100% Getest: Sigma Buster 300

Fietsverlichting evolueerde de jongste jaren enorm en ook bij Sigma zaten ze niet stil. De Buster 300 budgetvriendelijke koplamp profiteerde van nieuwe technieken die eerder op de duurdere lampen werden toegepast.

06/09/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire

Product managers die de naamgeving van hun producten eenvoudig en duidelijk houden: we mogen ze wel. De Sigma Buster 300 situeert zich in het gamma powerlampen tussen de Buster 700 en de Buster 200. Als je weet dat de Buster 700 een lichtbundel van 700 lumen produceert en de Buster 200 een lichtstraal van 200 lumen biedt, dan hoef je geen genie te zijn om te becijferen hoeveel licht de Buster 300 in de aanbieding heeft.

Niet iedereen heeft honderd euro of meer over voor een sterke koplamp en zo’n verstraler heb je ook helemaal niet nodig als je slechts occasioneel in het donker traint. De Buster 300 kost 39,95 euro en wat het design betreft werden ‘stevig en duurzaam’ duidelijk belangrijker geacht dan ‘mooi en stijlvol’. Of anders gesteld: de Buster 300 ziet er eerder ‘gewoontjes’ uit en staat ook nogal hoog boven het stuur. De compacte lamp zit in een bijzonder sterke behuizing die beslist tegen een stootje kan, dat heeft onze Onhandige Harry tijdens de testperiode mogen ondervinden. De voorkant van de lamp is driehoekig gevormd, het rubber waarmee de laadpoort achteraan de lamp wordt afgedicht had iets strakker op de lamp mogen aansluiten. Je bevestigt de Buster 300 met een kunststof ring op je stuur of stuurpen want de slede waarin je de Buster klikt is roteerbaar. Bij de bevestigingsring worden rubbertjes van verschillende dikte geleverd waarmee je de diameter van de klem aan de diameter van het stuur kunt aanpassen. De stuurhouder vergrendelen doe je dan met een schroef (met handkracht of met een brede, platte schroevendraaier). De lamp zelf weegt 89 gram, inclusief stuurhouder kom je op 114 gram.

Om de lamp aan de praat te krijgen dubbelklik je op de bedieningsknop die zich centraal bovenop de lamp bevindt. De lamp floept aan in de hoogste verlichtingsstand, daarnaast zijn er nog twee gedimde standen en een knipperstand aanwezig. Koelribben aan de onderkant van de lampbehuizing moeten voorkomen dat de lamp oververhit. Sigma belooft in maximale stand een verhelderend beeld tot zeventig meter afstand en train je aan 30-35 kilometer per uur in het donker, dan volstaat die lichtbundel ruimschoots. Voor off-road night biking zal de lamp een beetje limiet zijn, of je moet ze op zijn minst combineren met een krachtige koplamp die verder voor je uit straalt (een Sigma Buster 700 bijvoorbeeld). Hoe lang de accu het uitzingt hangt uiteraard af van de prestaties die je van de Sigma 300 vraagt. Handig is wel dat de bedieningsknop informatie geeft over de batterijstatus. Kleurt de bedieningsknop groen, dan heb je nog zeventig procent batterijcapaciteit over. Van zodra de bedieningsknop rood oplicht wordt het stilaan tijd om huiswaarts te keren want dan rest je nog slechts dertig procent van de batterijlading. Alles bij mekaar opgeteld is de Sigma Buster 300 zijn 39,95 euro zeker waard. Gewoon, omdat hij doet wat hij moet doen.

Alle info op de site van Sigma.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9
01/03/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Focus Izalco MAX Disc 9.9

Mocht je onder internationale fietsjournalisten een enquête houden naar de racefietsen waarmee ze het liefst rijden of gereden hebben, dan mag je er zeker van zijn dat de merknaam Focus een aantal keer zal vallen. Toen Focus nog Team Gerolsteiner sponsorde was hun Izalco al een belachelijk goede, allround inzetbare racefiets waarna AG2R - La Mondiale de vederlichte en superstrakke Izalco MAX ter beschikking kreeg. En nu, nu is er de nieuwe Izalco MAX Disc…

Productnieuws Retül Bike Fitting: Teller Op Nul
08/12/2018 - Bart De Schampheleire

Retül Bike Fitting: Teller Op Nul

Wie oud genoeg is om nog met een klassiek roadbook genavigeerd te hebben, die kent de term ‘Teller Op Nul’. Bij dat klassieke systeem van navigeren met bolletje-pijltje nota’s werd je als fietser, motorrijder of rallypiloot immers altijd na een aantal kilometers gevraagd om de dagteller van je voertuig op nul te zetten, kwestie van te voorkomen dat alle kleine foutjes in de metingen zich zouden opstapelen tot één grote fout met dikke ellende als gevolg. De Retül bike fitting sessie die ik bij Specialized Europe volgde geldt in mijn geval als ‘Teller Op Nul’.