100% Getest: Sigma Buster 300

Fietsverlichting evolueerde de jongste jaren enorm en ook bij Sigma zaten ze niet stil. De Buster 300 budgetvriendelijke koplamp profiteerde van nieuwe technieken die eerder op de duurdere lampen werden toegepast.

06/09/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire

Product managers die de naamgeving van hun producten eenvoudig en duidelijk houden: we mogen ze wel. De Sigma Buster 300 situeert zich in het gamma powerlampen tussen de Buster 700 en de Buster 200. Als je weet dat de Buster 700 een lichtbundel van 700 lumen produceert en de Buster 200 een lichtstraal van 200 lumen biedt, dan hoef je geen genie te zijn om te becijferen hoeveel licht de Buster 300 in de aanbieding heeft.

Niet iedereen heeft honderd euro of meer over voor een sterke koplamp en zo’n verstraler heb je ook helemaal niet nodig als je slechts occasioneel in het donker traint. De Buster 300 kost 39,95 euro en wat het design betreft werden ‘stevig en duurzaam’ duidelijk belangrijker geacht dan ‘mooi en stijlvol’. Of anders gesteld: de Buster 300 ziet er eerder ‘gewoontjes’ uit en staat ook nogal hoog boven het stuur. De compacte lamp zit in een bijzonder sterke behuizing die beslist tegen een stootje kan, dat heeft onze Onhandige Harry tijdens de testperiode mogen ondervinden. De voorkant van de lamp is driehoekig gevormd, het rubber waarmee de laadpoort achteraan de lamp wordt afgedicht had iets strakker op de lamp mogen aansluiten. Je bevestigt de Buster 300 met een kunststof ring op je stuur of stuurpen want de slede waarin je de Buster klikt is roteerbaar. Bij de bevestigingsring worden rubbertjes van verschillende dikte geleverd waarmee je de diameter van de klem aan de diameter van het stuur kunt aanpassen. De stuurhouder vergrendelen doe je dan met een schroef (met handkracht of met een brede, platte schroevendraaier). De lamp zelf weegt 89 gram, inclusief stuurhouder kom je op 114 gram.

Om de lamp aan de praat te krijgen dubbelklik je op de bedieningsknop die zich centraal bovenop de lamp bevindt. De lamp floept aan in de hoogste verlichtingsstand, daarnaast zijn er nog twee gedimde standen en een knipperstand aanwezig. Koelribben aan de onderkant van de lampbehuizing moeten voorkomen dat de lamp oververhit. Sigma belooft in maximale stand een verhelderend beeld tot zeventig meter afstand en train je aan 30-35 kilometer per uur in het donker, dan volstaat die lichtbundel ruimschoots. Voor off-road night biking zal de lamp een beetje limiet zijn, of je moet ze op zijn minst combineren met een krachtige koplamp die verder voor je uit straalt (een Sigma Buster 700 bijvoorbeeld). Hoe lang de accu het uitzingt hangt uiteraard af van de prestaties die je van de Sigma 300 vraagt. Handig is wel dat de bedieningsknop informatie geeft over de batterijstatus. Kleurt de bedieningsknop groen, dan heb je nog zeventig procent batterijcapaciteit over. Van zodra de bedieningsknop rood oplicht wordt het stilaan tijd om huiswaarts te keren want dan rest je nog slechts dertig procent van de batterijlading. Alles bij mekaar opgeteld is de Sigma Buster 300 zijn 39,95 euro zeker waard. Gewoon, omdat hij doet wat hij moet doen.

Alle info op de site van Sigma.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS
03/07/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS

Toen Specialized in 2011 de eerste Venge aero racefiets voorstelde, bedacht de Amerikaanse fabrikant daar de slogan ‘More bike than aero’ bij. De Venge ViAS die het merk met de grote S als logo in 2015 voorstelde focuste keihard op aerodynamica zodat een aantal andere parameters onderbelicht bleven. De Venge van de derde generatie waarop Grinta! recent het WK-parcours van Innsbruck kon verkennen is weer ‘More bike than aero’.

Getest 100% Getest Specialized Diverge Expert X1
16/08/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest Specialized Diverge Expert X1

Gravel is hotter dan hot en vorige maand reden we nog op een Eddy Merckx Strasbourg 71 van Oudenaarde naar Straatsburg om de reiscapaciteiten van een gravelbike te onderzoeken. Om uit te vissen hoe zwaar off-road je met een gravelbike kan gaan, namen we met een fonkelnieuwe Specialized Diverge Expert X1 deel aan de tweede etappe van de Mountainbike van Vlaanderen. 127 km off-road met 2.200 hoogtemeters en omgeven door 250 afgetrainde mountainbikers: dat kan tellen als test.