100% Getest: Rudy Project Defender. Voor alle dagen van het jaar

Rudy Project voorzag dit jaar de profs van Lotto-Soudal en Merida-Bahrein van brillen en kwam in de tweede helft van het seizoen met de Defender op de proppen. Met 225 euro niet de goedkoopste en met 33 gram evenmin de lichtste bril van het peloton, maar wel eentje die je met plezier alle dagen van het jaar draagt…

26/10/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Joost De Bock, Thomas Sweertvaegher

Zondag 21 oktober, 7 uur ’s ochtends. Ik sta op het punt om naar de Grinta! Coppi Koffie Ride te vertrekken en weet dat het een zonovergoten dag belooft te worden. Maar nu is het nog fris en aardedonker buiten. Ik wil het komende uur mijn ogen beschermen tegen de koele rijwind en later op de dag in het felle zonlicht voldoende kunnen zien, zonder onderweg van fietsbril of brilglazen te moeten wisselen.

Onbreekbaar

Ik neem de Rudy Project Defender. Een bewuste keuze want de voorbije maand ben ik al onder de indruk geraakt van de impactX fotochromatische lens van de nieuwe Rudy Project. Die semi-harde lens (soepel genoeg om tussen wijsvinger en duim een beetje te plooien) is niet alleen onbreekbaar, de fotochromatische versie heeft een enorm bereik. In omstandigheden met weinig licht is de lens zo goed als helder, breekt de zon door dan zal de lens alsmaar donkerder en finaal bijna zwart worden. Zonder dat je het als fietser in de gaten hebt, genieten je ogen op die manier de hele dag door van eenzelfde bescherming en dat zorgt voor een heel comfortabel en rustgevend gevoel.

Te koop in acht verschillende versies met bijpassende kleur van lenzen. Van sober tot bling-bling: aan jou de keuze.

De Defender bestaat in acht verschillende versies waarbij niet alleen de kleurtjes van het frame variëren, maar naast de fotochromatische lens kan je ook voor verschillende types donkere lenzen kiezen. Dat gaat van gewoon zwarte tot rode spiegelglazen voor de Merida/Bahrein teamversie van de bril met hoge bling-bling factor. Met 33 gram is de Defender beslist niet de lichtste bril van het moment, al draag ik hem consequent voor ritten van meer dan vier uur omdat hij me perfect past. Met dank aan de instelbare neusbrug en de plooibare oorstukjes die achter de oren sowieso naar beneden knikken. Anders dus dan bijvoorbeeld de brillen van Oakley waarvan de vlakke oorstukjes soms in conflict komen met het passysteem van een helm. Niks van dat bij de Rudy Project Defender die je dankzij het instelbare frame zo strak of zo los op je hoofd zet als je zelf wil.

Droogte

De ééndelige lens is zowel in het vertikale als horizontale vlak flink gebold zodat ze heel nauw op mijn hoofd aansluit en rijwind geen kans krijgt om mijn contactlenzen uit te drogen. Door met de breedte van het neusstuk te spelen, kan je de bril iets dichter of verder voor je ogen zetten en dat kan nuttig zijn in de strijd tegen het aandampen van de lens. Op de weg zal de impactX lens dankzij het PowerFlow ventilatiesysteem (veertien ventilatiesleufjes in de randen van de lens) zelden of nooit aandampen, bij heel trage passages in het bos met de mountainbike kan damp je zicht wel een beetje vertroebelen.

Heel donker op een zonnige dag (links), een stuk lichter van lenstint als het bewolkt is (rechts): de impactX fotochromatische lens van Rudy Project is een toppertje.

Tijdens de rit zit het brilframe dat de lens volledig omrandt nooit vervelend in de weg. Met de handen onderin de beugel van je koersstuur heb je voldoende zicht ver vooruit, enkel bij een trage, technische passage op de mountainbike zie je de onderrand van het brilframe soms wat zitten. Irritant wordt het echter nooit en voor mountainbikers is die stootrand onderaan het brilglas een extra veiligheid. Je zou de eerste niet zijn die overkop slaat met zijn fiets, op zijn hoofd terecht komt en daarna moet vaststellen dat de onderste rand van het brilglas zich in je wang heeft geboord…

Met de lens in heldere toestand ziet de Defender er een beetje als een veiligheidsbril uit, in donkere toestand past de lens veel beter bij het grijs/zwarte frame van de Defender. In die kleurstelling past de Defender bij alle mogelijke fietsoutfits en met de impactX fotochromatische lens kan je de Defender voor elke rit gebruiken. Helder of duister weer, race of mountainbike: maakt niet uit. En omdat je de Defender 365 dagen per jaar kunt dragen is die 225 euro al een stuk beter te rechtvaardigen.

Alle details van de bril vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Everysight Raptor smartglasses
12/11/2018 - Roel van Schalen

100% Getest: Everysight Raptor smartglasses

We zitten al een tijdje in het era van virtual reality, augmented reality, robots en dies meer. Maar zo snel als we als mens kunnen denken en fantaseren, zo snel zijn die gedachten en fantasieën nog niet in reality omgezet. Toch gaan we stap voor stap naar een meer elektronica-gedreven wereld. Ook als fietser. De laatste nieuwigheid zijn smartglasses voor fietsers. We testten de Raptor GPS-bril van het Israëlische bedrijf Everysight.