Deel dit artikel:

100% Getest: S-Works Power-zadel met Mirror-technologie

Zadels die uit een 3D-printer rollen: tot voor kort leek dat nog toekomstmuziek, maar ondertussen worden ze stilaan ‘the next big thing’. Specialized lanceert nu, als één van de eerste grote merken in de branche, zijn eigen 3D-geprinte zadel: S-Works Power met Mirror-technologie. Wij konden het al voor je testen!

Vorig jaar stelde Fi’zi:k het Antares Versus Evo 00 Adaptive-zadel voor op Eurobike: het eerste zadel met een 3D-geprinte polymeer padding in plaats van een schuimlaag. Het pakte daarmee Specialized in snelheid, want ook het Amerikaanse merk experimenteerde op dat moment volop met de nieuwe technologie. Maar nu is het eindelijk zover: het S-Works Power-zadel met Mirror-technologie werd deze week officieel voorgesteld en op de markt losgelaten. Een revolutionaire volgende stap in de manier waarop zadels in de toekomst gemaakt zullen worden. Althans volgens Specialized.

Van loopschoenen tot fietszadels

Met de Mimic-technologie botste Specialized op de limieten van schuim om zadels te bekleden. De Mimic-zadels waren naar eigen zeggen ‘as good as it gets’ wanneer je schuim gebruikt. Om het zitcomfort nog te verhogen en tegelijkertijd voldoende ondersteuning te bieden, moest er naar heel andere materialen gekeken worden. De oplossing vond Specialized in het gebruik van vloeibaar polymeer dat als een honingraatmotief wordt 3D-geprint. Voor deze padding werkte het samen met een ander Californisch bedrijf: ‘Carbon’. Zij pasten het principe van de polymeer honingraat ook al toe in onder andere de zolen van loopschoenen en de helmen van American footballspelers.

Mirror-technologie

In totaal bestaat de heel complexe honingraat in het zadel uit 7799 knooppunten en 14.000 verbindingen ertussen. Door in bepaalde zones van het zadel meer of minder knooppunten te verwerken, wordt gespeeld met de dichtheid. Daar waar je zitbotjes op het zadel rusten, is de dichtheid een stuk hoger voor meer ondersteuning, terwijl onder de zachte delen van je zitvlak de knooppunten verder uit elkaar liggen. Die complexe matrix van 3D-geprint polymeer, krijgt de naam ‘Mirror-technologie’. En daarvan hebben we het laatste nog niet gezien. In theorie is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om bij je Specialized-dealer je zitvlak te laten opmeten en op basis daarvan een volledig gepersonaliseerde padding te 3D-printen. Helemaal op jouw maat. En als je weet dat het eigenlijk maar 30 minuten duurt voor zo’n honingraat uit de 3D-printer rolt, dan zou dat zelfs in de shops ‘à la minute’ kunnen gebeuren. Al zijn dat natuurlijk plannen voor op langere termijn.

Body Geometry en Retül-data

Qua materiaal van de padding zijn er dus gelijkenissen met het Antares Versus Evo 00 Adaptive-zadel van Fi’zi:k, maar de vorm van deze S-Works Power is wel helemaal anders: kort en breed. Specialized doet hiervoor een beroep op 2 principes. Enerzijds is er het ergonomische Body Geometry-ontwerp waaraan al twintig jaar wordt gewerkt. Het biedt ondersteuning ter hoogte van je zitbeenderen, terwijl tegelijk de bloeddoorstroming verbeterd wordt. Daarnaast houdt men ook rekening met de Retül-data: bikefitting-gegevens van duizenden Specialized-rijders overal ter wereld. Om helemaal lekker te zitten, heb je de keuze uit een zadelbreedte van 143 mm of 155 mm, afhankelijk van de afstand tussen je zitbotjes.

Carbon basis

Zowel de rails als de onderkant van het S-Works Power-zadel zijn van carbon. De 3D-geprinte padding wordt dus op deze gebogen carbon schaal vastgelijmd. Onderaan die carbon basis is bevestiging voorzien voor SWAT-accessoires die je bij Specialized kan kopen. Een zadeltasje, een extra bidonhouder, een houdertje voor een binnenband en bandenlichters…

Hoe rijdt dat?

3D-geprint vloeibaar polymeer, een vorm gebaseerd op data van duizenden andere fietsers, een revolutionaire stap in de manier waarop zadels vanaf nu gemaakt zullen worden… Veel dure en mooie woorden, maar waar het uiteindelijk om draait is hoe zo’n zadel aanvoelt wanneer je er voor het eerst op gaat zitten en (nog belangrijker) hoe het aanvoelt na een rit van een uur of drie. Ik mocht kennismaken met het 155 mm brede S-Works Power-zadel met Mirror-technologie in Girona, tijdens de voorstelling van de nieuwe Diverge-gravelbike in maart. Twee dagen stof happen bevestigden mijn gevoel dat ik al na vijf minuten had: wat een heerlijk comfortabel ding!

Het S-Works Power-zadel voelt heel anders aan dan je gewoon bent. Je kan de 3D-geprinte honingraat met de hand heel diep indrukken, maar het materiaal neemt meteen terug zijn oorspronkelijke vorm aan wanneer je je vinger weghaalt. Dat gevoel van een vrij zacht materiaal waarin je dieper ‘wegzakt’ dan in eender welk schuimzadel, krijg je ook wanneer je je achterwerk erop neervleit. Je zit niet zozeer op, maar eerder in het zadel genesteld en hebt dus meteen ook het gevoel dat je goed ‘vast’ zit. Je hoeft niet constant heen en weer te schuiven op zoek naar de juiste positie met de minste drukpunten.

Gelukkig lijkt het evenwel niet alsof je op een soort Tempur-kussen zit: het zadel is wel nog altijd ontworpen met het oog op het leveren van snellere prestaties. Het biedt dus vooral een goeie ondersteuning met tegelijk een prima verdeling van de druk. En dat zowel tijdens het fietsen op de weg, als tijdens gravel- en mountainbikeritten. Ik heb het zadel op verschillende terreinen en over verschillende afstanden uitgeprobeerd en dat verliep telkens zonder grote irritaties, druk of pijn. Ook de korte, brede vorm en de uitsparing in het midden bevallen me prima. Al kan er zich via die uitsparing wel nogal wat vuil in de honingraat opstapelen en krijg je snel een natte kont tijdens regenachtige ritten. Maar dankzij het extreme droge weer had ik daar de voorbije maanden weinig last van. Belangrijk om rekening mee te houden, is wel dat de oversized carbon rails (7 x 9 mm) niet in zadelpennen passen met zijdelingse klemmen voor ronde rails. Qua gewicht klokt het S-Works Power zadel met Mirror in een breedte van 155 mm af op 200 gram.

De adviesprijs is 399,90 euro. Pittig, maar een innovatie die het rijplezier zo ten goede komt, is elke euro dubbel en dik waard. Want ook al is ieder achterwerk anders en is de keuze van een zadel heel persoonlijk: ik heb de indruk dat ik verre van de enige zal zijn die de Mirror-technologie van het S-Works Power-zadel kan smaken.

Meer info vind je op de website van Specialized. Hoe de zadels worden gemaakt, zie je in de video hieronder!

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE