100% Getest: Rudy Project Protera en Sintryx

We hebben ze al een tijdje in ons bezit, de oranje-blauwe combinatie van Rudy Project’s nieuwste mtb-helm + bril. Tijd om ze voor het voetlicht te plaatsen.

14/06/2018 - Tekst: Roel van Schalen // Foto's: Roel van Schalen

Foto: blitse combi!

Als ik had mogen kiezen, dan was mijn voorkeur uitgegaan naar een minder blitse uitvoering van de Protera en zijn ploeggenoot Sintryx, maar de marketingmanager van Rudy P. stond erop om de oranje-blauwe uitvoering op te sturen. En achteraf ben ik daar heel tevreden mee, want het blauw is van ver veel beter zichtbaar in het verkeer dan zwart of wit, de kleuren die je gewoonlijk kiest om op veilig te spelen qua combineermogelijkheden met overige outfit. Omdat m’n mountainbikeoufit toch meestal zwart is, voegt het oranje-blauw er trouwens precies het accent aan toe dat nodig is om niet als een zwarte Zorro door de bossen te knallen. Minder angstaanjagend voor nietsvermoedende wandelaars en co…

Een mooie combi dus, met zijn complementaire kleuren, die onder de kap ook nog eens een wagonlading technologie blijkt te herbergen. Om te beginnen met de Protera helm, een all-mountain/enduro helm waarvan de doorlopende achterkant en een vrij ver doorlopende voorkant al meteen bij het opzetten voor een beschermd gevoel zorgen. De pasvorm is bij mij direct perfect, met dank mede aan het nieuwe RSR 9 verstelsysteem. Dat is in alle richtingen prima aanpasbaar en heeft vooral in verticale richting een groot bereik. Je kunt het ruim onder je achterhoofdsbeen plaatsen en daarmee sluit de Protera min of meer hermetisch rond je hoofd. Tijdens het fietsen ontstaan er nergens drukpunten. Je kunt de helm goed strak aandraaien zonder dat je kans loopt op hoofdpijn, zoals dat bij andere helmen wel eens voorkomt.

Wat me wel opviel op de trails, is dat voorkant bij mij wat ver over mijn voorhoofd valt: er had een halve centimeter af gemogen, zodat er iets meer ruimte zit tussen wenkbrauwen en onderrand van de helm. Het vizier – dat kennelijk onmisbaar is op een mtb-helm – zit gewoonlijk in je blikveld, en daar hou ik niet van, maar je kunt het vlot omhoog zetten zodat je er geen last meer van hebt. Overigens is het vizier ook gemakkelijk los te schroeven en te verwijderen.

Wat naast looks, pasvorm en veilig gevoel verder aanspreekt in de Protera, zijn de riempjes. Ze hebben handige Divider Pro verstellers met klemfunctie zodat ze tijdens de rit niet verschuiven. Bovendien zijn ze wasbaar! Nog niet eerder tegengekomen bij een fietshelm: je kunt de riempjes eenvoudig los halen, de zweetkringen eruit reinigingen en ze weer terug klikken.

Foto: de riempjes kunnen los om schoongemaakt te worden.

De padding is bijzonder comfortabel, degelijk, en heeft een geïntegreerd insectennet. Top!

Ten slotte is de afwerking zeer hoogwaardig. Geen slordige naden of gerafelde overgangen tussen het EPS en de schaal, alles ziet er even kwalitatief uit als het is. Met 336 gram is de Protera geen ultralichtgewicht, maar daar staat dan wel een hoop extra bescherming tegenover. De Protera is er in zes kleurstellingen en in de maten 54-58 cm en 59-61 cm, voor rond de 150 euro.

Over naar de Sintryx, die met blauw montuur en oranje spiegelende lenzen één vloeiend geheel vormt met de Protera. Ook dit Rudy-artikel glimt je tegemoet in afwerking, werking en voorkomen. Mooie, nieuwe feature waarmee je lenzen kunt wisselen is het Push Release systeem: druk op het RP-logo op de neusbrug en het frame klikt open. Lenzen uitnemen en poetsen maar.

Foto: full-frame met Multilaser Orange lenzen

De Sintryx heeft een full-frame montuur. Normaal gesproken ben ik daar niet zo’n fan van omdat de onderrand ervan dan in je gezichtsveld zit, maar bij deze hoge lenzen had ik daar weinig hinder van. Omdat Protera en Sintryx twee handen op één buik zijn, heb ik de Sintryx alweer een half jaar lang intensief gebruikt. Toch is het niet mijn favoriete bril. De eerder besproken Tralyx zat me bijvoorbeeld beter, vooral door de wat stroevere en smallere neusbrug, die minder afglijdt en beter bij mijn specifieke neus blijkt te passen. Het verschil zit’m in de details…

De Sintryx komt standaard met Multilaser Orange lenzen, maar we kregen er ook een set ImpactX 2 lenzen bij, de fotochromische variant van de zeven soorten lenzen die er voor de Sintryx zijn. Werkt prima, die ImpactX 2, maar toch bleven uit "kleurencombinatieoverwegingen" voornamelijk de Orange lenzen gemonteerd zitten. En die doen het ook bij bewolkt weer nog goed, dat wil zeggen: het zicht blijft uitstekend, de lenzen werken zelfs licht contrastverhogend.

Zoals nagenoeg alle fietsbrillen ontkomt ook de Sintryx er niet aan dat hij beslaat zodra je langer dan twintig seconden stilstaat tijdens een fikse inspanning, maar de ventilatieopeningen in lens en frame helpen ongemerkt toch al een beetje bij het afvoeren van overtollig vocht rond de ogen.

De bril is er in zeven montuurkleuren, weegt 35 gram en je vind 'm vanaf 110 euro (oplopend naarmate er duurdere lenzen in zitten).

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 1500% Getest tussen Oudenaarde en Straatsburg: gravel spullen
26/07/2018 - Bart De Schampheleire

1500% Getest tussen Oudenaarde en Straatsburg: gravel spullen

Een driedaagse als de rit Oudenaarde-Straatsburg is uiteraard ideaal om een aantal spullen grondig te testen. Komen in dit stuk aan bod: BBB Front Fellow stuurtas, BBB Seat Sidekick zadeltas, B’Twin Frametas 300, Luck Rex schoenen met hoogtecorrectie, Solestar Kontrol inlegzolen, Sportful Bodyfit PRO 12 sokken, Isadore Medio fietsbroek, Rapha Pro Team onderhemd, Isadore Signature fietsshirt, Sportful Bodyfit PRO handschoen, Smith Pivlock Arena fietsbril en Abus Aventor helm. Voeg daar nog de Sigma Rox 12.0 GPS, de Lezyne Super GPS en het Selle Italia SP-01 zadel aan toe en je komt aan vijftien keer honderd procent getest. Da's dus 1.500% Getest, niet?