100% Getest: Safeman

We gaan een heerlijke fietszomer tegemoet en wat is er dan leuker om een fietstocht eventjes te onderbreken met een terraspauze? Om er voor te zorgen dat je fiets tijdens die pauze niet wordt gestolen, kan je hem met een Safeman slot beveiligen.

29/06/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Nee, nieuw zijn de Safeman sloten niet, maar de verdeling in de Benelux liep niet altijd van een leien dakje. Intussen heeft BusyBee Bike Products als partner van Safeman de verdeler van de sloten en is het Safeman slot weer vlot verkrijgbaar in de handel.

Rondje van de zaak

In het bijzonder grote aanbod van compacte fietssloten valt de Safeman op omdat hij de zaken toch wat anders aanpakt en dan vooral wat de bouwwijze van het slot betreft. Het sleutelgat zit centraal op de ronde schijf waarvan de bovenste blauwe rozet als haspel voor de 4 millimeter dikke staalkabel dienst doet. Om schade aan je fiets te voorkomen is de staalkabel met een plastic coating van 1 millimeter dikte afgewerkt. Het slot is dus een soort van schijf van 7,5 cm diameter en 3 centimeter dikte, de zwarte onderkant is voorzien van vier gaten om bij de vergrendeling van je fiets de staalkabel doorheen te leiden. En dan wordt het interessant.

Twee lussen of één? Jij beslist met de Safeman.

Met de vier gaten in de zwarte onderkant van het slot biedt de Safeman je immers meerdere mogelijkheden. Ofwel maak je met de 75 cm lange staalkabel één lange lus om je fiets aan een paal of ander vast object te vergrendelen, ofwel maak je met de staalkabel twee lussen (je gebruikt dan alle vier de gaten in de basis van het slot) om bijvoorbeeld twee fietsframes aan mekaar te vergrendelen of om nog een fietshelm of een ander object aan je fiets te beveiligen. Volgens de fabrikant kan de kabel honderd kilogram trekkracht verdragen. Honderd kilo heb ik er niet op gezet, maar ik heb wel uit alle macht aan de kabel getrokken en het hele systeem geeft geen krimp.

Niet te duur, maar ook niet te licht

Met de beveiliging zit het dus snor en het feit dat je bij de Safeman twee sleutels krijgt is nuttig. De prijs van 21,95 euro is niet overdreven en verkrijgbaar in rood, blauw en wit is er altijd wel een Safeman die qua kleur een beetje bij jouw fiets past. Het enige minpuntje aan het Safeman slot is dat het gewicht van 152 gram aan de hoge kant is en tamelijk ‘voelbaar’ als je het slot in de achterzak van je fietsshirt opbergt. Ter vergelijking: een Abus Combiflex 2503/120 met cijferslot en 120 mm lange 2,5 mm dikke staalkabel weegt slechts 89 gram en dat verschil voel je. Afsluitend nog een tip over de Safeman trouwens: haal de sleutel er uit als je hem in een tas opbergt want haaks op het slot is de sleutel vrij kwetsbaar en kan hij andere spullen in je tas beschadigen. Beter de sleutel dus gewoon apart meenemen of opbergen.

Alle details van de Safeman op de site van BusyBee Bike Products en op de webshop van Safeman.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: J.Guillem Atalaya
10/12/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: J.Guillem Atalaya

Een mens zou onder al het carbongeweld gaan vergeten dat er ook nog fietsen bestaan die van metaal zijn gemaakt. Aluminium is nog steeds koning bij de budgetbewuste fietsen, staal en titanium zijn high-end maar zeldzaam. Jan-Willem Sintnicolaas was eerst importeur van Airborne, richtte dan Van Nicholas op en staat nu aan het hoofd van J. Guillem. Titanium is de rode draad doorheen zijn verhaal, de Atalaya gravelbike is zijn jongste creatie.