100% Getest: Roger De Vlaeminck Tirreno

In de herfst van 2017 hadden we de Roger De Vlaeminck Tirreno al een keer in test, maar fabrikant Feryn besliste om de fiets in een andere montage in te sturen voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!. Simpelweg omdat elke De Vlaeminck à la carte opgebouwd kan worden.

08/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

De firma Feryn uit Willebroek is al 25 jaar actief in de fietsenbranche als distributeur (onder andere de brillen en helmen van Rudy Project, de banden en tubes van Veloflex en de kleding van Six2 en Q36.5 worden via Feryn in de Benelux verdeeld) en als drijvende kracht achter het fietsenmerk Prorace. Feryn leverde ook jarenlang de frames waar fietsenmaker Ronan De Meyer uit Eeklo de fietsen van Roger De Vlaeminck mee opbouwde. Toen De Meyer vorig jaar aangaf met het merk De Vlaeminck te willen stoppen, dook Feryn in het gat en werd de collectie nieuw leven in geblazen.

De fiets zoals we hem in de herfst 2017 testten. Met dezelfde wielen en Shimano Ultegra aandrijving, maar met een andere vertanding.

A la carte

De Tirreno aeroracer is zowel voor velgremmen en schijfremmen beschikbaar. De framekit voor velgremmen (inclusief stuurpen, stuur en zadelpen) kost 1.575 euro, de framekit voor schijfremmen haal je voor 1.685 euro in huis. Goed om weten is dat je voor die prijs je frame in de kleur krijgt zoals jij het wil want online kan je ongeveer alle mogelijke kleurcombinaties configureren. Feryn claimt voor een frame in maatje medium een gewicht van 1.150 gram, wat de full carbon voorvork aan het pakket toevoegt wordt niet gemeld. De carbon aero zadelpen wordt met een interne wig in de zitbuis geklemd, de zitbuis zelf is achteraan uitgehold om het achterwiel voldoende ruimte te geven. De overgang tussen de kroon van de voorvork en de onderbuis van het frame is netjes, de bovenbuis is heel licht slooping en de staande achtervork wat lager aangezet. Daarmee lijkt het frame op het eerste gezicht helemaal mee met de laatste mode, maar er zijn evengoed een paar details die aangeven dat het frame nog verder borduurt op een paar trends die ondertussen alweer op hun retour zijn. De stuurpen doet wel heel erg denken aan het exemplaar dat in de Specialized Venge van de voorlaatste generatie zit en de achterrem onder het bracket is ondertussen echt wel passé. Aanvankelijk gepromoot vanuit aerodynamisch oogpunt verlieten nagenoeg alle andere fietsfabrikanten het idee van de rem onder het bracket al omwille van de ellende die het systeem met zich mee brengt. Het bracket is sowieso de zwaarst belaste zone van het frame waardoor je daar bij stevig aanzetten al snel met een aanlopende rem zit. Tweede minpunt is dat je de rem wel aerodynamisch interessent weg kunt werken onder en achter het crankstel, maar je moet op de remkabel een ellendig grote snelsluiting zetten om de achterrem te kunnen openzetten als je het achterwiel uit het frame wil halen. En die snelsluiting is niet alleen lelijk, ze is ook niet bevorderlijk voor de aerodynamica. Last but not least vangt de achterrem onder het bracket veel vuil.

Compact of niet?

Normaalgezien slaat mijn maag in een knoop als ik een aerofiets met een compact crankstel opmerk. Want aero wordt pas interessant als je snelheid maakt, en om snelheid te maken heb je voldoende grote versnellingen nodig. Echt blij ben ik dus niet als ik het Shimano Ultegra 50/34 crankstel op de Tirreno spot, maar ik moet mijn mening deels herzien als ik vaststel dat Feryn een 11-25 cassette op de Roger De Vlaeminck monteerde. Want met het 50T buitenblad en de 11-25 cassette kan je in het vlakke Vlaanderen nog wel vaart maken én een gunstige kettinglijn rijden. De Tirreno is voor 3.871 euro uitgerust met een volledige Shimano Ultegra groep en Vistion Metron 40 carbon wielen met daar omheen Veloflex Corsa draadbandjes van zowaar 28 mm breedte. Het Tirreno frame biedt ruimte tot maximaal 28 mm bandjes zodat je daarmee het comfort nog wat kunt opkrikken. De complete fiets weegt in deze configuratie 7,79 kilogram en dat is voor een aeroracer een ‘normale’ waarde.

In gestrekte draf

Het eerste wat opvalt aan de De Vlaeminck is de wel heel gestrekte zithouding, een wat kortere stuurpen zou de fiets sowieso ten goede komen. Ook een smaller stuur is wenselijk want hoewel de grote hefboom van het brede stuur de fiets kwiek de bocht laat in duiken, zit je met je voorarmen breed open waardoor je te veel wind vangt. Het frame op zich is stijf genoeg, al voel je na een overstap van de ene racer op een andere wel dat de balhoofdpartij van de De Vlaeminck nog een tikkeltje strakker had gemogen. De Vision Metron 40 wielen zijn niet de allerstijfste van de planeet, in combinatie met de 28 mm brede en soepele Veloflex bandjes zorgen ze wel voor een scheut extra comfort.

Conclusie

De vraag waar de testers finaal mee worstelden was ‘Wat voor fiets is de Roger De Vlaeminck Tirreno nu eigenlijk?’. Want in de configuratie zoals wij hem kregen voor de verkiezing van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! valt hij een beetje tussen een aantal stoelen in. Een aeroracer van de jongste generatie is het niet want de voorremkabel loopt nog buitenlangs en de achterrem zit nog onder het bracket. Een echte comfortracer is het evenmin want met de lange stuurpen is de zithouding daarvoor te gestrekt sportief. Het positieve aan het verhaal is dat je de fiets zelf naar eigen wens kunt laten opbouwen, dus dat je maximaal jouw voorkeuren kunt laten spelen. Moet het een pure racer worden, opteer dan voor knetterharde wielen om het aanlopen van de achterrem te voorkomen en ga voor 53/39 of 52/36 vooraan. Wil je er een comfortabele langeafstandsraket van maken (en dat lijkt mij eigenlijk de beste optie met dit frame als uitgangspunt), behou dan de 50/34 in combinatie met 11-25 of monteer 52/36 met een wat ruimer gespreide cassette en opteer voor een kortere stuurpen. Een smaller stuur is voor elk type fietser dat de Tirreno koopt interessant.

De Roger De Vlaeminck collectie bekijk je hier. Prijzen voor een Tirreno beginnen bij 2.233 euro, de duurste versie heb je voor 6.123 euro.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Pinarello Prince Disk
15/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Pinarello Prince Disk

De Prince was binnen het Pinarello-gamma altijd al de alleskunner van het pak en is tegenwoordig in drie verschillende versies te koop. De Prince FX heeft een iets agressievere geometrie om de Italiaan wedstrijdklaar te maken, de gewone Prince en de Prince Disk moeten het vooral van hun allround inzetbaarheid hebben. Voor de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ gingen we met de Prince Disk op pad.

Getest 100% Getest: Look 785 Huez Disc
04/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.