100% Getest: Silca Nastro Cuscino stuurtape

Het Nastro Cuscino-stuurlint van Silca is het dikste en dus in principe ook het meest comfortabele dat het Amerikaanse merk met Italiaanse roots produceert. Wij mochten het even aan de tand – én hand – voelen.

31/10/2020 - Tekst: Bart Vandermaelen

We kennen Silca vooral van zijn heel kwalitatieve fietspompen en –gereedschap. Het is één van de oudste merken in de fietsindustrie en sinds het Italiaanse bedrijf enkele jaren geleden in Amerikaanse handen kwam, heeft zich een soort cultstatus weten aan te meten. De spullen van Silca zijn verre van de goedkoopste, maar wel gegeerd omwille van hun duurzaamheid, functionaliteit en fijne looks.

Die waarden probeert Silca nu ook in zijn stuurlint te verwerken. Silca fabriceert drie types stuurtape, waarvan dit Nastro Cuscino het dikste en comfortabelste schijnt te zijn. 3,75 millimeter om precies te zijn, bestaande uit twee lagen: een rubberachtige toplaag genaamd ‘Silcathane’, met daaronder ‘Silcalon’. Een soort schuimrubber dat dempend werkt en dat ook in hardloopschoenen gebruikt wordt.

Vlinders in de… handen?

Dat je met een potig stukje stuurlint te maken hebt, voel je meteen bij de montage. Om de vrij stugge Nastro Cuscino volgens de regels van de kunst op je stuur aan te brengen, moet je het lint wel heel stevig aantrekken. Zeker in de stuurbochten was het soms vloeken geblazen. Anderzijds heeft Silca met de ‘butterfly’-tape wel een handigheidje bedacht. In plaats van twee extra reepjes stuurlint in de verpakking te stoppen, krijg je een vlindervormige sticker om het stukje stuur onder je shifters beter te bedekken. De stuurdoppen die je aanspant met een vijsje zijn erg kwalitatief en de afwerktape is elastisch voor een net resultaat.

Grip in overvloed

In de toplaag van deze Silca-tape zitten er schuine groeven en die textuur biedt heel veel grip. De groeven zorgen er ook voor dat regen en zweet worden afgevoerd, want de rubberachtige afwerking neemt geen vocht op. Qua trillingsdemping doet het stuurlint wat het belooft: er is extra comfort zonder dat het al te dik aanvoelt rond het stuur. Persoonlijk rij ik het liefst zo vaak mogelijk zonder handschoenen en dus is het extra comfort dat een stuurlint als dit biedt, echt wel fijn meegenomen.

Naast effen zwart heb je trouwens de keuze uit zeven hippe kleurencombinaties, waarvan enkele opvallende. Waarom wij net ‘black with hot pink’ toegestuurd kregen als testlint, is ons een raadsel.

DUURzaam stuurlint

Tot slot (en niet onbelangrijk): Silca gaat er prat op dat dit Nastro Cuscino-stuurlint drie tot vijf keer langer meegaat dan andere, niet nader genoemde tapes. Dat zou dan weer de kostprijs verklaren, want die is er niet naast: voor dit stuurlint betaal je 45 euro. Mooi is dan weer dat je een beroep kan doen op de ‘crash replacement’ service van Silca wanneer je je stuurtape beschadigt bij een valpartij. Je krijgt dan 11 euro korting op een nieuw rolletje.

Meer info over dit stuurlint en de andere Silca-producten, vind je op de website van Silca.

De vier nieuwste kleuren in het Nastro Cuscino-gamma van Silca

Stuurdopjes met een vijsje
Rubberachtige grip en goeie trillingsdemping
Vlindervormig stukje tape om je shifters af te dekken
Crash replacement: 11 euro korting als je je stuurlint moet vervangen na een val
Vrij stugge tape: moeilijk te monteren
Kostprijs

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Merida Scultura Disc 5000
04/02/2020 - Bart Vandermaelen

100% Getest: Merida Scultura Disc 5000

Drie jaar geleden werd de Scultura 5000 uitgeroepen tot ‘Racefiets van het Jaar’. Voor deze lange duurtest schoven de Taiwanezen de 2020-versie van die laureaat onder onze bips. Ondertussen is er aan het frame en de afmontage in essentie weinig veranderd. Deze endurance-fiets is er nog steeds voor wielertoeristen die langere tochten in alle comfort willen afwerken én daar geen megabudget voor overhebben. Al schoot de prijs wel een flink stuk de hoogte in: van 1.999 euro in 2017 naar 2.499 euro vandaag. Wij fietsten zo’n 1.500 kilometer met de Merida op variabel terrein én in variabel winterweer, om te ontdekken of de Scultura Disc 5000 dat extra paarse bankbiljet waard is.