Deel dit artikel:

100% Getest: Ravemen PR2400

We hoeven jou er vast niet aan te herinneren, maar de dagen worden nu in sneltempo korter. Voor wie veilig van en naar het werk wil fietsen of gewoon in het donker wil blijven trainen, is dit het geknipte moment om te investeren in een goeie koplamp. Wij staken ons licht op bij Ravemen en monteerden het superkrachtige PR2400-voorlicht op ons stuur.

Onlangs heb ik me weer laten vangen: ik trok er na het werk nog op uit voor een avondrit en liet me verrassen door de snel invallende duisternis. In het half- of pikdonker rondfietsen zonder degelijke verlichting, daarmee maak je je als wielertoerist zowaar nog minder populair bij gemotoriseerde weggebruikers. Maar het moet gezegd: met een voorlicht van 2400 lumen zien tegenliggers je ook liever niet komen. De Ravemen PR2400 is zo’n voorlicht: robuust en superkrachtig. Maar de felste lichtstralen reserveer je best voor tijdens je offroad ritten. Tenzij je wat wil bijverdienen als rijdende stadionmast.

Krachtigste lamp van Ravemen

Laat me duidelijk zijn: ik heb de lamp wel een tikkeltje misbruikt. Want Ravemen vermeldt op de verpakking van de PR2400 weldegelijk dat de lichtstraal van 2400 lumen er eentje is om in het duister mee te gaan mountainbiken. Concreet zijn er drie lichtsterktes voor offroad nachtritten: naast 2400 lumen zijn er ook nog standen van 1200 en 600 lumen. Voor wegritten heb je de keuze uit vijf standen, variërend tussen 100 en 900 lumen. Daarnaast heb je ook nog een stand voor noodgevallen, waarbij de lamp op volle sterkte van 2400 lumen knippert. Op de behuizing van de lamp staan twee knoppen: via de grote knop wissel je tussen de weg- en de mountainbikemodus. Met de kleine knop kies je de lichtsterkte die je wil.

Beestjes spotten

Een lichtstroom van 2400 lumen: dat is niet niks. De PR2400 is hiermee de krachtigste lamp in het gamma van Ravemen en ik kan je verzekeren: met een licht van die omvang zie je plassen, putten, keien en ander ongein haast beter dan overdag. Ogen van dieren die een heel eind verderop in de pikdonkere weide staan, lichten op wanneer ze me aankijken. Op volle kracht schijnt de lamp tot 200 meter ver en gaat de batterij 1,5 uur mee. Op de laagste stand van 100 lumen kan je tot maar liefst 45 uur vertrouwen op het apparaatje. Het PR2400-voorlicht heeft 5 LED-lampen, waarvan enkel de centrale lamp brandt als je ze in ‘wegmodus’ gebruikt. De combinatie van de verschillende LED’s creëert een ‘HiLo-beam’. De lamp genereert dus verschillende lichtstralen die zowel ver vooruit schijnen als richting het wegdek. Vooral dat laatste is echt wel noodzakelijk tijdens het offroaden in het donker.

Gebruiksgemak

Heel erg handig is het feit dat je het voorlicht ook kan gebruiken als powerbank om onderweg bvb je fietscomputer of smartphone even bij te laden. Daarvoor heb je naast de usb-c input ook een gewone usb output. Het maakt de lamp des te interessanter voor bikepackers.

Ook de afstandsbediening die je aan je shifter of vlakbij het handvat kan vastmaken is een pluspunt. Wanneer je plots een veldweg induikt of er een afdaling op je traject opduikt, kan je even bijlichten zonder je handen uit de beugels of van de handvatten te halen. Je behoudt dus altijd de controle over het stuur.

Tot slot is ook het display een fijne toevoeging: je krijgt in elke stand te zien hoelang de batterij het nog zal uithouden. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan en kan je wat anticiperen wanneer de batterij op z’n einde loopt.

Zware jongen

Wanneer ik de Ravemen-lamp even op de keukenweegschaal leg, is het wel even schrikken: ze weegt 300 gram. Dat is extra gewicht dat zich bij het sturen wel even laat voelen. De uit de kluiten gewassen batterij wordt beschermd door een aluminium behuizing en dus kan de koplamp tegen een serieuze stoot. Volgens Ravemen overleeft ze moeiteloos een val vanaf één meter hoog én is ze waterdicht tot twee meter diep. Geen nood dus, mocht je ’s avonds toch een keertje in het decor belanden. Met de inbegrepen stuurbevestiging monteer je de PR2400 op ronde sturen met een diameter van 31,8 tot 35 millimeter. Heb je een aerostuur, dan moet je voor 8,95 euro een meer universele bevestiging kopen.

De adviesprijs van de Ravemen PR2400 is 179,95 euro. Goedkoop is dat niet, maar wie ’s winters graag de indoortrainingen afwisselt met avondritjes op de weg of in het veld, zal aan deze Ravemen-lamp heel wat hebben. Is die lichtsterkte van 2400 lumen echt nodig? Daarover kan je discussiëren. Maar als je toch ergens in een gitzwart hol terechtkomt, ver weg van straatverlichting, dan heb ik toch liever wat teveel licht dan te weinig.

Meer info en een overzicht van Ravemen-lampen vind je op de website van BusyBee Bike Products.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE