100% Getest: Scott Addict RC Ultimate

Waren het eerst de tijdritfietsen en daarna de pure aeroracers die aerodynamisch geoptimaliseerde buisvormen en volledig integratie van de onderdelen kregen, dan worden nu ook de allround racefietsen en pure klimfietsen in ijltempo door de windtunnel gejaagd. Ook de Scott Addict RC ontkwam niet aan deze evolutie en staat er voor 2020 helemaal in het nieuw bij.

25/06/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Scott (Simon Ricklin en Jochen Haar)

De Addict is binnen het gamma racefietsen van Scott altijd al een bijzonder belangrijk model geweest dat momenteel in 103 verschillende landen aan de man en vrouw werd gebracht. Het verhaal begon in 2008 toen de Scott Addict bij de allerlichtste fietsen van het peloton hoorde, maar wel stijf genoeg was om Mark Cavendish er in zijn HTC-plunje mee van sprintzege naar sprintzege te loodsen. In 2014 introduceerde Scott dan een nieuwe Addict en beetje bij beetje verspreidde de modelnaam ‘Addict’ zich als een olievlek over het Scott-racegamma. Of je dat handig vindt of niet, feit is dat de Addict modelnaam nu bijna in alle segmenten van het Scott-racegamma opduikt, van de damesracefieten tot de gravelbikes. Binnen de pure wegfietsen werd de Addict RC als volbloed racefiets gepositioneerd terwijl de gewone Addict een wat rustigere ‘endurance’ geometrie kreeg. Het is de racegerichte Scott Addict RC die voor modeljaar 2020 helemaal wordt vernieuwd.

Bye bye velgrem

Hoewel de Addict RC altijd al als een lichtgewicht klimfiets werd gepositioneerd en schijfremmen nog steeds een gewichtsnadeel hebben ten opzichte van velgremmen, gaat Scott voor de nieuwe Addict RC resoluut voor de schijfrem. Zoek dus tussen de tien modellen niet naar een Addict met velgremmen want die bestaat niet meer. Voor de nieuwe Addict RC hadden de Scott-ingenieurs vier aandachtspunten die ongeveer alle ontwerpers die in de fietsenbranche aan de slag zijn op hun To Do-lijst hebben staan: lightweight, stiffness, aerodynamics en compliance. Met andere woorden: de nieuwe Scott Addict RC moest lichter, stijver, aerodynamischer en comfortabeler zijn dan zijn voorganger.

Gewicht

De carbontechnologie blijft evolueren en meer mogelijkheden bieden om een fietsframe licht, stijf en comfortabel te maken. Door op de juiste plaatsen in het frame de Ultra High Modulus vezel te gebruiken (een bijzonder stijve, maar tegelijk ook broze vezel) kon Scott het Addict RC frame op dieet sturen. Tegelijk werd de bouwwijze van het frame aangepast. Werd een frame vroeger uit zes delen en met acht lijmverbindingen gebouwd, dan bestaat een nieuw Addict RC frame nog slechts uit drie delen. Het voorframe komt samen met de bovenkant van de linker en rechter staande achtervork in één geheel uit de mal waarna de linker en rechter liggende achtervork + staande achtervork er aan worden gelijmd. Terwijl sommige concurrenten bewust hun frames weer uit meer delen opbouwen (omdat je de rimpels aan de binnenkant van de buizen beter kunt voorkomen als je een frame uit meerdere kleinere delen opbouwt) gaat Scott dus net voor minder framedelen. “Omdat wij een gepatenteerde techniek hebben om die rimpels aan de binnenkant van de buizen te voorkomen”, zo luidt de verklaring.

Het verschil maken met details

Om het gewicht verder naar beneden te krijgen moeten de ingenieurs tegenwoordig op detailniveau werken om hier en daar wat grammen weg te kunnen schaven. Zo kreeg de derailleurhanger een extra functie (de achtertrein versterken), wordt de voorvork in één keer gegoten waarna de patten er later worden ingelijmd en voor de Addict RC ontwierp Scott een minimalistische zadelpenklem van amper 12 gram. De D-vormige zadelpen is afgeleid van de zadelpen van de Foil aeroracer, maar is met zijn 142 gram wel 66 gram lichter dan die van de Foil. De remklauw op de voorvork wordt direct op de vorkpoot gemonteerd (zonder aluminium adapter dus) en de montagegaten aan de voorkant van de vork worden met een carbon plaatje afgedekt. Aan de binnenkant van dat carbon plaatje zit een magneetje zodat het altijd mooi op zijn plaats blijft zitten en niet rammelt. Door deze wel heel directe manier van ‘Direct Mount’ kan je vooraan enkel een 160 mm remschijf monteren, achteraan wordt wel nog altijd met een adapter gewerkt en kan je kiezen voor een 160 of 140 mm remschijf. Ondanks het feit dat de remklauw vooraan rechtstreeks op de vork wordt gemonteerd, ontkent Scott dat de hitte die bij het remmen vrijkomt voor problemen (delamineren van de carbon voorvork) kan zorgen. Door alle gewichtsbesparende ingrepen weegt een Addict RC HMX frame met vork, cockpit, zadelpen en zadelpenklem nu 1.659 gram of 100 gram minder dan de vorige Addict RC HMX.

Een minimalistische zadelpenklem, een wel heel direct mount voorrem en een derailleurhanger die de zaak moet verstevigen: gewichtswinst zit in de details tegenwoordig.

Geometrie

Was de ‘oude’ Addict qua geometrie nog een vrij klassiek frame met een vlakke bovenbuis en een hoog aangezette staande achtervork, dan slaat het frame nu de weg in die al een aantal concurrenten berijden. De bovenbuis loopt een tikkeltje af naar achter, grootste visuele vernieuwing is dat de staande achtervork een stuk lager aan de zitbuis wordt aangezet. Scott bleef wel trouw aan het press-fit bracket. Omdat de Addict RC een ‘Disc only’ fiets is en je de extra remkracht van schijfremmen beter kwijt kunt op een wat bredere band, ging Scott voor een combinatie van een 28 mm brede raceband op een 21 mm brede velg. Door die bredere banden komt de fiets wat hoger te staan, dus om je dezelfde sportieve geometrie te behouden moest Scott hier en daar wel wat aanpassingen doen. Vandaar de iets langere vork, de kortere balhoofdbuis en het lager geplaatste bracket.

Vanuit welke hoek je het Syncros Creston iC SL cockpit ook bekijkt, het is en blijft een geval apart.

Aerodynamica en integratie

Wil je een fiets aerodynamisch optimaliseren, dan moet je uiteraard de buisvormen aanpakken. Scott paste de airfoil vorm toe op de vorkpoten, de onderbuis, de zitbuis en de staande achtervork en samen met de integratie van alle kabels leidde dat tot een snelheidswinst van 27 seconden als je 40 kilometer aan 45 kilometer per uur fietst. (6 Watt minder) Essentieel in de aerodynamica is het wegwerken van zoveel mogelijk kabels en daar is Scott met verve in geslaagd. Bij de Addict RC topmodellen lopen alle kabels door de Creston iC SL vaste combinatie van stuur en stuurpen, een combinatie die gebruik maakt van een kortere ‘virtuele’ stuurpen die dan een beetje ‘driehoekig’ naar buiten uitwaaiert om verder te gaan als stuur. Hoofdreden van deze stuur/stuurpenconstructie die er van bovenaf bekeken een beetje als een V uitziet is dat daarmee de carbonvezels van de stuurpen richting stuur continu doorlopen wat de stijfheid van de unit flink opkrikt. Door het stuur bovenaan vrij plat te houden claimt Scott daar extra trillingsdemping wat uiteraard het comfort ten goede komt. Alle kabels lopen intern en ook de montagebouten worden met afdekkapjes aan het oog onttrokken wat tot een bijzonder cleane cockpit leidt. Alle Addict RC modellen hebben interne kabelgeleiding zowel voor Di2, mechanisch als hydraulisch en dat met behoud van de volledige stuuruitslag. Om de voortrein even stijf als vroeger te krijgen (om daarmee de stuurprecisie te garanderen) werkt Scott met een excentrisch geplaatste vorkpijp. Met andere woorden: de vorkpijp en de balhoofdbuis zijn nog wel rond, maar de vorkpijp zit niet meer centraal in de balhoofdbuis. Op die manier ontstond er ruimte om de kabels en leidingen door het lager, maar voor de vorkpijp te leiden. De Creston iC SL stuur/stuurpen combinatie heeft bovenaan het stuur een wat ovale vorm die beter in de hand moet liggen en de carbon buitenlaag heeft een ribstructuur zodat je in die zone grip hebt, ook als je het stuurlint niet ver door wikkelt. De Creston iC SL stuur/stuurpen combinatie weegt 295 gram. Voor de budgetvriendelijkere Addict RC modellen ontwikkelde Scott een Creston iC 1.5 stuur dat je in combinatie met de Creston RR iC stuurpen dezelfde integratie van de kabels en leidingen biedt. Daarbij is vooral de stuurpen een knap staaltje van ingenieurschap want ondanks de volledige integratie van de kabels en leidingen hoef je geen enkele kabel of leiding af te koppelen als je een andere stuurpen monteert. We horen het applaus van alle mecaniciens nu al aanzwellen.

Comfort en stijfheid

Opmerkelijke stelling vanuit het Scott-kamp: “We kregen over onze ‘oude Addict’ de feedback dat hij misschien al wat te comfortabel was, vandaar dat we onze Foil Disc aerofiets als referentie namen voor de ontwikkeling van de nieuwe Addict RC”. Door de nieuwe carbon lay-up en de aangepaste buisvormen is de nieuwe Addict RC volgens Scott iets minder comfortabel dan de vorige Addict, maar even comfortabel als de Scott Foil Disc. Door zowel bovenaan als onderaan in het balhoofd 1,5” lagers te gebruiken, een geoptimaliseerde carbon lay-up en een sterkere verbinding tussen zitbuis, bracketschaal en liggende achtervork zou de nieuwe Addict RC 14,5% stijver moeten zijn dan zijn voorganger.

Op weg. Vlak, bergop en bergaf

De eerste meters op de Addict RC Ultimate voelen bizar aan omdat je keihard om de tuin wordt geleid door Creston iC SL cockpit. Door de kortere, V-vormige stuurpen lijkt het alsof je met je handen op de remgrepen te ver naar voor zit, maar dat klopt niet. Op de eerste dag was de visuele misleiding nog groter omdat ik zonder fietscomputer reed waardoor de ruimte vooraan (tussen de poten van de V-vormige stuurpen) niet werd opgevuld en er een heel bizar zicht ontstond. Voor de tweede testdag liet ik mijn Wahoo Elemnt Roam wel op de Syncros outfront mount plaatsen waardoor de ruimte voor het stuur beter gevuld is en je de voorband minder te zien krijgt, wat er al een stuk vertrouwder uitziet. Afgemonteerd met een Sram RED eTap AXS onderdelengroep en Zipp 202 NSW wielen komt de Ultimae aan 11.999 euro en 6,9 kilogram. Op het vlakke en op licht hellende stroken gaat de fiets als de brandweer met een indrukwekkende stijfheid van het geheel en een uitmuntende stuurprecisie. Maar hoewel de fiets nog altijd bijzonder licht is, voelt hij op steile stroken bergop wat minder licht en ‘raketachtig’ aan. De oude Ultimate was voor mij één van de leukste klimfietsen omdat hij zo licht, reactief, lichtvoetig en ‘uitnodigend’ aanvoelde. De nieuwe Addict is overall nog altijd heel licht, maar de bredere banden temperen op steile stroken bergop de pret een beetje. Tijdens het perskamp reden we met Schwalbe Addix prototype banden, 28 mm brede tubeless rubbers die op een brede velg als de Zipp 202 NSW bijna als dertigers aanvoelen. En ook al zorgen die brede rubbers op vlak wegdek voor meer comfort, als de weg 10% en meer oploopt, voel je dat je meer roterend gewicht aan het draaien moet houden. De tijd die je bergop verliest, maak je in de afdaling echter goed want precies omwille van de bredere banden kan je met de Addict RC belachelijk hard afdalen. De hoeveelheid remkracht die je op zo’n dikke 28 mm band kwijt kunt is bijzonder groot en de kwieke geometrie in combinatie met de heel voorspelbare manier waarop de bredere banden op hellingshoek gaan is een genot om mee af te dalen. Voeg daar de stijfheid van de steekas-verbindingen aan toe en je krijgt een fiets die in de bocht enorm veel druk verdraagt wat finaal uitmondt in een daalfiets om duimen en vingers bij af te likken.

Spanning rond de banden

Enige twijfelpuntje tijdens de testritten was de bandenspanning. Naar mijn gevoel een tikkeltje te laag want af en toe voelde ik de band een beetje rollen op de velg. Niet meteen mijn voorkeur, ik heb het liefst de bandenspanning een streepje hoger. Daarmee boet ik misschien een beetje aan comfort in, maar voor mij mag een racefiets best wel strak aanvoelen. Eens je gewend bent aan de looks en de manier waarop die je proberen om de tuin te leiden, ligt de Creston iC SL cockpit bijzonder prettig in de hand en het Syncros stuurlint en Syncros Belcarra zadel dragen bij tot het comfort. En wel in die mate dat ik na de testdag zo’n Belcarra zadel meekreeg om het ook in de Lage Landen eens uit te proberen, daar komen we dus nog op terug.

Conclusie

Is de nieuwe Scott Addict RC lichter, stijver, aerodynamischer en comfortabeler dan ooit? Ja en nee. Meer aero is hij sowieso en in combinatie met de uitmuntende stijfheid en de scherpe stuureigenschappen is de Addict voor gebruik in België en Nederland zonder enige twijfel een betere fiets geworden. Over dat lage gewicht kan je discussiëren. Want hoewel de fiets in zijn totaal licht bleef, slankte het frame af en werd de combinatie van wielen en banden zwaarder. Net dat laatste zal je bergop voelen en is meteen ook de reden waarom de nieuwe Addict RC een tikkeltje minder berggeit is dan zijn voorganger. Wil je op fietsvakantie in het hooggebergte vooral bergop schitteren, monteer dan iets smallere banden want daarmee haal je het roterende gewicht naar beneden. Is het vooral om keihard af te dalen dat je naar de bergen trekt, laat dan die 28mm rubbers liggen en rij al je makkers bergaf verloren. Fun gegarandeerd.

Zo ziet het Scott Addict RC gamma er uit (prijzen onder voorbehoud):

Addict RC Ultimate: 11.999 euro

Addict RC Premium: 9.999 euro

Addict RC Pro: 6.999 euro

Addict RC 10 (grijs of rood): 4.799 euro

Addict RC 15 (grijs of rood): 5.599 euro

Addict RC 20: 4.899 euro

Addict RC 30 (blauw of geel): 3.599 euro

Addict RC Ultimate frameset: 2.999 euro

Addict RC Ultimate Team Edition frameset: 2.999 euro

Addict RC Pro frameset: 2.199 euro

De nieuwe modellen moeten in oktober in de winkel staan. Voor wie nu al interesse heeft, organiseert Scott Benelux op maandag 8 juli een VIP preview in België en op donderdag 11 juli in Nederland. De plaatsjes hiervoor zijn beperkt en er worden geen testritten aangeboden. Wie op deze exclusieve VIP sneak preview aanwezig wil zijn, reserveert zijn plaats via zijn Scott dealer.

Alle info over de Scott racefietsen vind je hier.

Fotospecial

In de onderstaande fotoreeks vind je plaatjes van de verschillende Addict modellen en een aantal 'exploded views' van de nieuwe cockpits en stuurpennen. Klik links of rechts op de foto om sneller door de fotospecial of net terug te scrollen.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Ridley Kanzo Adventure
12/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Ridley Kanzo Adventure

Toen de graveltrein in 2015 op snelheid kwam, koppelde Ridley zijn wagonnetje aan met de X-Trail. Geïnspireerd door het veldrijden – een segment waarin Ridley enorm veel ervaring heeft – was de X-Trail een heel ‘Europese’ gravelbike. Ondertussen is de gravelscene grondig veranderd en kon Ridley de hele gravelmarkt nog onmogelijk met zijn X-Trail bedienen. En dus werd het gamma uitgebreid met de Kanzo Adventure.

Getest 100% Getest: Eddy Merckx 525
04/09/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Eddy Merckx 525

Dat een bestaand merk in je bedrijf opnemen en nieuw leven inblazen geen klusje van drie weken en vier dagen is, dat weten ze bij Ridley ondertussen ook. Met de Wallers 73 gravelbike, de Lavaredo 68 allround middenklasser, de Stockeu 69 klimfiets en het opgefriste custom staalgamma werden er weliswaar al een paar schoten voor de boeg gelost, op de grote vernieuwing van het Eddy Merckx gamma was het echter al een hele poos wachten. Vandaag haalt Belgian Cycling Factory (het bedrijf achter Ridley en Eddy Merckx) op de Eurobike het doek van over de 525, het nieuwe vlaggenschip dat het merk Eddy Merckx opnieuw de wind in de zeilen moet geven. Grinta! is er ook bij op de Eurobike, maar we hebben de fiets wel al getest.