100% Getest: SpirGrips Road

In de jaren negentig waren de Cinelli Spinaci-opzetstuurtjes immens populair in het peloton omdat die multi-instelbare ‘hoorntjes’ een pak extra handposities én een diepe aerohouding mogelijk maakten. Eind 1997 verbood de UCI de Spinaci’s immers voor gebruik in wegwedstrijden en verdween het product van de markt. Via het mountainbiken proberen de SpirGrips nu hun entree in het wegpeloton te forceren.

26/04/2018 - Tekst: Bart De Schampheleire

“French engineering – Swiss development – Made in Italy” staat er op de verpakking van de SpirGrips Road. Pascal Badollet stelde als mountainbikende fysiotherapeut vast dat veel mountainbikers na lange ritten last hebben van hun polsen. Zeker in de 29” tijden met grote wielen en brede sturen is het voor mountainbikers lastig om van handpositie te wisselen. Bar-ends worden omwille van de stuurbreedte al een tijdje niet meer gebruikt, maar dan zit je wel urenlang in precies dezelfde periode te rijden. Badollet bedacht de SpirGrip in eerste instantie als mogelijkheid om mountainbikers extra handposities te bieden. De Belgische MTB-marathontopper Frans Claes is fan van de SpirGrips die op de mountainbike niet aan de buitenkant van het stuur, maar aan de binnenkant van de handvatten worden gemonteerd. Wat de veiligheid ten goede komt (je kan er niet mee achter een obstakel blijven haken) en extra handposities mogelijk maakt. De SpirGrips MTB zijn door de UCI in wedstrijdgebruik toegestaan, de wegvariant mag je niet in de koers inzetten.

Marathonrijder Frans Claes is grote fan van de SpirGrips (zie de witte beugeltjes op zijn stuur). Foto: Jef Pauwels - BeMC.

Ontwikkeld vanuit ergonomische achtergrond dienen de SpirGrips dus in eerste instantie een ander doel dan de legendarische Spinaci’s. Gemaakt van een hard composietmateriaal weegt een setje SpirGrips road 110 gram en je klemt ze enkel om een ronde stuurbocht van 31,7 mm diameter. Bij de SpirGrips levert de fabrikant een tube montagepasta en dat spul moet je gebruiken want de SpirGrips kunnen slechts een maximum aanhaalmoment van 3 Nm aan en dat is toch wel heel weinig. Gemonteerd met pasta blijven de SpirGrips road wel netjes op hun plaats zitten. Vervelend is dat de klem zelf nogal dik is wat voor conflicten met de rem- en derailleurkabels kan zorgen, in sommige gevallen zal het nodig zijn om het stuurlint een paar centimeter weg te nemen om op die manier extra ruimte te creëren voor de tros kabels voor je stuur.

Als fan van de Spinaci’s begon ik met grote verwachtingen aan de test van de SpirGrips. Van de hoogtijdagen van de Cinelli opzetstuurtjes herinner ik mij dat ik geweldig moest wennen toen de Spinaci’s niet meer in de koers mochten worden gebruikt, zo ‘vergroeid’ was ik met die opzetstuurtjes geraakt. Niks van dat jammer genoeg bij de SpirGrips. Want ook al bieden de twee hoorntjes enkele extra handposities, ik betrapte mij er op dat ik ze amper gebruikte. Omdat ze te kort zijn om je aerodynamischer op de fiets te zetten, met de handen bovenop de remgrepen zit je nog altijd langer, met de handen op de SpirGrips zit je te recht op de fiets. Tweede minpunt is dat je de SpirGrips dicht bij de stuurpen moet monteren (heel centraal op het stuur dus) omdat je anders te veel in de problemen komt met de kabels. Met als resultaat dat de fiets instabieler en lastiger te controleren wordt als je met de handen op de SpirGrips rijdt. Vooral met hoge velgen en bij veel wisselende windsterktes een vervelend probleem.

Zie ik voor marathon mountainbikers een grote meerwaarde in de SpirGrips, dan blijven de voordelen voor de wegfietsers jammer genoeg beperkt. De prijzen van de SpirGrips road variëren van 59 tot 64,50 euro. Check www.spirgrips.com en www.bike2b.be voor het volledige aanbod.

Tags:

Gerelateerde artikels