100% Getest: RapStrapz Saddle Mount

Zadeltasjes heb je in onnoemelijk veel soorten, maten en vormen, maar de Saddle Mount van het Zuid-Afrikaanse RapStrapz is ongetwijfeld de meest minimalistische interpretatie van een zadeltasje. En net daardoor biedt een RapStrapz een oplossing voor heel veel problemen en probleempjes op de fiets.

15/11/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Uiteraard is er helemaal niks mis met een klassiek zadeltasje want alles wat je uit de achterzakken van je shirt kunt halen en ergens op de fiets kunt monteren is winst. Want als je zware spullen zoals een binnenband + CO2 patroon + bandenlichters uit de achterzakken van je fietsshirt kunt bannen, dan creëer je daar ruimte voor andere zaken zoals energierepen of een extra regenjasje. Bijkomend aandachtspunt is dat je best zware en puntige spullen ergens op een veilige plaats op je fiets bevestigt. Beter dus onder het zadel of ergens in de hoofddriehoek van het frame, dan zal je je niet aan die spullen verwonden als je ten val komt.

Hoe zit dat hier?

RapStrapz is eigenlijk niet veel meer dan een lange tweezijdige velcro met een kunststof oog en haaks op de lange klittenband een elastiek met twee stukjes rubber. De eerste keer dat je de RapStrapz in handen hebt, heb je geen flauw idee hoe je van dit minimalistisch pakketje een zadeltasje kunt maken. Na twee keer met je ogen knipperen en even de handleiding lezen wordt het echter al snel duidelijk, je moet gewoon weten hoe je de RapStrapz moet ‘aanvallen’. Kern van de zaak is dat je de klittenband op zijn rugzijde legt, de binnenband + CO2 patroon + bandenlichters door de twee lussen van het elastiek stopt en dan kan je de hele zwik met de klittenband onder het zadel bevestigen. As simple as that.

Foto rechts: de RapStrapz Saddle Mount onder een zadel. Foto hieronder: de RapStrapz Saddle Mount op het frame van een volgeveerde MTB.

Eender waar, voor eender wat

De belangrijkste troef van de RapStrapz Saddle Mount is niet zijn belachelijk lage gewicht (het dingetje weegt amper twintig gram), wel zijn gebruiksgemak en allround inzetbaarheid. Want ook al heet het accessoire ‘Saddle Mount’ en werd het aanvankelijk ontwikkeld om onder het zadel te bevestigen, met de klittenband kan je de RapStrapz eender waar op het frame bevestigen en je kan er eender wat in vervoeren. Omdat de RapStrapz Saddle Mount zo klein is (de velcro en het elastiek vouw je bijzonder compact op), kan je het accessoire op een koele ochtend aanvankelijk in de achterzak van je windvest meenemen. Warmt het tijdens de rit dan op, dan kan je het windvest met de hulp van de RapStrapz in een handomdraai ergens op je fietsframe bevestigen zodat je geen ruimte in de achterzakken van je fietsshirt verspilt. Zitten er dan helemaal geen nadelen aan een RapStrapz? Hmm, toch wel. Zitten in een klassiek zadeltasje je spulletjes netjes opgeborgen en prima beschermd tegen vocht en vuil, dan vervoer je je reserveband, CO2 patroon en bandenlichters in de RapStrapz helemaal onbeschermd zodat vocht en vuil vrij spel hebben.

Conclusie

19,99 euro kost een RapStrapz Saddle Mount en voor dat geld koop je een minimalistisch zadeltasje dat veel meer is dan een zadeltasje. Want terwijl negentig procent van de zadeltasjes specifiek ontworpen werd om onder een zadel te functioneren, kan je de RapStrapz Saddle Mount eender waar op het frame gebruiken. Dankzij het rubber over de elastieken blijft je frame vrij van krassen, de rekbaarheid van de elastieken zorgt ervoor dat je kleine en grote spullen onder de RapStrapz kunt vervoeren en met de lange klittenband is de stabiliteit van de lading op de fiets gegarandeerd. Enkel het feit dat je spulletjes heel zichtbaar vervoerd worden (berg er dus geen kostbaarheid in op want dat hebben dieven meteen in de gaten) en veel vuil en vocht vangen is een nadeel. Maar ja, hoe goed een minimalistisch product ook bedacht is, je kan niet in één klap alle wereldproblemen oplossen. Ook die van de fietsers niet.

Alle details op de website van RapStrapz.

Op het frame of onder het zadel: de RapStrapz Saddle Mount levert overal even goede diensten.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX
04/01/2020 - Redactie

100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX

De verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! staat open voor alle racefietsen, gravelbikes of crossfietsen met een krom stuur en een maximumprijs van 5.999 euro. Basso stuurde vorig jaar de Palta gravelbike in, Cannondale leverde voor de verkiezing van dit jaar de Topstone Carbon Ultegra RX aan. De Basso Palta won vorig jaar niet, dit jaar wint ook de Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX niet. Al wil dat niet zeggen dat we daarom iets tegen gravelbikes hebben...

Getest 100% Getest: Alpas The Belgian 2.0
22/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Alpas The Belgian 2.0

Dominiek Hots mag dan al een achtergrond in de computerwereld hebben, de Zwevegemnaar is dol op fietsen en weet wat mooi is. Dus toen hij naar de Ardennen wou en geen geschikte fiets had, besloot hij er maar zelf eentje te bouwen. Inmiddels staat zijn fietsenmerk Alpas in de steigers, concentreert Dominiek zich helemaal op de bouw van stalen fietsen en kon ik The Belgian 2.0 gebruiken voor mijn fietsreis door het Verenigd Koninkrijk.