100% Getest: Specialized S-Works Tarmac SL7

De meeste grote merken hebben in hun gamma een alleskunner. Specialized gaat echter nog een stapje verder. De nieuwste Tarmac SL7 werd ontworpen met het idee om de snelste racefiets te zijn op ieder terrein. In die mate dat Specialized de beste aerodynamische eigenschappen van de Venge overneemt en de aeroracer in de vergeethoek duwt. Wij gingen alvast op pad met de kruisbestuiving die de Tarmac SL7 is.

28/07/2020 - Tekst: Gilles Bultinck // Foto's: Grinta!

We kunnen de mensen bij Specialized geen ongelijk geven wanneer ze stellen dat Julian Alaphilippe en Peter Sagan twee van ‘s werelds beste eendagscoureurs van het moment zijn. De Amerikaanse constructeur fantaseert dan ook hoe trefzeker een kruising van beide renners in de klassiekers zou zijn. Omdat het Frankensteinachtige plan om de twee renners te combineren wat vergezocht is, gingen ze bij Specialized alvast aan de slag met met hun fietsen. De Tarmac SL6 van Alaphilippe in combinatie met de Venge van Sagan. Het resultaat ervan is de Tarmac SL7.

Achterhaalde ideeën

Daarmee slaat Specialized resoluut een ander pad in. “Het idee dat je per type race een ander type fiets nodig hebt, is achterhaald”, klinkt het bij de Californische fietsenbouwer. Meer dan ooit zet Specialized in op één platform om alle terreinen te overwinnen. One bike to rule them all, is het nieuwe credo. Om die woorden kracht bij te zetten, verdwijnt de Venge als volledige fiets dus uit het gamma. Het platform blijft echter beschikbaar als frame voor die paar pure sprinters uit de profploegen die in competitie nog vragende partij zijn. Zat de Tarmac SL6 nog mooi in het midden tussen de Roubaix comfortracer en de aero Venge, dan rijdt de SL7 het gat richting de Venge helemaal dicht.

Standaard cockpit in aero jasje

De eerste scheutjes aero-eigenschappen werden door Specialized al in het recept voor de SL6 gegoten. Maar voor het eerst krijgt de Tarmac een aero cockpit. Deze is tweedelig. Enerzijds is er de Tarmac stuurpen, die standaard in een uitvoering van 6° komt en beschikbaar is in lengtes tussen 70 en 140 millimeter. De S-Works Tarmac SL7 die wij mochten testen, beschikt over een S-Works Aerofly II handlebar. De Tarmac stuurpen heeft een gewone 31.8 mm bevestiging zodat de meeste andere racesturen compatibel zijn. Idem voor de stuurpen, dewelke op een standaard vorkbuis gemonteerd wordt. Maar de combinatie van het Aerofly stuur en de Tarmac stuurpen geeft het meest strakke en aerodynamische resultaat. De kabels zijn niet volledig geïntegreerd, maar netjes weggewerkt in een kabelgeleidingsgeul onderaan de stuurpen. Een standaard afwerking in en een aero jasje dus.

Kiezen is verliezen

Bij het ontwerpen van een fiets zijn er drie factoren die essentieel zijn. Stijfheid, gewicht en aerodynamica. Doorgaans moeten ingenieurs één van de drie factoren laten varen om de twee andere zo goed mogelijk uit de bus te laten komen. En dus deden ze er bij Specialized alles aan om dat niet te laten gebeuren. Via het computergestuurde algoritme van de FreeFoil Shape Library werden de optimale buisvormen voor de Tarmac SL7 bepaald in functie van zowel aerodynamica als stijfheid en gewicht. De vaak zwaardere aerodynamische buisvormen werden enkel geïmplementeerd op de plaatsen waar ze er echt toe doen. Het geheel werd getest in de Win Tunnel, de eigen windtunnel van Specialized.

Licht en sneller

Het resultaat is een S-Works Tarmac SL7 die in maat 56 recht uit de doos net onder de 6,8 kilogram duikt. Wie aan UCI-wedstrijden wil deelnemen, is dus gewaarschuwd. Ten opzichte van de vorige versie is de SL7 45 seconden sneller over een traject van 40 kilometer. Niet voor iedere fietser van belang, maar toch goed om weten.

Wat het rijgevoel betreft, zijn ze bij Specialized ook nu vertrokken vanuit het principe van “Rider First Engineering”. Vanuit een bijna onuitputtelijke bron van data uit het veld werden de beste eigenschappen van de Venge en de Tarmac gecombineerd. Vervolgens werden de theoretische bevindingen voorgelegd aan de professionele renners van het BORA–Hansgrohe team en die van Deceuninck–Quick-Step.

Specialized voorziet de Tarmac SL7 van een Roval Rapide CLX wielset om het allround-geheel af te maken. Het verschil in velghoogte tussen voor- en achterwiel (51 mm vooraan, 60 mm achteraan) zorgt ervoor dat de Roval wielset op alle terrein inzetbaar is. En dat moeten we dus toch even getest hebben.

Niet allemaal even betaalbaar

Ons testexemplaar is het topmodel, afgemonteerd het S-Works Tarmac SL7 frame, opgebouwd met Shimano Dura-Ace DI2 componenten en een dubbelzijdige powermeter die ontwikkeld werd in samenwerking met 4iiii. Catalogusprijs: 11.499 euro. Niet weggelegd voor de modale fietser, en dat beseffen we maar al te goed. Gelukkig sijpelt de technologie binnen het gamma ook door naar meer betaalbare racers.

Vertrouwd gevoel

Het eerste aanvoelen is dat van een echte aero-bak waarbij wattages onmiddellijk worden omgezet in snelheid. Na iedere bocht wordt echter de troef van het licht gewicht op tafel gegooid. Tegenover de SL6 is deze S-Works Tarmac SL7 op alle vlakken directer, zowel bij sturen als bij trappen. Ondanks het lichte gewicht, valt de zijwindgevoeligheid voor een fietser van 78 kilogram reuze mee. Lichtgewichten overwegen mogelijks een En ook bij hogere snelheden blijft de SL7 zijn eigen stabiele zelve. Deze Tarmac voelt vanaf het begin vertrouwd aan. Enkel de kuipvorm van het S-Works Power zadel is even aanpassen. Wie het een kans geeft, ontdekt er echter al gauw de voordelen van.

Een klein minpuntje is het formaat van de Aerofly II handlebars. Voor een testredacteur met nogal kleine handen, is de bovenkant van het vlakke stuur net iets te ruim om langere tijd comfortabel te rijden. Zeker op slechtere wegen waar een goede controle van het stuur essentieel is, zou een ander type stuur handiger zijn. Al zou deze vervanging uiteraard ten koste gaan van de aerodynamica. Voor ons persoonlijk toch het overwegen waard.

Vernuftige DI2 junction

Net zoals bij dat bij de Venge al het geval was, is de DI2 junction box weggewerkt in de zadelpen. Makkelijk bereikbaar om bij te regelen en op te laden, en allerminst storend. We moeten toegeven dat het een propere en praktische oplossing is.

Op zoek naar comfort?

Wie een comfortracer wil, kijkt beter even naar de Roubaix. De Tarmac SL7 is qua geometrie een echte racer. Snel en snedig. Al moet het wel gezegd worden dat de standaard gemonteerde 26 mm Turbo banden wel één en ander opvangen. Met een frame dat de mogelijkheid biedt om 30 millimeter banden te monteren, valt daar op vlak van comfort nog wel wat te winnen.

Lager op de ladder

Wil of kan je geen fortuin spenderen aan een fiets, kijk dan even lager op de ladder in het gamma naar meer betaalbare varianten van de SL7. De SL7 Expert kost 4999 euro. Het S-Works frameset uit FACT 12r carbon is beschikbaar vanaf 4199 euro, de iets zwaardere variant in FACT 10r carbon komt er voor 2999 euro. Naast de nieuwe SL7-reeks blijft ook de SL6 aan boord in het gamma van Specialized. Die is als volledige fiets reeds beschikbaar vanaf 2199 euro met een Tiagra-afmontage.

  • Tarmac SL7 SW ETAP: 11,499.00 euro
  • Tarmac SL7 SW DI2: 11,499.00 euro
  • Tarmac SL7 PRO ETAP: 7,399.00 euro
  • Tarmac SL7 PRO UDI2: 6,999.00 euro
  • Tarmac SL7 EXPERT UDI2: 5,299.00 euro
  • Tarmac SL7 EXPERT: 4,999.00 euro
  • Tarmac SL6 COMP: 3,499.00 euro
  • Tarmac SL6 SPORT: 2,699.00 euro
  • Tarmac SL6: 2,199.00 euro
  • Tarmac SL7 SW FRMSET: 4,199.00 euro
  • Tarmac SL7 10R FRMSET: 2,999.00 euro

Wij testten de Tarmac SL7 S-Works DI2. Deze bolide kost 11.499 euro.

- Vertrouwd en direct rijgevoel
- Overal inzetbaar
- Dubbelzijdige powermeter inbegrepen
- Je koopt een kleine auto voor deze prijs

Tags:

Gerelateerde artikels