100% Getest: Prologo Dimension T4.0

Brede en korte zadels zijn helemaal je van het tegenwoordig en Prologo heeft het Dimension zadel in zomaar eventjes 22 varianten in de catalogus. Met een stalen rail en 206 gram is de T4.0 niet de lichtste of meest technologisch vooruitstrevende versie, maar voor een bescheiden 79,50 euro koop je wel een comfortabel én racy zadel.

08/07/2019 - Tekst: Redactie

De zadelfabrikanten die nog geen korte en brede zadels in het gamma hebben kan je intussen op één hand tellen. Prologo is met zijn Dimension-reeks wel al een hele tijd mee met de jongste trend en dat zadel wordt ook op een pak fietsen standaard gemonteerd. Test je een high-end Cannondale, Focus of Cervélo, dan kom je gegarandeerd een Prologo Dimension zadel tegen. Prologo is trouwens vrij jong want het merk bestaat pas sinds 2007. In die korte periode heeft het merk uit de buurt van Monza wel goed geboerd want momenteel rijden er niet minder dan vijf World Tour teams op de zadels van Prologo.

Van het bos en de bomen

Geen twee achterwerken zijn gelijk en geen twee fietsers zitten identiek op de fiets, dus één zadel ontwikkelen waar de hele wereldbevolking comfortabel kan op fietsen is sowieso een utopie. Trop kan evenwel ook in zadelland te veel zijn want bekijk je het Prologo-gamma, dan tref je daar zomaar eventjes tachtig verschillende zadels aan. Dan is het wel een beetje grappig om op de productfiche van het Dimension T4.0 zadel te lezen dat het een unisex zadel is dat je kunt gebruiken voor wegwielrennen, offroad fietsen, tijdrijden en triatlon. Met andere woorden: een zadel dat je overal kunt gebruiken … en die 79 andere zadels in het Prologo gamma dus een beetje overbodig maakt.

De Ti-Rox versie van het zadel staat op titanium rails.

Goede basis

Met zijn 245 millimeter lengte is het zadel een kleine vier centimeter korter dan klassieke zadels. Dat vergt enige aandacht als je de zitbank monteert en afstelt, om je positie juist te krijgen begin je best van aan de achterkant van het zadel te meten. In deze testversie is het zadel 143 millimeter breed, als ‘Dimension Space’ is het zadel ook in een 153 mm variant beschikbaar. De T4.0 is de basisversie van het Dimension gamma, met een zadeldek van microvezel, een ‘Light Foam’ vulling en een ronde stalen rail. Daarmee blijft de prijs beperkt tot een scherpe 79,50 euro, maar op vlak van gewicht moet je wat toegevingen doen want deze Prologo weegt 206 gram. Heb je meer centen op de bank en is het gewicht van je fiets belangrijk, weet dan dat het Dimension zadel in 22 verschillende varianten bestaat met verschillende rails. Ga je voor een Nack carbon 7 x 9,3 millimeter rail, dan betaal je voor dat zadel 158,95 euro. De versie met ronde Titanium-Rox rail kost 124,95 euro.

Meteen goed

Dat de korte en brede zadels momenteel furore maken hoeft niet te verbazen want de korte en brede zadelvorm werkt nu eenmaal. En ook de Prologo Dimension vorm werkt. Door het bredere platform en de centrale uitsparing kunnen de zitbotjes beter tot rust komen en wordt je lichaamsgewicht perfect verdeeld. Dit zogenaamde PAS systeem is eigen aan Prologo, voorkomt extra druk en geeft langer comfort. Het zadel voelde voor mij zeer vertrouwd aan, met dank aan de vulling die het perfecte evenwicht vindt tussen een stevige ondersteuning en veel comfort. Het resultaat: meteen goed vast in het zadel, zonder enig probleem. Je kan perfect achteraan het zadel zitten en wanneer nodig naar voor kruipen. Door de vaste positie op het zadel heb ik het gevoel dat alle kracht vanuit de billen perfect overgedragen wordt. Het zadel laat me toe losjes bovenaan het stuur kilometers te malen, maar wanneer nodig kan ik ook zeer makkelijk in de beugel rijden. Dit zadel is heel vergelijkbaar met de Specialized Power zadels. Breed (maar dan zonder de heel brede neus zoals die bij PRO en Syncros wordt gebruikt), comfortabel en dus ideaal voor lange tochten.

Het volledige Prologo gamma vind je op de site van de fabrikant.

Tags:

Gerelateerde artikels