100% Getest: Specialized Recon

Wie dacht dat Specialized na de S-Works XC6 offroad schoenen met de S-Works XC7 op de proppen zou komen, die moest vorig jaar zijn mening herzien want de Amerikanen haalden voor de nieuwe schoenen een oude naam van onder het stof. Ondertussen hebben mijn Specialized S-Works Recon offroad schoenen ook al flink wat stof (en modder) gezien en is het tijd voor een 100% Getest verhaal.

13/08/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Nieuwe Boa's

Net als alle voorgaande high-end Specialized offroad schoenen is ook de Recon gebaseerd op zijn racebroertje, de S-Works Road 7. Vandaar dat je de Specialized Recon schoenen sluit met twee Boa S3 draaisluitingen en één velcro per voet. Dat stukje klittenband op het tenencompartiment van de schoen heeft niet veel nut want je kan er het volume van de voorschoen slechts in heel beperkte mate mee aanpassen. De hielkap is niet meer zo krap en hard als bij de S-Works XC6 en in de nieuwe schoenen hebben je tenen beduidend meer ruimte dan in hun voorgangers die wel heel krap en strak van snit waren. Haak je de twee Boa-veters van achter de kunststof lusjes, dan kan je de schoen helemaal openen zodat een bijzonder ruime instap ontstaat. De tong van de schoen is nog vrij dik en helpt om drukpunten onder de veters en de Boa draaisluitingen te voorkomen, door de dikte van de tong voel je op heel warme dagen wel dat de ventilatie vooral vanaf de voorvoet moet komen omdat de tong wat minder ademt.

Optillen

Zetten de Specialized top offroadschoenen op vlak van comfort weer een stapje hogerop, dan is er op dat vlak slechts één aandachtspuntje dat 100% identiek is aan dat van de S-Works Road 7 schoenen. Afhankelijk van de hoogte van je enkelgewricht kan je aan de buitenkant van de schoen, vlak onder de enkel een drukpunt ervaren. Al is dat probleem gemakkelijk op te lossen door onder het hielgedeelte van de Body Geometry inlegzool een verdikking van een paar millimeter te leggen. Dat volstaat om het enkelgewricht een beetje hoger te tillen en ‘boven’ het irritatiepunt van de schoen te krijgen. Omdat de hielkap voldoende hoog is en de bovenste Boa draaisluiting vrij hoog staat, heeft die kleine verhoging onder je hiel geen invloed op de klemming van de schoen rond je voet.

Van de 24 uur MTB race van Hooglede-Gits tot de Gravel Rallye Black Forest. (Foto links: Bruno Buffel. Foto rechts: Sportograf.)

Duurzaamheid

De S-Works Recon schoenen zijn met 379,90 euro flink aan de prijs, gelukkig gaan de schoenen ook lang mee. Ten eerste zijn de aluminium Boa S3 draaischijven een stuk duurzamer dan hun kunststof varianten en de draaischijven zijn ook lichter te bedienen. Het hielgedeelte van de schoen wordt beschermd door een hoog opgetrokken laag hard plastic, de neus van de schoen is versterkt met een soort van rubber stootrand. Kwam het bij de S-Works XC6 schoenen nog voor dat na verloop van tijd de kunststof bovenschoen los kwam van de carbon buitenzool, dan is dat probleem bij de S-Works Recon na een dik jaar intensief gebruik nog niet opgedoken. Of anders gezegd: ook de duurzaamheid van de schoenen ging er op vooruit.

Efficiëntie

Net als alle voorgaande offroad topschoenen van Specialized is ook de S-Works Recon een schoen om mee te fietsen en niet om mee te wandelen. De XC FACT powerline carbon zool heeft stijfheidsindex 13 en als je je bij dat getal niks kunt voorstellen, onthou dan gewoon ‘plankhard’. Om een steile rots mee naar boven te krasselen of om een paar uur mee door een stad te slenteren kan je dus betere schoenen vinden. Als de efficiënte overdracht van je energie op de pedalen je prioriteit is, dan is die knetterharde zool uiteraard wel top. Onderaan de schoen één (belangrijk) aandachtspunt: schroef de twee noppen die onder de voorvoet zitten meteen na de aankoop al een keer los en vet de schroefdraad een beetje in. De noppen zijn immers gemaakt van een aluminium kern met daarrond een kunststof nop en als je te lang wacht om de noppen eens los te maken, dan kan dat problemen opleveren omdat de kunststof aan de zijkant van de nop al wat versleten is en de steeksleutel niet meer past. De meeste fietsers zullen sowieso nooit spikes of zware noppen onder de schoenen monteren (je hebt daar enkel op extreem modderige omlopen voordeel van), maar als je dat ooit van plan zou zijn, dan hou je bovenstaand trucje maar beter in je achterhoofd.

En van de Sram-gravelpresentatie in Girona tot de test van de Apex Ronin in Oudenaarde... (Foto links: BCD media crew, foto rechts: Thomas De Boever)

Conclusie

De S-Works Recon schoenen koop je in sober zwart of een redelijk flashy Rocket Red in de maten 39 tot 48 met halve maatjes van 39 tot 46. Specialized claimt een gewicht van 270 gram per schoen in maat 42. Dat is een beetje optimistisch, mijn weegschaal gaf voor één schoen in maat 41,5 exact 296 gram aan. Wat nog altijd licht is voor een XC schoen. Met een adviesprijs van 379,90 euro zijn de Recons beslist niet goedkoop, maar je krijgt er wel een comfortabele prestatieschoen voor in de plaats die ook op vlak van duurzaamheid in de juiste richting evolueerde.

Alle details van de schoen vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Alpas The Belgian 2.0
22/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Alpas The Belgian 2.0

Dominiek Hots mag dan al een achtergrond in de computerwereld hebben, de Zwevegemnaar is dol op fietsen en weet wat mooi is. Dus toen hij naar de Ardennen wou en geen geschikte fiets had, besloot hij er maar zelf eentje te bouwen. Inmiddels staat zijn fietsenmerk Alpas in de steigers, concentreert Dominiek zich helemaal op de bouw van stalen fietsen en kon ik The Belgian 2.0 gebruiken voor mijn fietsreis door het Verenigd Koninkrijk.