100% Getest: Ridley Helium SLX Disc

Werden we voor modeljaar 2019 overspoeld door een vloedgolf aan pure aero racefietsen, dan zie je dat heel veel fietsfabrikanten voor 2020 ook hun allround en lichtgewicht klimfietsen een aero upgrade geven. De voorbeelden zijn talrijk, van de Orbea Orca (die test komt er binnenkort aan op www.grinta.be) over de Cannondale SuperSIX tot de Scott Addict R. De volgende in de rij is er eentje van Belgische makelij: de Ridley Helium SLX Disc.

15/09/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Aero is (not always) everything

Hoewel een aantal grote (voornamelijk Amerikaanse) racefietsfabrikanten al een paar jaar toeteren ‘dat aero everything is’, is duidelijk nog niet iedereen daar van overtuigd. Je wil immers het aantal profs dat nog het liefst van al op een Canyon Ultimate CF SLX of Ridley Helium SLX rijdt niet te eten geven. Fietsen die 100% op aerodynamica werden ontwikkeld blijven immers vaak nog wat zwaarder (ranke aero buisvormen vereisen meer materiaal om tot eenzelfde stijfheid te komen en meer materiaal betekent meer gewicht) en voor Jan Modaal is ook het prijskaartje van de aero fietsen vaak nog een struikelblok. En dus is het zeker niet slecht dat een aantal lichte en allround inzetbare racefietsen een aero upgrade krijgen, maar in de eerste plaats wel lichte en allround inzetbare fietsen blijven.

Is het geen plaatje...?

Waar zijn de kabels?

De Helium SLX is de favoriete fiets van de renners van Lotto-Soudal en onder andere de afzwaaiende Maxime Monfort werd deze zomer meermaals op de disc-versie van die fiets gespot. De Helium SLX Disc behield de vrij conservatieve lijnen die de Helium al een eeuwigheid kenmerken, al maakte het platform wel een paar flinke stappen vooruitgang. De bovenbuis is nog altijd heel lichtjes slooping, de ranke staande achtervork werd een tikkeltje lager aan de ronde zitbuis gezet en een verstevingsbrug tussen de poten van de staande achtervork moet de achtertrein net zo strak en stijf maken als wat een prof van een lichtgewicht klimfiets verwacht. De grootste vooruitgang die de Helium SLX in schijfremversie maakte is de volledige integratie van de kabels. OK, als je een fiets met Sram eTap draadloze derailleurs afmonteert vervalt al een groot deel van je kopzorgen rond kabelintegratie, maar ook met mechanische en elektronische groepen van Shimano en Campagnolo is het op de Helium SLX Disc mogelijk om alle kabels binnendoor te leiden. Met dank aan de F-Steerer vorkpijp/balhoofd constructie die de Helium SLX Disc van de Noah Fast erft. In moderne tijden kan je je geen racefiets met schijfremmen en klassieke snelsluitingen voor de wielen nog inbeelden, de Ridley Helium SLX Disc heeft voor en achter 12 mm steekassen. En om de allround inzetbaarheid van de fiets te garanderen werden de vorkpoten voor en achter wat uit mekaar gerekt om banden tot 28 mm breedte mogelijk te maken.

Fraaie, cleane cockpit zonder kabels, maar de remgrepen stellen ze in de fabriek beter wat minder direct af.

Klasbak

Aangekleed met een Sram Red eTap AXS groep met 48/35 voor en 10-28 achter, flink wat Forza onderdelen waaronder een carbon R45 wielset met daar omheen 25 mm brede Vittoria Corsa bandjes is de Helium SLX Disc een parel van een fiets. Alle verhoudingen kloppen en in zijn combinatie van glanzend grijs met een paar wijnrode accenten druipt de klasse er simpelweg van af. Niks pronkerigs, niks patserigs, gewoon 100% stijl. En dat mag ook wel want deze 7,25 kilo lichte fiets moet een pittige 9.078 euro kosten. Zoek straks trouwens niet naar deze fiets in de Ridley prijslijst want standaard zal de fietsenbouwer uit Paal-Beringen de Helium SLX Disc slechts in twee versies aanbieden. Met Sram Force eTap en de Forza R45 wielen zoals je die op de foto’s ziet komt de fiets op 6.999 euro, de versie met een mix van Shimano Ultegra, een Rotor Vegast crankstel en DT Swiss ER1600 wielen moet 4.999 euro kosten. In de ‘Dreambuilder’ (de configurator op de Ridley-website) wordt het Helium SLX Disc frame als platform aangeboden zodat je met dat kader als basis je droomfiets zelf kunt samenstellen.

Bloedmooi crankstel, beetje grote achterderailleur en ranke schijfjes: de looks van de Sram Red eTap AXS groep blijven de meningen verdelen.

Goed afgesteld

Grinta! had de Ridley Helium SLX Disc al een hele poos geleden in test, met name in de periode dat we op lezersreis waren in de Dolomieten en er ook in de Lage Landen flink wat kilometers gereden werden. Met als resultaat dat ik bijna tweeduizend testkilometers op de Helium SLX Disc reed, meer dan genoeg voor een grondige analyse dus. Een eerste feedback deelde ik nog tijdens de testperiode met de fietsfabrikant omdat we de fiets aangeleverd kregen met de Sram Red schijfremmen heel nauw (lees 'te nauw') geregeld. Dat zorgt er enerzijds wel voor dat je heel direct kunt remmen, maar tegelijk gaat er te veel gevoel in de remmen verloren. Omdat de afstand tussen remgreep en stuur bij Sram Red eTap AXS instelbaar is, doe je er beter aan om iets meer vrije slag op het remhendel te voorzien. Op die manier kan je de remkracht veel beter doseren en voelen de remmen niet zo hard aan.

Conservatieve band

Met nog één spacer van vijf millimeter onder de stuurpen is de zithouding op de Helium SLX Disc beslist niet te extreem diep. Wel sportief gestrekt, maar zeker niet overmatig zodat het comfort er onder lijdt. Vanaf de eerste meters heb je het gevoel al jaren op deze fiets te rijden, alles valt meteen in de juiste plooi. Bergop maak je met het lichte (820 gram voor een fiets in maat medium) en stijve frame flink wat meters en de 45 millimeter hoge carbon wielen vinden een fijne balans tussen aerodynamica en een relatief laag gewicht. Bergop geniet je natuurlijk ook van het lage gewicht van de 25 mm Vittoria Corsa bandjes. Terwijl sommige concurrenten steeds bredere banden monteren op hun racefietsen, houdt Ridley het redelijk conservatief door voor een 25 mm band te kiezen. Met die smallere en lichtere band heb je bergop minder roterende massa op gang te houden waardoor de Helium SLX Disc lekker kwiek klimt. Keerzijde van de medaille is dat je in de afdaling met de smallere banden iets trager bent omdat je minder vierkante millimeters contact met de grond hebt om je remkracht op uit te oefenen.

Stoempen

Niet dat de Helium SLX Disc in afdalingen een slak is, verre van zelfs, want de geometrie is net als de hele fiets eigenlijk mooi in balans: stabiel genoeg aan hoge snelheid (met dank ook aan de Forza R45 wielen die ondanks hun velghoogte van 45 millimeter weinig last hebben van zijwind) en toch gemakkelijk in te sturen, inclusief veel vertrouwen in de bocht. De Sram hydraulische remmen durven in natte omstandigheden luidruchtig uit de hoek komen, met de 160 mm remschijf voor en de 140 mm rotor achter heb je in alle omstandigheden remkracht en dosering genoeg. Het Forza Cirrus carbon stuur met ronde bocht ligt prima in de hand en de afwezigheid van een tros kabels rond het stuur geeft de voortrein een cleane look. Op lange en steile Dolomietencols (iemand de Paso del’Erbe al eens opgereden?) is de 35x28 kleinste versnelling van de Sram Red eTap AXS groep soms een beetje limiet en kom je in de categorie ‘stoempen om boven te geraken’ uit. Of ik was nog niet in conditie, dat kan ook.

Op alle terreinen thuis

Op Vlaamse wegen wordt het nog duidelijker waarom de Helium de favoriete fiets van de Lotto-Soudal mannen is want je kunt ook met de schijfremversie van deze fiets simpelweg overal uit de voeten. Met de 25 mm brede Vittoria Corsa bandjes sla je ook op slecht wegdek geen mal figuur, met dank aan de souplesse van de bandjes. Ben je echter van plan om de Ronde van Vlaanderen cyclo te rijden, dan is het goed om weten dat je nog 28 mm brede rubbers kunt leggen om het comfort van de fiets op te krikken. Het enige minpuntje (en dat is dan nog relatief) dat ik aan de Helium SLX Disc kon vinden is dat de voortrein van de racer nog redelijk wat trillingen doorgeeft. Bij een motorongeval vijftien jaar geleden brak ik alle middenhandsbeentjes van mijn rechterhand, waardoor ik in die hand met een extra gevoeligheid zit. Vandaar dat ik op fietsen die de trillingen vooraan wat minder dempen sneller last krijg van een slapende rechterhand en dat was op de Helium SLX Disc het geval.

Conclusie

9.000 euro is en blijft natuurlijk een flinke investering, maar in het geval van de Ridley Helium SLX Disc krijg je daarvoor ook wel wat terug. In de eerste plaats een heerlijk uitgebalanceerde fiets waarmee je letterlijk o-ve-ral uit de voeten kunt. Geen kopzorgen van het genre ‘is mijn aerofiets wel comfortabel genoeg om een Vlaamse klassieker mee te rijden’ of ‘is mijn fiets wel licht genoeg om mee te nemen op fietsvakantie in de bergen?’. De tweede gigantische troef van de Helium SLX Disc is zijn tijdloze schoonheid. Hij staat als het ware boven alle modetrends waardoor hij er over vijf jaar nog altijd niet gedateerd zal uitzien én een hoge restwaarde zal behouden. De Sram spullen schakelen en remmen prima en ook op de Forza R45 valt niks aan te merken. Alleen het comfort van de voortrein kan een aandachtspuntje zijn, al kan je daar met een extra laag dempend stuurlint of een iets bredere band nog vooruitgang boeken.

Alle details van de fiets op de website van Ridley.

Outfit Check

Helm: Abus AirBreaker

Bril: Shimano S-Phyre

Shirt: Sportful GTS Jersey

Broek: Sportful GTS bibshorts

Sokken: Grinta! By MB Wear

Schoenen: Specialized S-Works Exos

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Look 785 Huez Disc
04/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.

Getest 100% Getest: Pinarello Prince Disk
15/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Pinarello Prince Disk

De Prince was binnen het Pinarello-gamma altijd al de alleskunner van het pak en is tegenwoordig in drie verschillende versies te koop. De Prince FX heeft een iets agressievere geometrie om de Italiaan wedstrijdklaar te maken, de gewone Prince en de Prince Disk moeten het vooral van hun allround inzetbaarheid hebben. Voor de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ gingen we met de Prince Disk op pad.