100% Getest: Specialized S-Works Aethos

Aan het begin van de zomer presenteerde Specialized de nieuwste Tarmac SL7 nog als de alleskunner waardoor het bezit van andere fietsen overbodig zou worden. Groot is dan ook onze verbazing nu de Amerikanen drie maanden later de gloednieuwe Aethos op de markt loslaten. Maar laat verbazen nu net het doel zijn van dit nieuw gecreëerde platform.

08/10/2020 - Tekst: Gilles Bultinck // Foto's: Specialized

Ze steken het bij Specialized niet onder stoelen of banken. De Aethos is een cultfiets. Niet bedoeld voor profrenners. Wel voor gepassioneerde fietsers die liever hun tweewieler naast hen in bed hebben dan hun partner. Het type fietser dat één keer in een lustrum of een decennium zwaar investeert en jaren geniet van een unieke fiets.

De S-Works komt zowel met Shimano Dura-Ace DI2 als SRAM Red Etap AXS uit op 11.799 euro, wat het woord investering wel op zijn plaats maakt. Met dat idee gingen de ontwerpers en designers aan de slag. Hedendaagse trends zoals laag aangezette achtervorken en futuristische aero buisvormen werden achterwege gelaten. Het resultaat is een tijdloos frame dat wat wegheeft van de eerste generatie Tarmac, met ovalen buisvormen en een lichte kromming in de bovenbuis die netjes afloopt naar de staande achtervorken. Verder geen gekke kleurencombinaties en groot letterwerk, maar subtiele lakschema’s. Ook van volledige kabelintegratie is geen sprake. Het maakt de Aethos in ieder geval makkelijk om aan te sleutelen en te onderhouden. Of om ‘m te customizen met componenten die je persoonlijk het best liggen.

Met voorsprong de lichtste

Maar laat je niet verrassen. Onder het ietwat nostalgische uiterlijk van de Aethos schuilt een ultramoderne racer. Elke carbonvezel werd onder de loep genomen. Alle overbodige vezels werden na grondige belastingsanalyses uit de structuur verwijderd. Waardoor het resultaat een frame is dat, gelakt en in maat 56, slechts 585 gram weegt. In de kleinst beschikbare maat 49 gaat daar nog eens 35 gram af.

Afgemonteerd met zowel Shimano Dura-Ace DI2 als SRAM Red Etap AXS komt de S-Works Aethos als volledige fiets op 6 kilogram rond uit. Zo is de Aethos - zonder exotische componenten, want zowel stuur, stuurpen en zadelpen als de wielen zijn afkomstig uit de Roval Alpinist reeks – met voorsprong één van de lichtste racefietsen met schijfremmen op de markt. Meteen ook de reden waarom je profrenners er in wedstrijden niet mee zal zien rijden. Of het een statement naar de UCI toe is om de al lang achterhaalde 6.8 kilogram-regel te schrappen, willen ze bij Specialized niet gezegd hebben. Maar de feiten zijn nu eenmaal wat ze zijn.

Om te genieten, niet om te winnen

Meer dan vier jaar geleden begon het Aethos-project in Morgan Hill te rijpen. Het idee om een fiets te ontwikkelen waar de rijder zich één mee kan voelen. Geen fiets om te winnen, maar wel om zo goed en zo puur mogelijk te genieten. Dat de Aethos zo licht is geworden, was bij de start van het project niet eens het doel, maar wel een aangenaam neveneffect. Aerodynamica kwam nooit in de kijker, wel het onderzoek naar de juiste buisvormen. Zo komt het bijvoorbeeld dat de hoog aangezette achtervork zelfs zorgt voor een lichter gewicht. Dat klinkt op het eerste zicht tegenstrijdig, maar wordt bewerkstelligd door een betere verdeling van de ‘load’ op het frame, waardoor minder carbon lay-up nodig is om dezelfde stevigheid te bekomen. De robuustheid van de Aethos wordt door de ingenieurs van Specialized meermaals benadrukt. De gewichtslimiet bedraagt dan ook 125 kilogram, en ook gravelwegen zijn geen probleem. Of dat met een maximum bandbreedte van 32 mm aan te raden is, is natuurlijk een ander verhaal.

Op voorhand passen

Nadat we keurig onze maten hebben doorgegeven, is het toch even schrikken wanneer we de Aethos voor het eerst in levenden lijve te zien krijgen. De zadelpen lijkt torenhoog uit het frame te komen. Gek genoeg blijkt de ‘stack’ wel mee te vallen. Het frame lijkt met andere woorden kleiner dan het is omwille van de fel aflopende horizontale buis. Toch geeft de Aethos in maat 56 het gevoel nogal kort te zijn. En dat is gek, want Specialized stelt dat de geometrie dezelfde is dan die van de Tarmac SL7. Maar gezien het hier gaat om een cultfiets om vele jaren van te genieten, raden we je sowieso aan om bij je lokale dealer eerst een testrit te plannen.

Als een alpinist

Zoals eerder gezegd, voldoet de Aethos niet aan het minimumgewicht dat vereist is door de UCI om wedstrijden te rijden. Voor granfondorenners lijkt dit pluimgewicht echter de perfecte fiets. Een beter woord dan lichtvoetig kunnen we niet verzinnen terwijl we de klimmetjes van Nederlands Limburg bedwingen. De Aethos vraagt gewoon om rechtstaand te klimmen, trap per trap. Met verzuring in de armen tot gevolg.

De 1250 gram lichte Roval Alpinist wielset draagt bij tot een geweldig gevoel van acceleratie bij iedere pedaalslag. Dankzij de frameconstructie en de buisvormen, slaagt de Aethos erin om tegelijkertijd stijf en comfortabel te zijn. Specialized kiest voor 26 mm brede Specialized Turbo Cotton banden en benadrukt zo dat rijgevoel belangrijker is dan nog een paar grammen besparen.

Niemand is perfect

Als we dan toch een kleine kanttekening moeten maken bij de Aethos, dan is het wel het gebrek aan aerodynamica. De Aethos accelereert als een raket tot pieksnelheden, maar deze snelheden langere tijd aanhouden vraagt toch meer inspanning in vergelijking met bijvoorbeeld de Tarmac SL7. Bovendien zal het voor lichtere rijders moeite – of in ieder geval toch gewenning – vragen om bij fikse zijwind de Aethos onder controle te houden. Dat ervaren we zelf als we na de top van de Geulhemmerberg afdalen richting Maastricht.

Conclusie

Over kleuren en smaken valt niet te discussiëren, maar de doelgroep die Specialized voor ogen heeft met de nieuwe Aethos, is duidelijk uitgesproken. Fanatieke fietsers die kapitaalkrachtig zijn, maar dat kapitaal wel doordacht investeren. De Aethos is immers geen fiets die je het volgende modeljaar vervangt. De vormen en designs zijn bewust tijdloos. En word je de kleur van je fiets toch beu, dan laat Specialized onder bepaalde voorwaarden herlakking toe zonder verlies van garantie.

Hoewel het gewichtsverschil van de Aethos ten opzichte van de concurrentie overeenstemt met het verwijderen van een volle bidon, is het rijgevoel niet te vergelijken. Vanaf het moment dat de weg omhoog loopt, is de Aethos echt in z’n sas. De zijwinden waarover we eerder al spraken buiten beschouwing gelaten, is het rijgedrag van de Aethos voorspelbaar, wat ook in bochten en afdalingen voor het nodige vertrouwen zorgt.

Prijzen

S-Works Aethos Shimano Dura Ace DI2 / SRAM Red Etap AXS: 11.799 euro

S-Works Aethos frameset: 4999 euro

S-Works Aethos Founder’s Edition (gemaakt in 300 exemplaren): 12.999 euro

Meer info vind je op de website van Specialized.

Lichtvoetig
Tijdloos waardoor je investering nooit uit de mode is
Prijzig
Geen focus op aerodynamica

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Chamois Butt'r Original en Eurostyle
02/01/2020 - Redactie

100% Getest: Chamois Butt'r Original en Eurostyle

Geen idee hoeveel potten broekvet, uiercrème en andere ‘poepzalf’ ik er al doorheen joeg in de 28 jaar dat ik op de fiets zit, maar de jongste jaren zag ik mijn verbruik spectaculair dalen. Met dank aan de verbeterde kwaliteit van de zemen in de fietsbroeken en de zadels die je kan kiezen in functie van je lichaamsbouw en rijstijl, had ik de voorbije jaren steeds minder last van irritatie van het zitvlak. En toch liet ik mij verleiden tot een dubbeltest van de Chamois Butt’r Original en Eurostyle.