100% Getest: Ridley Kanzo Fast met Classified-naaf

De grootste nieuwigheid die Ridley voor modeljaar 2021 in petto heeft, is de Kanzo Fast. Deze opvolger van de Kanzo Speed kan je met zijn aero buisvormen gerust ook het neefje van de Noah Fast noemen. Het topmodel heeft met de Classified-naafversnelling trouwens een knap stukje Belgische technologie aan boord. Wij gingen ermee op pad!

14/10/2020 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: David Stockman

De vraag of een gravelbike zo aerodynamisch mogelijk moet zijn, is er één waarover je kan discussiëren. Wegen andere eigenschappen zoals comfort, stabiliteit of een uitgebalanceerd stuurgedrag niet zwaarder door op het grind? Maakt het op een singletrack in het bos eigenlijk uit hoe goed de luchtstroom langs je voorvork glijdt? Vallen die aero looks te rijmen met het avontuurlijke karakter van gravelrijden? Allemaal vragen waar iedereen ongetwijfeld zijn eigen antwoord op heeft. Feit is dat Ridley de Kanzo Fast niet heeft ontwikkeld voor iedereen, maar wel met een bepaalde doelgroep in gedachten: gravelrijders die vooral snelheid zoeken in een fiets. Deelnemers aan zogenaamde ‘gravel fondo’s’ bijvoorbeeld. Voor wie al eens graag competitief stof hapt, is iedere seconde van tel. Je plaatst deze fiets dus ook aan het snelle uiteinde van het graveluniversum, tussen de Cervélo Aspéro’s, Basso Palta’s en 3T Exploro RaceMax’en van deze wereld. Het is een gedurfde keuze van Ridley om hun nieuwe gravelbike ook echt als gravelracer in de markt te zetten, maar het is wel een keuze die aanslaat. De Kanzo Fast verscheen begin september en Ridley kan de bestellingen nu al niet meer bijhouden. Gevolg: een maandenlange wachttijd. Gravel is hot, de Kanzo Fast blijkbaar ook.

21e eeuws entertainment

De Kanzo Fast is de opvolger van de Kanzo Speed en krijgt een plekje in het Ridley-gamma naast de Kanzo Adventure, die iets meer op bikepackers en eerder bescheiden snelheidsduivels is gericht. ‘Pour la petite histoire’: de naam Kanzo heeft helemaal niks te maken met Kansas of Dirty Kanza. Integendeel: het refereert naar een bladzijde uit onze eigen middeleeuwse geschiedenis. ‘Kanzo’, dat waren de avontuurlijke verhalen en liederen die gebracht werden door troubadours. Ze zwierven over het continent en trokken van stad naar dorp om er onze voorouders te entertainen. De link met de hedendaagse Kanzo is dus snel gemaakt. Ook die maakt avontuurlijke omzwervingen mogelijk én is tegelijk hoogst vermakelijk. Ten eerste al om naar te kijken, want geef toe: wat is die Kanzo Fast een knappe fiets…

Familie van Noah

Ridley haalde voor het ontwerp de mosterd bij hun eigen aeroracer, de Noah Fast. Je hoeft niet eens een heel geoefend oog te hebben om het aerodynamische F-tubing buizenprofiel van de Noah ook bij de Kanzo te herkennen. De geïntegreerde kabels en zadelpenklem, de aero cockpit, de voorvork die een eind verzonken zit in de onderbuis van het frame… Allemaal trekjes van de Noah Fast. Al blijft de Kanzo Fast qua geometrie uiteraard een volbloed gravelracer, die ook stabiliteit en rijcomfort moet bieden. In vergelijking met de Noah Fast zit de trapas iets lager, is de stackhoogte meer dan twee centimeter groter en is het bereik (of de reach) bijna één centimeter korter. Ook de wielbasis is zo’n drie centimeter langer en de balhoofdhoek twee graden luier. Uiteraard vergelijk je appelen met peren door de geometrietabellen van de Kanzo Fast en de Noah Fast naast elkaar te leggen, maar het illustreert hoe twee fietsen die enorm op elkaar lijken tegelijk heel erg kunnen (en moeten) verschillen.

Knappe cockpit

Eén van de blikvangers op deze Kanzo Fast is de nieuwe Aero G1 carbon cockpit. Die zorgt er mede voor dat de Kanzo Fast zowat vijftien procent aerodynamischer is dan de Kanzo Adventure. In de praktijk zou zich dat volgens Ridley in een vermogenswinst van zeventien watt vertalen.

Om de fiets makkelijker over offroad terrein te sturen, hebben de stuurbochten van de Aero G1 cockpit zestien graden flare: de stuureinden staan dus een eindje naar buiten voor meer hefboom. De nieuwe cockpit ligt enorm fijn in de hand, zeker in combinatie met de Shimano GRX Di2-shifters. Al zorgt het torentje spacers onder de stuurpen er wel voor dat je te rechtop zit op een fiets die ‘Fast’ heet én dat je wat controle over de voortrein inboet. Je mag dus gerust de carbonzaag even in die vorkpijp zetten: ook al is de reach vrij kort, de fiets vraagt toch een meer sportieve zithouding.

Stijfheid met een scheutje comfort

Wat de stijfheid van het frame en de voorvork betreft, valt er weinig te klagen: de Kanzo Fast is een heel efficiënt apparaat waarmee je jezelf na elke bocht weer vliegensvlug in gang trekt. Leuk hoe ook een gravelbike je met zijn rijgedrag kan uitdagen om toch constant op of net over je limiet te rijden. Zelfs al is hij niet van de lichtste. Het topmodel met Shimano GRX Di2, Classified-achternaaf en carbon Forza Vardar DB-wielen, klokte in maat M (zonder pedalen) af op 9,10 kilogram. Anderzijds speelt ook het comfort van een fiets een hoofdrol op grindwegen. De voortrein is bij de Kanzo Fast wat aan de harde kant. Maar de achterdriehoek is met z’n erg laag aangezette staande achtervork en wat golvende liggende achtervork voorzien op trillingsdemping. Zet je de 40 millimeter brede tubeless WTB Venture-banden op de juiste spanning, dan ben je vertrokken voor een aangename offroad KOM-jacht. In het frame en de voorvok passen trouwens banden tot 42 millimeter breed. Het gladde en keiharde Selle Italia XR-zadel op onze testfiets deed dan weer afbreuk aan het comfort, maar geen nood: de Kanzo Fast wordt naar consumenten toe afgemonteerd met een Selle Italia SLR Boost BLA-zadel.

Classified: nieuwe Belgische technologie

Waar we er ook mee kwamen: de Kanzo Fast sprong bij passanten in het oog met zijn snelle looks. Veel minder opvallend en tegelijk misschien wel het meest baanbrekende aan onze testfiets, was het Classified-systeem. Deze elektronisch aangestuurde achternaaf werd door een Belgisch bedrijf ontwikkeld en maakt een voorderailleur en dubbel voorblad als het ware overbodig. In Grinta! 82 lees je alles over de technologie, maar het houdt eigenlijk in dat de 1x11-speed aandrijving van de Kanzo Fast gecombineerd wordt met een naafversnelling met twee versnellingen. De gewone versnelling heeft een 1 op 1 verhouding. Schakel je af, dan verandert de overbrenging in de achternaaf naar 0,7 en rij je dus op een ‘virtueel’ klein voorblad. Je bedient het systeem gewoon met je linker Shimano GRX Di2-shifter, net zoals je een voorderailleur zou bedienen.

Het 48-tands Rotor Aldhu-crankstel op onze testfiets werd gecombineerd met een 11-34 cassette, maar dankzij dat ‘virtuele’ kleine voorblad kon je ook op heel steile stroken je mannetje staan. Een groot voordeel dat je met het Classified-systeem ervaart, is de vliegensvlugge schakelactie. Ook op hobbelige paden of terwijl je vol op de pedalen stampt, schakelt de naafversnelling heel snel en accuraat. Bovendien voegt het amper gewicht toe én spreekt de meer minimalistische look van een 1x setup heel wat gravelrijders aan. Nadeel is dat je inboet op schakelgevoel: je duwt op een elektronische knop aan je stuur én je ziet niks gebeuren, waardoor je soms wat in het ijle tast bij het schakelen. Ook de ‘slimme steekas’, die het Bluetooth-signaal vanaf je shifter opvangt en het planetair systeem in de naaf aanstuurt, kan bij valpartijen snel beschadigd raken. De cassette hoort ook bij het Classified-systeem en dat voel je. De achterderailleur kan de ketting toch een tikkeltje minder vlot van het ene kransje naar het andere tillen, omdat er (omwille van patentredenen) minder stijghulpjes op de cassette zitten, in vergelijking met een Shimano-exemplaar. Al hielp het feit dat de derailleur niet feilloos was afgesteld, hier ook niet echt mee.

Personaliseer je Kanzo!

Zoals gezegd was onze testfiets met Shimano GRX815 Di2-groepset, Classified-achternaaf, carbon Forza Vardar DB-wielen en de Aero G1-cockpit het topmodel. Om er zo eentje in huis te halen, moet er 5999 euro op je rekening staan. Vind je dit wat van het goede teveel? Dan heb je nog de keuze uit vier andere afmontages. De meest budgetvriendelijke optie is een SRAM Rival 1 groepset met alu cockpit en alu Forza Norte-wielen voor 3199 euro. Er is ook een Kanzo Fast met een Shimano GRX800 mechanische groepset, Aero G1-cockpit en alu Forza Norte-wielen voor 3999 euro. Wil je met gloednieuwe Campagnolo Ekar-onderdelen fietsen, in combinatie met de carbon Aero G1 cockpit en Fulcrum Rapid Red 500-wielen? Dan haal je 4799 euro uit je spaarvarken. Er is ook nog een Kanzo Fast met Shimano GRX815 Di2, Aero G1-cockpit en carbon Forza Vardar DB-wielen: 4999 euro. De standaard kleuren zijn ‘Anthracite & Empress Grey Metallic’ en ‘Army Green & Gold’, al ben je bij Ridley uiteraard aan het goeie adres als je de dingen liever wat persoonlijker aanpakt. Je kan ook kiezen uit één van de zeven designs en stelt dan de kleurencombinatie zelf samen.

Conclusie

De Kanzo Fast is niet de lichtste gravelbike, maar zoals de naam doet vermoeden, is het toch een pijlsnelle bolide die gemaakt is om offroad van KOM A naar KOM B te knallen. Wil je met deze fiets drie maanden door de Kalahari trekken? Neen. Wil je hem ieder weekend over heel technische omlopen loodsen? Neen. Met de Kanzo Fast trekt Ridley overduidelijk de kaart van de gravelracers: mensen bij wie het ook in het grind en op aardewegen snoeihard vooruit moet gaan. Daarom wordt een – naar graveltermen – vrij agressieve geometrie gekoppeld aan de aero looks die we ook bij de Noah Fast terugvinden.

Het frame is lekker stijf en toch is er aandacht voor comfort. De fiets accelereert direct en heeft een fijne loop. De volledig geïntegreerde Aero G1 carbon cockpit is esthetisch en de afmontage met de Classified-naaf is een mooi Belgisch samenwerkingsproject waar potentieel in zit. Maar de meerprijs van 1000 euro is een fikse investering die nog moeilijk te verantwoorden is.

Knappe, aero looks
Snelle fiets met heel direct rijgedrag
Mogelijkheid tot personaliseren van het lakwerk
Geen pluimgewicht
Classified-naafsysteem heeft een meerprijs van 1000 euro
Schakelt achteraan iets minder precies dan met een Shimano-cassette

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Pilot SCRAM Pinion
02/09/2020 - Redactie

100% Getest: Pilot SCRAM Pinion

Kom je met deze titanium fiets aandraven op een social ride, dan heb je meteen veel bekijks. Maar de echte eyecatcher van deze Pilot SCRAM gravelbike is de Pinion C1.12 gearbox die zich onder het bracket bevindt. Het interne versnellingssysteem met riemaandrijving is nagenoeg onderhoudsvrij en bijgevolg ideaal voor langere of meerdaagse tochten. Bij Pilot gaan ze er echter prat op dat de SCRAM ontworpen is om meerdere doelen te dienen. Dat moesten we toch even getest hebben.