100% Getest: Prorace Desert Fox

Had ik al gezegd dat gravel één van de codewoorden van het moment is in de fietsbranche? Elke fietsfabrikant heeft inmiddels wel al één of meerdere gravelbikes aan zijn gamma toegevoegd en er blijven er met de regelmaat van een klok bij komen. Het Belgische Prorace komt nu met de Desert Fox op de proppen.

22/10/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Het aanbod aan nieuwe gravelbikes is amper nog te overzien, al blijft het telkens weer interessant om te bekijken waar in het brede spectrum aan gravelbikes de nieuwkomer gepositioneerd wordt. Want van racefietsen met wat bredere banden tot mountainbikes met een dropper post en een krom stuur: allemaal worden ze onder het label van gravelbike verkocht. Prorace lanceert de Desert Fox met de slogan ‘Discover the unknown’.

De kern van het verhaal is een full-carbon frame van 1.380 gram dat je in regelrechte Prorace-traditie naar wens kunt laten lakken. De testfiets kwam in een stoere combinatie van een zandkleur met zwart waarbij de ene voorvork in het zwart en de andere in zandkleur was uitgevoerd. De bovenbuis van het frame is licht slooping, in de balhoofdbuis zit een mooie welving en de achtervork is volgens de jongste (mode)voorschriften wat lager aan de zitbuis aangezet. In de achterkant van de zitbuis zit een kleine uitsparing om de achterband wat extra ruimte te bieden, de poten van de staande achtervork zijn bijna vierkant en er zit een brugje tussen om de achtertrein te verstevigen. Op de staande achtervork zitten nokken en schroeven om een spatbord en bagagedragers te monteren, jammer genoeg contrasteren de zwarte schroeven net iets te sterk met de zandkleur van het frame waardoor ze te veel opvallen in het geheel. De bracketpartij met press-fit lagers is massief uitgevoerd, de liggende achtervork en de onderbuis zijn jammer genoeg niet met folie afgewerkt om schade van een aflopende en/of klapperende ketting te voorkomen. Breng in ieder geval beschermingsfolie aan of vraag het aan je dealer, het frame zal je dankbaar zijn.

Een bidonnetje extra

Alle kabels lopen uiteraard door het frame (dat kunstje moet je als fabrikant tegenwoordig wel onder de knie hebben, anders tel je echt niet meer mee) en 12 mm steekassen voor en achter maken de dienst uit voor de klemming van de wielen. Rond het balhoofd lopen er wel nog een aantal kabels buiten het frame en daar breng je best wat beschermende folie aan, anders zal je daar al snel met krassen en schuurplekken allerhande zitten. Aan de onderkant van de onderbuis vind je vlak voor het bracket twee nokken om een extra bidonhouder te monteren. De 27,2 mm carbon zadelpen ziet er een beetje goedkoop uit, heeft flink wat setback en wordt met een klassieke, externe zadelpenstrop in het frame geklemd. De frameset kost 1.499 euro.

Ranke carbon zadelpen in klassieke strop. Mannetje op de staande achtervork en iets te opzichtige montagebouten voor spatborden en dragers. Nieuwe DT-Swiss gravelwielen met brede velgen, bij de productiefietsen komen daar bredere banden omheen.

Doe het met flare!

Als complete fiets kan je de Desert Fox in twee afmontages bestellen, met Shimano GRX RX810 voor 2.999 euro of de fiets zoals Grinta! die testte, met Ultegra GRX RX600 voor 2.699 euro. In dat geval krijg je de fiets met een stel DT Swiss G1800 wielen, nieuwe wielen met bredere velgen die DT Swiss specifiek voor gravelgebruik ontwikkelde. Grinta! testte de fiets toen hij nèt klaar was en omwille van een beperkte beschikbaarheid van banden kregen wij de Desert Fox aangeleverd op een stel Schwalbe G-One Allround gravelbanden van 35 mm breed. Belangrijk in dit verhaal is dat de consument de fiets op de 40 mm brede versie van de Schwalbe G-One Allround zal ontvangen. Ook voor het zadel veranderde Feryn (het bedrijf achter fietsenmerk Prorace) nog van gedacht want in plaats van een Selle Italia X1 zadel zal de consument een Selle Italia Novus zadel op zijn fiets aantreffen. Twee belangrijke aanpassingen waar ik verder in de test op terugkom. De Shimano RX600 groep heeft een GRX crankstel met 46/30 kettingbladen, achteraan monteert Feryn een 11-32 cassette uit de Shimano 105 racegroep. De cockpit bestaat uit een aluminium FSA stuurpen en een FSA Adventure stuur met twaalf graden flare. De Shimano SM-RT70S remschijven hebben allebei een diameter van 160 mm. Rijklaar en zonder pedalen weegt de Desert Fox 9,05 kilogram, absoluut geen verkeerde waarde voor een gravelbike van 2.700 euro.

Shadow+ achterderailleur, GRX crankstel en GRX rem/schakelgrepen die perfect in de hand liggen.

Hou je hoofd er bij op de Koppenberg

De testfiets is pas daags voor de geplande fotoshoot aangeleverd en dus mag ik meteen op de flanken van de Koppenberg met de fiets aan de slag terwijl David het fototoestel in de aanslag houdt. De eerste indruk van de fiets is dat Prorace met de Desert Fox een heel ‘Vlaamse’ interpretatie van een gravelbike heeft gemaakt want de geometrie is redelijk agressief en het comfort matig. Vanaf de eerste meters is de Desert Fox een fiets die er hard tegenaan wil. Aan slenteren heeft hij een broertje dood en de richtingveranderingen zijn heel direct zodat je er in afdalingen maar beter je verstand bij houdt.

De voorvork in twee kleuren is leuk gevonden én goed uitgevoerd.

Snedig baasje

Daags na de fotoshoot trek ik er op uit voor een vijftig kilometer lange testrit op een parcours waar ik alle gravelfietsen test: een combinatie van twintig kilometer op de weg, twintig kilometer lopende dreven en gravelpaden met als kers op de taart tien kilometer draaien en keren op singletracks tot je niet meer weet van welke parochie je bent. Extra handig is dat het testrondje over heel diverse ondergronden loopt, van malse bosgrond (lees: modder in de herfst) tot vlot lopend gravel tot zand en kasseien: het zit er allemaal in. De eerste indrukken van de Desert Fox worden tijdens de net geen twee uur durende testrit nog uitvergroot. Op de weg en op vlot lopende gravelpaden voelt de Desert Fox bijna als een koersfiets aan en dan nog eentje van het type ‘ik wil vooral vooruit’. De acceleraties zijn heel snedig en de Desert Fox houdt zijn tempo prima vast. Kom je op meer hobbelig terrein, dan krijg je flink wat stompen in je onderrug en voel je dat de fiets een beetje aan het stuiteren gaat. Ook op kasseien voel je dat trouwens al.

Met de 40 mm brede Schwalbes zal dat ‘probleem’ al voor een groot stuk opgelost worden en met die bredere banden zullen ook de bredere velgen beter tot hun recht komen. Want brede velgen hebben pas nut als je ook brede banden gebruikt, ze zorgen er immers voor dat de bredere banden minder als een champignon op de velg staan en daardoor neutraler sturen. Op de singletracks stuurt de Prorace op de 35 mm brede banden bijzonder direct en wel in die mate dat er voor mij geen stuur met flare op deze fiets hoort. Of toch niet als je met 35 mm banden rijdt. Ook dat is weer anders als je voor 40 mm brede banden gaat want die bredere rubbers kunnen wel iets meer hefboom gebruiken om vlot van richting te veranderen. En dan is het FSA stuur met twaalf graden flare wel op zijn plaats.

Spanning

De nieuwe Shimano GRX rem/schakelgrepen liggen perfect in de hand en de derailleurwerking is nagenoeg perfect: snel, soepel en trefzeker. Met als extraatje dat de Shadow+ technologie die in de achterderailleur verwerkt zit de ketting beter op spanning houdt waardoor de ketting op oneffen ondergrond minder ligt te klapperen. Enige twijfelpuntje bij de nieuwe RX600 onderdelen is de duurzaamheid van de coating op de rem/schakelgrepen. En het crankstel oogt misschien een beetje goedkoop. Het X1 zadel van de testfiets was te smal en te hard om er comfortabel lange afstanden op uit te zitten, maar daar zal het Selle Italia Novus zadel een mouw aan passen.

Conclusie

Jammer dat ik de fiets niet in zijn definitieve ‘winkelversie’ kon testen want de andere banden en het andere zadel zullen de rijkarakteristieken van de Prorace Desert Fox flink bijsturen. Zoals ik de fiets testte (met Selle Italia X1 zadel en 35 mm brede Schwalbe banden) is het in de eerste plaats een snelle, harde en directe off-road fiets die meer aanleunt bij een typische Vlaamse crossfiets dan bij een gravelbike waarmee je de wereld kan verkennen. Op zich is daar helemaal niks mis mee, als je niet veel belang hecht aan comfort en overweg kunt met een wat nerveuzere fiets, dan rij je in de Vlaamse bossen al je makkers verloren. Wil je met de Desert Fox ritten van meer dan drie uur maken (al dan niet met bagage), dan zullen die 40 mm brede banden essentieel zijn om het comfort van de fiets op te krikken. En in dezelfde moeite zullen de bredere velgen van de prima DT Swiss wielen zich een stuk beter van hun taak kwijten. Met andere woorden: de Desert Fox is een fiets waar je twee kanten mee uit kan. Alleen moet jij beslissen welke kant het wordt…

Alle details van de Desert Fox vind je op de site van Prorace.

Outfit check

Helm: Smith Network * Bril: Rudy Project Defender * Shirt: Q36.5L1 Pinstripe * Broek: Q36.5 Dottore L1 * Armwarmers: Specialized * Sokken: Moose.eu              Schoenen: Shimano RX8

Tags:

Gerelateerde artikels