100% Getest: Scott Centric Plus

De Centric Plus is binnen het Scott helmgamma de opvolger van de Vanish. Terwijl de Cadence Plus de aerohelm voor de wegrenners is, richt de Centric Plus zich vooral op de klimgeiten. Maakt niet uit of je bergop fietst met een racefiets of een mountainbike, vandaar dat de Centric Plus een certitude is in de outfit van achtvoudig wereldkampioen mountainbiken Nino Schurter. Dus als het goed genoeg is voor Nino...

19/09/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Scott houdt er voor zijn fietshelmen een aparte designtaal op na en ook de Centric Plus herken je ongeacht de kleurstelling (er is keuze uit wit/zwart, zilver/reflecterend, geel/grijs en zwart/zwart) van een kilometer afstand. Was de Vanish nog een vrij hoekig getekende allround fietshelm, dan kreeg de Centric Plus iets rondere vormen. De pasvorm bleef overduidelijk wel dezelfde, vandaar dat de helm mij (net zoals de Vanish trouwens) vanaf de eerste seconde als gegoten zat. Hebben sommige helmen van bepaalde fabrikanten een uitgesproken ovale of ronde vorm, dan is de Scott pasvorm eerder ‘middle of the road’ met een lichte neiging naar de eigenaars van ovale hoofden. Staat de helm niet vanaf de eerste seconde perfect op je hoofd, dan kan je de Centric Plus probleemloos passend maken. Het ‘retention system’ is qua omtrek met een draaiknop achterop de helm instelbaar, maar het hele systeem kan ook in de hoogte geregeld worden. Handig is dat de onderrand van de helm helemaal met harde kunststof is afgewerkt zodat het EPS nooit beschadigd geraakt als je de helm ergens op een muurtje zet. De lakkwaliteit is sowieso want na een paar maanden intensief gebruik ziet de helm er nog als nieuw uit. Nog prettig is dat de helm niet te diep over je hoofd zakt zodat hij compatibel is met de meeste moderne fietsbrillen, ongeacht de grootte van de lens of de lengte van de brilpootjes.

Scott integreerde als één van de eerste helmfabrikanten de MIPS technologie in zijn helmen en dat systeem tref je ook in de Centric Plus aan. Jammer genoeg is het nog een MIPS 1.0 en dat is vrij ‘aanwezig’. Bij modernere varianten van MIPS is het systeem nog amper zichtbaar in de binnenkant van de helm (zoals bijvoorbeeld bij de Specialized Prevail II) of wordt het tussen twee lagen van de helm verwerkt (zoals bij de Giro Aether). Het MIPS zorgt er voor dat bij een crash de helm een beetje op het hoofd kan roteren zodat je hersenen minder hard tegen de binnenkant van je schedel aan knallen en de hersenschade beperkt blijft. De hoeveelheid padding aan de binnenkant van de MIPS-muts is heel beperkt. Tussen je voorhoofd en de helm zit één iets dikkere strip Xstatic voering, voor de rest blijft de voering beperkt tot één dunne lap stof centraal in de helm. Bij de testhelm was de Xstatic voering op de zijkanten slecht gelast waardoor die al snel stuk ging. De nieuwe voering is wel goed gelast en doet zijn werk al duizend kilometer perfect.De kinriempjes zijn dun en drogen snel waarna de witte randen van de zoutafzetting van je zweet zichtbaar blijven. De riempjes liggen perfect tegen je slapen aan en je sluit ze met een klassieke kliksluiting.

Warm aanbevolen

Met een gewicht van 244 gram in maat Medium (55-59 cm) hoort de Scott Centric Plus bij de lichtere helmen zonder een absoluut pluimgewicht te zijn. Op de écht warme dagen van de voorbije zomer droeg ik de Centric Plus niet omdat hij dan iets te warm uitviel, ‘met dank’ aan het MIPS van de eerste generatie. Want de helm is wel goed geventileerd, toch voel je dat de MIPS tussenlaag het gevoel van de helm op het hoofd mee bepaalt. Minstens even belangrijk in dit warmteverhaal is de kleurstelling van de helm: als je met een volledig zwarte helm gaat fietsen als het kwik in de thermometer richting dertig graden klimt, dan voel je na een rit gewoon dat de zwarte laklaag de zon heeft aangetrokken en bloedheet is geworden.

Op alle andere zomerdagen heb ik de Scott Centric Plus wel gedragen omdat de helm me zo perfect past. Ook tijdens mijn UK-trip met dagritten tot 230 kilometer droeg ik met veel plezier de Centric Plus en had ik zelfs na acht uur op de fiets geen centje pijn.

Conclusie

Jammer van het MIPS van de eerste generatie dat het warmtegevoel in de helm beïnvloedt want voor de rest is de Scott Centric Plus een parel van een helm. Ga je er van uit dat we in de Lage Landen per jaar dertig hete dagen hebben, dan is de Centric Plus een helm om 335 dagen van het jaar te dragen. De pasvorm zal heel veel mensen bevallen, net zoals het lage gewicht en de heel correcte prijs: 199,90 euro.

Alle details van de helm vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels