft PowerPod ook zijn eigen software om alles te analyseren. Met de ISAAC software kan je na je rit je prestaties volledig ontleden. Een fietscomputer is niet noodzakelijk, ook daar zit het verschil met andere vermogensmeters, want de PowerPod heeft een intern geheugen. Je hoeft je PowerPod enkel aan de computer te hangen en alle gegevens van je training worden opgeladen.

Conclusie

De vermogensberekening door de PowerPod is zeer accuraat, alleen moet je rekening houden met die paar tellen vertraging. De vraagprijs van 349,99 euro is gerechtvaardigd omwille van het gebruiksgemak. Je kan de vermogensmeter eenvoudig bevestigen op een tweede (of derde) fiets en je hebt ook de mogelijkheid om het verschil tussen links en rechts weer te geven. Een dual vermogensmeter dus, simpel in gebruik en accuraat. Binnenkort wordt het aanbod uitgebreid met een Ant+ versie (dus niet Bluetooth-compatibel) van 324,95 euro en een PowerPod Lite die je voor 224,95 euro slechts op één fiets zal kunnen gebruiken.

Alle informatie op de website van de fabrikant en die van de importeur.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Lezyne Mega XL GPS
17/12/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Lezyne Mega XL GPS

De fietscomputers van Lezyne zijn op de Grinta!-redactie geen onbekenden, vandaar dat we na de Eurobike deze zomer met plezier de nieuwe Mega XL GPS in test namen. Een opmerkelijke nieuwkomer met een paar bijzondere kantjes… Deze review verscheen eind november al online, maar aangezien er vanuit Lezyne extra informatie kwam over de ontwikkeling van het toestel vonden we het wel zo boeiend om de test hiermee aan te vullen.