100% Getest: SKS fietstasjes: Traveller Smart en Explorer Straps 800

De nieuwe lijn zadeltassen van SKS ziet er op het oog fraai, degelijk en functioneel uit. Tijd dus om de proef op de som te nemen om te weten te komen of dat in de praktijk ook zo is. We gingen op pad met het zadeltasje Explorer Straps 800 en de bovenbuistas Traveller Smart.

29/11/2018 - Tekst: Roel van Schalen // Foto's: Roel van Schalen

Opbergruimte op je fiets is altijd handig voor onderweg. Een zadeltasje met reparatiesetje, inbus en reservebinnenbandjes heeft de gemiddelde toerfietser standaard aan de fiets hangen, maar ook een bovenbuistas om je smartphone, energierepen, huissleutel en kleingeld binnen handbereik te houden is een nuttige oplossing voor lange tochten.

Onder het zadel de Explorer Straps 800, op de bovenbuis de Traveller Smart.

Explorer Straps 800

Als je de naam ontleedt, weet je al snel waar het bij de Explorer Straps 800 om draait: ‘Explorer’ duidt op langere tochten waarop je nieuwe horizonten ontdekt, ‘Straps’ geeft aan dat je deze zadeltas met klittenband riempjes kunt bevestigen en ‘800’ geeft aan dat er 800 ml inhoud in dit SKS-tasje kan verdwijnen. In de praktijk betekent dat laatste dat je er twee binnenbanden (van het dikkere soort) in kunt stoppen, een multitool, een minipompje (Birzman Zacoo 10 cm) en twee bandenlichters (Tacx; compact, in elkaar schuivend model). Met wat beleid kan de Explorer nog wel wat extra lading opnemen, een bandenplaksetje bijvoorbeeld, of twee CO2-patronen.

Heel deze lading gaat er vlot in, en dan zouden er zelfs nog twee CO2-patronen bij kunnen.

Het mooie aan het tasje is dat alle onderdelen op de foto in een eigen compartimentje kunnen plaatsnemen. Niet alleen laadt dat gemakkelijk, het beschermt ook de binnenbanden tegen contact met de soms scherpe kanten van het metaal van in dit geval de multitool en het aluminium pompje. Als die zaken lang onaangeraakt in het zadeltasje zitten (en dat gaat zo als je met fatsoenlijke banden rijdt en je fiets goed onderhouden is) dan kan er wel eens wat gaan zitten schuren, en op die manier het tere rubber van je binnenband verzwakken. In het klepje van de Explorer zit ook nog een vakje, voor bijvoorbeeld kleingeld of voor bandenplakkers. Weinig op aan te merken dus, op de laadruimte en de indeling ervan!

Links: stevige buitenkant van waterafstotend materiaal. Rechts: verschillende compartimenten houden het opbergen overzichtelijk.

De buitenkant van de Explorer is van stevig waterafstotend materiaal gemaakt. We hebben het tasje een halve minuut onder stromend water gehouden en jawel, het zal inderdaad aardig lang moeten regenen wil het tasje doorweekt raken. Ook de rits houdt het wat dat betreft goed tegen. De ‘zadelkant’ van het tasje is verstevigd met kunststof opdat de zadelkop zich niet al schurend door het tasje heen kan vreten. Lijkt goed te werken, want getest tijdens drie dagen gravelbiken in Zwitserland en daarna op verschillende mountainbikeritten, was de schuurplek al zichtbaar, maar ook duidelijk dat het nog lang zal duren voordat de plek fataal bezwijkt.

Ik vermoed dat het eerder de aanhechting op het tasje van de twee klittenbandstrips zal zijn die het laat afweten, want het kruislings gestikte oppervlak waarmee ze aan het tasje zitten, is slechts 20 mm2 groot. Geeft een soort van puntbelasting op het tasje, dat inclusief de genoemde inhoud 606 gram op de weegschaal brengt. Mijn vorige zadeltasje begaf het precies op die plek, weliswaar na vier jaar trouwe dienst.

De strips zelf zijn net als diegene die om de zadelpen gaat kwalitatief en gemakkelijk in gebruik, en daarmee zijn we wel rond met de bespreking van de ins en outs van deze Explorer Straps 800. Het enige wat beter had gekund (naast een breder bevestigingsoppervlak van de strips) is de mogelijkheid om een lampje achterop het tasje te monteren. De lusjes die er nu zitten, zijn te smal voor de clips van enkele lampjes die ik heb geprobeerd. Zou SKS eenvoudig kunnen verhelpen door de lusjes twee centimeter breder te maken.

Traveller Smart

Een bovenbuistasje zul je niet snel zien op een racefiets, maar voor een reisfiets of een gravelbike is het een superhandig object. Ik heb er altijd eentje op mijn mountainbike, voor mijn smartphone en de huissleutel, want die zitten dan mooi binnen handbereik. Ook de obligate binnenband zit daar, want zelfs tubeless rijden geeft geen 100% garantie op nooit meer lek.

Links: de klittenbandstrips zijn lang genoeg. Rechts: het bovenvak is afneembaar.

De Traveller Smart is net als de Explorer Straps 800 een tas voor op langere fietsdagen. Met 1.350 ml inhoud kun je vlot twee binnenbanden meenemen ofwel een binnenband plus energierepen, multitool et cetera. Het bovenvak biedt plaats aan de allergrootste smartphones en het aanraakgevoelige scherm werkt prima. Wat ook mooi is: het bovenvak is afneembaar. Kun je bij een koffiestop snel je telefoon meepakken van de fiets. Je trekt het gewoon los van de onderkant, ze zitten met klittenband aan elkaar. Gelieve het bovenvak niet los te halen tijdens rijden in stiltegebied, want het gekraak waarmee het klittenbandoppervlak lost, is oorverdovend. Maar dat terzijde. De manier waarop je de smartphone onder het aanraakfolie plaatst, vond ik wat onhandig: rits openen, en dan moet je twee velcro’s los trekken, dan de telefoon onder een flap plaatsen en de velcro’s weer vastmaken. Een vaste ‘buidel’ waar je de telefoon in schuift was gemakkelijker en sneller geweest.

Storender is de rits van het hoofdvak. Die gaat maar stroef de hoeken om en dat komt omdat er binnenin op die punten een zoompje zit te conflicteren. Misschien verschilt het per tasje, maar bij het testexemplaar was die pech in ieder geval inbegrepen. Voor aankoop even uittesten in de winkel dus.

Het hoofdvak opent naar je toe, dat wil zeggen: je trekt het ‘deksel’ naar je toe. Je moet dus over het deksel heen kijken om de inhoud te kunnen zien. Onhandige keuze, vind ik, het deksel had ‘van je af’ moeten openen, zodat je meteen ziet zitten wat je zoekt. Verder komt in dat geval ook de rits volledig vrij te zitten. In de huidige vorm moet je de rits tussen tasje en stuurbuis door halen, en dat had gemakkelijker gekund.

Waar wél goed over is nagedacht, is de lengte van de klittenbandstrips om de tas aan het frame vast te maken. De voorste strip is ruim lang genoeg om bovenbuis plus onderbuis te omsluiten, de achterste strip heeft zelfs lengte over. De Traveller Smart blijft in elk geval prima op zijn plaats zitten!

Ondanks de kritische noten heeft de Traveller Smart toch een vaste plek op mijn bike gekregen. De stevige kwaliteit en het grote volume maken de ritsbeslommeringen draaglijk, en de prima aanraakgevoeligheid van het bovenvak zorgt ervoor dat je je smartphone vlot kunt bedienen.

Conclusie

De Explorer Straps 800 (22,99 euro) is een robuuste zadeltas (met 5 jaar garantie) voor wie lekker veel wil kunnen meenemen. Handige compartimentjes, prima waterafstotende eigenschappen, degelijke constructie. Enkel de aanhechting van de klittenbandstrips mocht wat groter zijn voor nog meer duurzaamheid en de lusjes achterop om een lampje aan te hangen zouden breder mogen zijn. Wie een meer aerodynamische vorm wil, kiest beter voor de Racer Straps 800, die oogt wat sneller.

De Traveller Smart (29,99 euro) is al even robuust, heeft veel inhoud en het afneembare bovenvak is een nuttige toevoeging. Jammer dat de ritsen in de hoeken stroef werken en dat het deksel openklapt naar de fietser toe, in plaats van van hem af. Maar omdat je het tasje toch niet voortdurend open en dicht maakt, valt daar mee te leven. Bovendien is dit ongemak gemakkelijk recht te zetten bij de volgende versie van deze bovenbuistas, die dan wellicht 'Traveller Supersmart' zal heten.

Alle spullen van SKS vind je op hun site.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 1500% Getest tussen Oudenaarde en Straatsburg: gravel spullen
26/07/2018 - Bart De Schampheleire

1500% Getest tussen Oudenaarde en Straatsburg: gravel spullen

Een driedaagse als de rit Oudenaarde-Straatsburg is uiteraard ideaal om een aantal spullen grondig te testen. Komen in dit stuk aan bod: BBB Front Fellow stuurtas, BBB Seat Sidekick zadeltas, B’Twin Frametas 300, Luck Rex schoenen met hoogtecorrectie, Solestar Kontrol inlegzolen, Sportful Bodyfit PRO 12 sokken, Isadore Medio fietsbroek, Rapha Pro Team onderhemd, Isadore Signature fietsshirt, Sportful Bodyfit PRO handschoen, Smith Pivlock Arena fietsbril en Abus Aventor helm. Voeg daar nog de Sigma Rox 12.0 GPS, de Lezyne Super GPS en het Selle Italia SP-01 zadel aan toe en je komt aan vijftien keer honderd procent getest. Da's dus 1.500% Getest, niet?

Getest 100% Getest: Specialized AirTool Expert
17/07/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Specialized AirTool Expert

Fietspompen zijn niet sexy. Fietspompen zijn gewoon functioneel. Je gebruikt ze om een band mee op te pompen en terwijl jij van je fietstocht geniet, wacht de pomp geduldig tot de volgende pompbeurt. Toen mijn Specialized AirTool Comp eind 2017 na vijftien jaar trouwe dienst plots de geest gaf, besefte ik dat je met een vloerpomp wel degelijk een band kunt opbouwen en niet alleen oppompen. En dus besloot ik om als opvolger van de AirTool Comp zijn kleinzoon – de AirTool Expert – in huis te halen.