100% Getest: Silca Tattico Bluetooth pomp

“Soms vraagt een mens zich af, hoe we’t in Godsnaam overleven”, opperde Luc De Vos van Gorki en toen had hij het nog niet eens over de digitale tijd waarin we leven. Want hoe deden we dat vroeger eigenlijk, zo zonder tablet en smartphone? “Of de slinger misschien niet te ver naar de andere richting is doorgeslagen?”, is een vraag die in mij opwelt na de test van de Silca Tattico Bluetooth fietspomp.

27/08/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Bart De Schampheleire

Toegegeven, na 28 jaar op de fiets ben ik misschien een beetje bevooroordeeld én heb ik wat last van ‘doe maar normaal, da’s al meer dan gek genoeg’. Dus als ik onderweg met een lekke band af te rekenen krijg (wat dankzij de kwaliteit van de banden en de tubeless systemen gelukkig steeds minder voorkomt), dan pomp ik die op met een handpompje en doet mijn dikke duim dienst als drukmeter. En race, cross of MTB: als ik bij thuiskomst de druk nameet, dan zat ik er met mijn duim-meting nooit ver naast. Ik begrijp uiteraard het belang van een drukmeter en voor minder dan twintig euro koop je al een heel handige, compacte digitale drukmeter die tot elf bar meet. Drukmeters zijn zowat standaard op vloerpompen, op handpompjes die je onderweg gebruikt kom je ze nagenoeg nooit tegen omdat ze te groot en te zwaar zijn. “Dan lossen we dat lekker digitaal op”, dachten ze bij Silca en ze maakten een Bluetooth versie van hun Tattico handpomp.

Silca werd in 1917 in Milaan opgericht door Felice Sacchi en in 2014 gekocht door Joshua Poertner, voormalig technisch directeur bij Zipp en al zijn leven lang fan van de Silca producten. Die blinken allemaal uit op vlak van bouwkwaliteit en duurzaamheid, en dat geldt evenzeer voor de Tattico Bluetooth handpomp. Omdat de pomp van 6061 aluminium gemaakt is en voor een handpomp vrij lang is (net geen 25 centimeter), valt het gewicht van 175 gram tegen. Ter vergelijking: het Syncros handpompje dat je bij een Grinta!-abonnement van drie jaar cadeau krijgt weegt 82 gram. In de pompkop van de Tattico Bluetooth zit een rubber slangetje zodat het risico op onderweg afgebroken ventielkoppen zo goed als onbestaand is. De pompkop is omkeerbaar om presta en schräder ventielen aan te kunnen en er zit een hendel op de kop om die op het ventiel te vergrendelen. Na het pompen duw je het slangetje gewoon terug in de pomp en dek je het gat af met een stevige rubberen dop. Bij de Tattico Bluetooth pomp wordt een houder geleverd waarmee je de pomp onder je bidonhouder op je fiets monteert, de langere schroeven om pomphouder en bidonhouder samen op het fietsframe te bevestigen worden meegeleverd. De Tattico pompt tot 8,5 bar en het volume dat je per slag verpompt is door de ingenieuze bouw van de Silca pomp best goed. Heb je de iGauge app op je telefoon geïnstalleerd, dan maakt de Tattica van zodra je begint te pompen via Bluetooth verbinding met je telefoon en kan je in bar of PSI zien hoeveel druk er al in je bandje zit. Ook de status van de knoopbatterij die in de Tattico Bluetooth pomp zit, kan je via de app volgen.

De Tattico Bluetooth pomp doet in samenwerking met iGauge app alles wat ze moet doen, al valt het product volgens mij toch een beetje tussen twee stoelen. Want voor een handpompje valt de Tattico te groot en te zwaar uit, terwijl de Tattico voor een ‘thuispomp’ te weinig volume per slag levert. Dat recreatieve fietsers die weinig om gewicht geven en heel onzeker zijn over hun bandenspanning toch voor de Tattico Bluetooth kiezen kan ik wel begrijpen. Al zullen ze er wel een forse 129 euro moeten voor over hebben en mogen ze op fietstocht nooit hun smartphone vergeten… Voor dat geld koop je een stevige vloerpomp voor thuis, een compact handpompje voor onderweg én hou je nog geld over voor een drukmetertje...

www.silca.cc

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS
03/07/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Specialized Venge. TERUG NAAR DE BASIS

Toen Specialized in 2011 de eerste Venge aero racefiets voorstelde, bedacht de Amerikaanse fabrikant daar de slogan ‘More bike than aero’ bij. De Venge ViAS die het merk met de grote S als logo in 2015 voorstelde focuste keihard op aerodynamica zodat een aantal andere parameters onderbelicht bleven. De Venge van de derde generatie waarop Grinta! recent het WK-parcours van Innsbruck kon verkennen is weer ‘More bike than aero’.