100% Getest: Shimano RX8

Gravel is dé hype van het moment in de fietsbranche en elk bedrijf probeert zijn graantje mee te pikken. Verschillende schoenenfabrikanten komen met specifiek gravelschoenen op de proppen, bij Shimano is dat de RX8. Rest natuurlijk de vraag of zo’n gravelschoen überhaupt zin heeft…

23/12/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Hoewel ‘gravel’ nog steeds geen welomschreven begrip is in de fietswereld, zijn de ingrediënten van het gebeuren wel min of meer bekend. Want wie gravel rijdt, die maakt flink wat kilometers op een dag en wil zijn energie zo efficiënt mogelijk in snelheid omzetten. Vandaar de noodzaak aan een stijve zool en een comfortabele bovenschoen want je wil geen zes uur last hebben van een drukpunt. Af en toe zullen er ook wel wat stenen in het rond vliegen, dus een beetje een robuust gebouwde schoen is ook op zijn plaats. En als het goed is, is gravelrijden minder extreem dan mountainbiken of cyclocross zodat er (normaal gezien) niet of amper gelopen moet worden. Schroefdraad voor extra noppen is dus niet nodig.

Chique en toch stoer

Over smaken en kleuren discussiëren is zinloos, maar de zilveren RX8 schoenen vind ik oogverblindend mooi. De soort van camouflageprint die in het zilver verwerkt zit is schitterend én functioneel want als een dergelijk oppervlak na een tijdje wat gekrast en geschuurd geraakt, zal die schade minder in het oog springen.

Op de neus van de schoen en op het onderste gedeelte van de hak is een rubberachtige bescherming aangebracht, de hielkap is beduidend lager dan bij de Shimano XC-schoenen. In de carbon zool zit een fraaie 12K weefstructuur, de noppen zijn opvallend laag en tussen het schoenplaatje en het hakgedeelte zit een stuk geprofileerd rubber voor het geval je de fiets over een richel zou moeten tillen. Je sluit de RX8 (RX straat trouwens voor ‘Road Crossover’, de schemerzone tussen weg en offroad dus) met één Boa IP1 draaisluiting en een korte velcro op de voorvoet.

Omdat de tong van de schoen met een lang elastiek op haar plaats wordt gehouden, is de instap van de RX8 niet overdreven ruim. Eens je voetjes op hun plek voelen de Shimano gravelschoenen meteen heel comfortabel aan. De lage hielkap stoort hoegenaamd niet en de Shimano Dynalast pasvorm geeft de voorvoet voldoende ruimte. De ventilatie is dik in orde, al merkte ik bij zomerse ritten wel dat mijn voeten een beetje opzwollen waardoor ik de spanning op de Boa IP1 een tikkeltje moest verlagen.

Tijdens de rit zijn het vooral het draagcomfort en de stijfheid van de zool die opvallen. Volgens Shimano heeft de zool een stijfheidsindex van 10 (de stijfste zool die Shimano in zijn schoenen verwerkt heeft index 12) en dat is méér dan knetterhard. Bizar genoeg hindert die knoeperharde zool amper als je even een stukje met de fiets aan de hand aflegt want het voelt niet aan alsof je met een stel skilaarzen op pad bent. Skilaarzen zijn trouwens loodzwaar en Shimano RX8 schoenen vederlicht, in maat 42 weegt de schoen slechts 265 gram.

Kanttekening

Lijkt de Shimano RX8 daarmee een no-brainer, dan moet er toch nog een belangrijke kanttekening bij. Want Shimano ging er van uit dat gravelrijders amper door de bagger moeten, vandaar de afwezigheid van schroefdraad in de zool om noppen te monteren en het lage profiel op de zool. Knap vervelend is het feit dat de ruimte tussen het schoenplaatje en het profiel daarnaast te krap is waardoor er heel gemakkelijk modder, zand en steentjes tussen het schoenplaatje en het profiel blijft zitten wat het in- en uitklikken flink bemoeilijkt.

Meer gravel + weg dan gravel + veld

De conclusie is dan ook vrij duidelijk: de Shimano RX8 is een schoen voor gravelrijders die zich meer aan de ‘weg-zijde’ van het gravelspectrum bevinden. Ga je met je gravelbike of randonneur op vakantie, wil je lange dagen in het zadel maken en ook nog comfortabel op de camping kunnen rond wandelen, dan zijn de Shimano RX8 schoenen voor jou ideaal. Ben je een gravelrijder die in de winter ook al eens een modderige toertocht meepikt, dan zal een schoen met een zwaarder geprofileerde zool (de Shimano SH-XC701 bijvoorbeeld, die exact evenveel kost als de RX8) voor jou de betere keuze zijn. Met een adviesprijs van 229 euro is de RX8 niet goedkoop, al wordt die vraagprijs wel gerechtvaardig door de kwalitatieve zool, de uitmuntende bouwkwaliteit en het hoge draagcomfort. De RX8 bestaat voor heren in zilver en zwart, daarnaast is er een zwart/blauwe damesvariant.

Alle info over de RX8 gravelschoen op de website van Shimano.

Plussen

+ Stijve zool

+ Draagcomfort

+ Stijlvolle looks, maar tegelijk ook avontuurlijk

Minnen

- Vuilophoping tussen profiel en schoenplaatje

- Minder geschikt voor zwaar offroad werk

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: BH G8 Disc 7.0
18/01/2020 - Redactie

100% Getest: BH G8 Disc 7.0

Omdat je het allemaal niet ingewikkelder moet maken dan nodig, is de BH G8 de opvolger van de … G7. Aan het DNA werd niet gesleuteld zodat de G8 nog altijd een allround inzetbare machine moet zijn, maar de Spanjaarden scherpten het platform wel op een aantal cruciale puntjes bij. Dat volstond om de fiets hoog te doen eindigen in de eindafrekening van de Racefiets van het Jaar 2020 verkiezing, maar was net niet goed genoeg om de BH G8 Disc 7.0 op het podium te hijsen.