100% Getest: Prorace Valcolla

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten inmiddels in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. We beginnen de reeks met de Prorace Valcolla.

02/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Belangrijk om weten is dat de volgorde waarin we deze twaalf testen online publiceren geen waardeoordeel inhoudt. Of anders gezegd: deze Prorace Valcolla was niet de slechtste racefiets uit de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!. Verre van zelfs want de Valcolla knokte zich onopvallend naar een mooie plaats in de middenmoot. Prorace is het fietsenmerk van de firma Feryn uit Willebroek en het gamma racefietsen bestaat twee aerofietsen en één klimfiets waarbij alle modellen met velg- en schijfremmen beschikbaar zijn. Voor de verkiezing Racefiets van het Jaar - Powered by Grinta! stuurde Feryn de nagelnieuwe Prorace Valcolla klimfiets in.

Fraai Ultegra compact crankstel, close ratio cassette en nette kabelingangen: bij Feryn weten ze hoe het moet.

Lekker licht

Zelfs in zijn bijzondere kleurstelling (een donkere kleur die het midden houdt tussen blauw en grijs met fluo gele stickers) staat de Valcolla een beetje onopvallend tussen de veertien andere fietsen die aan de verkiezing deelnemen. Het carbon frame is licht slooping, de kabels worden netjes door de framebuizen geleid, de aluminium zadelpen wordt met een klassieke strop in de zitbuis geklemd en de voorvork is heel rank. Afgemonteerd met Vision Trimax T35 wielen met daar omheen Veloflex Corsa 25 mm bandjes, een complete mechanische Shimano Ultegra groep met 50/34 crankstel en 11-25 cassette en een fi’zi: Aliante R1 zadel komt de Prorace Valcolla aan een nette 3.145 euro. Til je de fiets op, dan begrijp je meteen waarom Feryn de Valcolla in de categorie ‘Lightweight’ onderbrengt want de 7,01 kilo voelen lekker licht aan.

Velgremmen met klassieke centrale bevestigingsbout, maar remmen doen ze wel.

Kies je kleur

Op de weg rijdt de Prorace Valcolla zoals hij er uitziet: een beetje onopvallend, maar de fiets zit verdraaid goed in mekaar. Het frame is ondanks het lage gewicht meer dan stijf genoeg waardoor de Prorace als de bliksem uit de startblokken schiet. Bergop klim je met soepele tred, bergaf vindt de fiets een mooie balans tussen direct sturen en stabiliteit op hogere snelheid. Gezien het lage gewicht en de stijfheid van het frame maak je van de Valcolla even goed een criteriumbak, maar dan zal je wielen uit een hogere prijscategorie moeten inkopen want de Vision T35 exemplaren zijn niet de allerstrakste of lichtste van de planeet en voor een 52/36 of 53/39 crankstel gaan. Dat het nieuwe frame niet van direct mount nokken voor de velgremmen is voorzien zou je in de categorie ‘minpunten’ kunnen noteren, maar de Shimano Ultegra velgremmen met klassieke centrale bevestigingsbout doen op de Vision Trimax 35 wielen hun werk foutloos. Zijn remprestaties voor jou een heel belangrijk criterium bij de aankoop van een racefiets, weet dan dat de Valcolla ook met schijfremmen beschikbaar is. Het stuur dat op de testfiets zat was voor sprinters een beetje aan de slappe kant, maar Feryn verdeelt de sturen van meerdere merken zodat je in overleg met de fabrikant het stuur van jouw voorkeur kunt laten monteren. Weet trouwens ook dat je de 1.728 euro kostende frameset naar je eigen wensen kunt laten lakken want de online kleurenconfigurator biedt zomaar eventjes 540.000 mogelijkheden op vlak van design.

Conclusie

De Prorace Valcolla heeft misschien geen hoge bling-bling factor en is evenmin heel vernieuwend met een karrenvracht technologische poespas, maar het frame laat op geen enkel vlak steken laten en wat de onderdelen betreft is alles bespreekbaar. Zo stel je afhankelijk van je budget en voorkeuren (lichtgewicht klimfiets – strakke criteriumbak) een Valcolla samen van 2.350 tot 4.000 euro. Dat de Valcolla aan een heel mooie eindnotering in de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! kwam, heeft de fiets vooral aan zijn uitgebalanceerde rijeigenschappen te danken. Echt een fiets voor de stille werkers.

Alle details over de Prorace Valcolla vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Look 785 Huez Disc
04/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.

Getest 100% Getest: Pinarello Prince Disk
15/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Pinarello Prince Disk

De Prince was binnen het Pinarello-gamma altijd al de alleskunner van het pak en is tegenwoordig in drie verschillende versies te koop. De Prince FX heeft een iets agressievere geometrie om de Italiaan wedstrijdklaar te maken, de gewone Prince en de Prince Disk moeten het vooral van hun allround inzetbaarheid hebben. Voor de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ gingen we met de Prince Disk op pad.