100% Getest: Scott Addict eRide Premium

Scott komt met de Addict eRide op de markt en dat blijkt niet zomaar de zoveelste e-racefiets te zijn. Zijn indrukwekkend lage gewicht, perfect weggewerkte bekabeling en in het oog springende uiterlijk stelen de aandacht. Wij mochten hem al testen.

15/09/2020 - Tekst: Steven Kins // Foto's: Scott

Scott is niet het eerste merk dat een lichte, elektrisch ondersteunde racefiets met het Mahle eBikemotion-systeem maakt. Wilier zette zichzelf tijdens de Eurobike-fietsbeurs van 2019 in de kijker met de Cento 10 Hybrid met een geclaimd gewicht van 10,5 kilo. In een gemiddelde maat steeg dat gewicht al snel tot 10,8 kilogram, maar het toonde wel aan waartoe de moderne fietstechnologie in staat is. Scott gaat op dat elan voort en komt met de Addict eRide.

Meer dan een mooi kleurtje

De Addict eRide komt in vier uitvoeringen: de Premium (10,75 kg) van 9.299 euro met Shimano Dura-Ace en carbon Syncros-wielen, de eRide 10 (6.299 euro – 11,6 kg) met Ultegra Di2 en dezelfde wielen, en de 20 (4.499 euro – 12 kg) met Shimano 105 en alu velgen. De Contessa Addict eRide 10 is de damesuitvoering met dezelfde prijs en specificaties (uitgezonderd het zadel) als de gewone 10. Wij mochten na een uitgebreide uitleg op pad met de topuitvoering. Het effectieve gewicht van 10,75 kilogram is een zegen voor wie wél wat elektrische ondersteuning wil, maar niet met een logge tractor wil rondfietsen. Ook het uiterlijk mag er wezen en daarbij speelt de kleur met parelmoereffect – waarbij het waargenomen kleur naargelang de lichtinval varieert van groen tot paars – een letterlijke en figuurlijke glansrol.

De eRide lijkt erg goed op de gewone Addict en dat mag je gerust als een compliment beschouwen. Als je de frames naast elkaar zou bekijken, dan zie je naast de vele gelijkenissen (zadelbuis en -pen, cockpit, balhoofd …) ook dat de eRide wat korter en hoger is, aangezien de typische gebruiker van dit soort fietsen dat extra comfort qua zitpositie weet te appreciëren. Het framegewicht van amper 1040 gram is eveneens respectabel als je ermee rekening houdt dat er versterkingen nodig zijn ter hoogte van het bracket en de opening waar de batterij kan worden uitgenomen.

Deze elektrische versie van de Addict gebruikt ook dezelfde cockpit. De Syncros Creston iC SL is uit één stuk gemaakt en heeft een kenmerkende vorm. Door die V-vorm kan het stuur niet alleen licht en stijf worden gemaakt, maar kunnen de intern lopende kabels ook een vlotte bocht nemen voor ze in het balhoofd verdwijnen. Daar lopen ze aan de voorkant van de vorkbuis naar beneden en dankzij de specifieke compressiering krijg je geen wrijving tijdens het sturen. Ook van een beperkte stuurhoek is er geen sprake. De twee meer betaalbare modellen hebben eveneens de interne kabelloop, maar gebruiken de combinatie van het Creston iC 1.5 Compact-stuur en RR iC-stuurpen.

Ongemerkt boven de limiet

De Mahle eBikemotion X35 geeft 40 Nm assistentie in de achternaaf en Scott roemt zelf de vloeiende overgang tussen assistentie en non-assistentie. Wij vonden het wegvallen van de ondersteuning inderdaad opvallend onopvallend, zeker op het eerste assistentieniveau (de groene kleur). Als je op het knopje op de bovenbuis drukt, dan kan je ook kiezen voor niveau 2 (oranje) of 3 (rood). De extra kracht is duidelijk voelbaar, want je wordt veel duidelijker naar voren gestuwd. Dat heeft als klein nadeel dat het allemaal iets minder vloeiend aanvoelt, maar storend werkt het eigenlijk nooit. Het grootste compliment voor dit systeem hoorden we uit de mond van onze tweede testpersoon. Die kon niet meteen opmerken wanneer de motor stopte met werken en dacht dat ze 35 kilometer per uur reed dankzij de ondersteuning.

Dat voorbeeld toont meteen ook aan dat een lichte e-bike zijn nut niet verliest als je sneller rijdt dan de limiet van 25 kilometer per uur. Daardoor is dit type fiets bij uitstek geschikt voor wie in groep wil blijven rijden, ondanks een tanende conditie, een terugkeer uit blessure of een fysieke beperking. Je wordt vlot geholpen tijdens het accelereren vanuit stilstand of na een bocht, maar kan daarna vlot blijven meedraaien als het sneller gaat.

Leuk zonder motor

Om de kwaliteit van de fiets op zich grondig te testen, reden we ook een lange rit zonder de motor aan te zetten. Dan merk je dat er tijdens versnellingen inderdaad wel een invloed is van het hogere gewicht ten opzichte van een gewone, lichte racefiets, maar toch voelt hij niet aan als andere e-bikes. De logheid van een zwaardere elektrische fiets is niet aanwezig en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ook de weerstand die je bij een groot aantal aandrijfsystemen voelt wanneer de ondersteuning wegvalt, is nagenoeg onbestaande. Het enige dat je echt merkt, is het gewicht in het achterwiel. Door de naafmotor is het bijvoorbeeld niet evident om je achterwiel even over een putje te wippen. Gelukkig hadden ze bij Scott onze uitstekende Schwalbe Pro One banden van 30 mm breed tubeless gezet, zodat we gespaard bleven van lekke banden.

Gebruik je wel de ondersteuning, dan wordt klimmen ook voor niet klimmerstypes een waar genot. Het voordeel van de motor in de achternaaf is dat je vlotjes rechtopstaand kan klimmen. Met de motor in standje groen moet je nog altijd zelf een stevige inspanning leveren, maar op de maximumstand schiet je echt vooruit. Uiteraard ga je dat merken aan het batterijniveau. Met alleen maar de hoofdbatterij van 252 Wh kan je tot 80 kilometer lang genieten van de ondersteuning, plaats je de extra batterij van 208 Wh in de aangepaste ‘bidonhouder’, dan haal je tot 120 kilometer inclusief 2200 hoogtemeters. Die ‘power pack’ weegt wel 1,6 kilogram, waardoor het zeker een goed idee is om die thuis te laten als je hem niet nodig hebt. Het batterijniveau kan je aflezen aan de kleur van de knop op de bovenbuis, maar wil je het preciezer weten, dan kan je het systeem koppelen aan je fietscomputer of aan je smartphone (via de app).

Conclusie

De Scott Addict eRide is in de eerste plaats een mooie fiets. Hij ziet er slank en gestroomlijnd uit, doordat de smalle interne batterij niet zorgt voor een lompe onderbuis, en de naafmotor visueel wordt afgeschermd door de cassette en remschijf. Wie een subtiele ondersteuning zoekt, zit goed bij het systeem van Mahle eBikemotion, terwijl de actieradius voldoende ruim is. Combineer dat met het gewicht van 10,75 kilo en je hebt niet alleen een uitstekende e-bike, maar ook een meer dan capabele racefiets.

- Voldoende krachtige, maar toch subtiele motor
- Vloeiende overgang eens de 25 per uur bereikt
- Gewicht
- Knappe fiets
- Toponderdelen voor concurrentiële prijs
- 25 per uur blijft lage limiet voor e-racefiets

Tags:

Gerelateerde artikels