100% Getest: stuurlinten

Onze handen zijn één van de drie lichaamspunten waarmee we contact maken met onze fiets. Goed, comfortabel stuurlint is dus zeer belangrijk, zeker bij lange ritten. De redactie van Grinta! testte diverse stuurlinten.

25/08/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Diverse merken

Fizik Vento Microtex Tacky

Fizik is een Italiaans merk dat sinds 1996 actief is binnen de wielersport. Hun passie voor design en prestaties heeft de collectie doorheen de jaren laten groeien van zadels, stuurlinten tot schoenen. Wij gingen aan de slag met de Vento microtex Tacky 2.0. De raakpunten op de fiets zijn de punten waar we het meest aandacht aan moeten besteden en dus is een goed stuurlint heel belangrijk. Het Fizik Vento Microtex Tacky is een comfortabel stuurlint dat makkelijk aan te brengen is en dat er ook nog eens modern uitziet. Het stuurlint heeft aan de achterzijde een lijmstrip zodat het makkelijk te monteren is.

Comfort en grip

De Vento microtex Tacky is verkrijgbaar in maar liefst 7 verschillende kleuren. Wij reden met het klassieke zwarte lint met klein wit logo van Fizik, maar ben je op zoek naar een hip kleurtje, dan kan dat ook. Is Fluogeel, celeste of knaloranje meer iets voor jou, dan heb je die keuze bij Fizik. Het stuurlint is 2 mm dik, niet extreem dik en ideaal voor fietsers die volledige controle willen over hun fiets. Er zit voldoende stretch op de tape zodat je deze stevig genoeg kan aantrekken zonder risico op scheurtjes. In eerste instantie voelt het stuurlint wat bizar aan door de lijntjes die op de tape staan, maar dat is slechts een eerste impressie want al snel blijkt dit zeer aangenaam om mee te rijden. Fizik levert bij het stuurlint twee korte stukjes lint om de achterkant van de remgreep te bedekken en twee stuurdoppen voor de afwerking. Zowel in droge als natte omstandigheden is de grip prima.

+ Makkelijk te monteren
+ Vrij glad wanneer nat

- Prijzig
- Te dun voor fietser die meer demping willen

Adviesprijs: 34,90
www.fizik.com

Deda Presa

Bij Deda denken we in eerste instantie aan sturen en stuurpennen. Het Italiaanse bedrijf heeft echter heel wat meer te bieden. Wielen, zadelpennen, balhoofden en ook stuurlinten. Wij gingen aan de slag met het Deda Presa stuurlint in de zwart grijze kleur dat door verschillende wielerploegen gebruikt wordt. Het stuurlint is zeer comfortabel en voelt aan zoals een traditioneel stuurlint. Het lint biedt zowel in droge als natte omstandigheden optimale grip en is zo'n 3 mm dik in het midden. Deze dikte geeft voldoende demping om op Vlaamse wegen een duurtraining af te werken en is toch niet te dik. Bovendien is het stuurlint ook nog eens goed ademend.

Clean en ademend

Deda claimt dat dit stuurlint een perfecte mix is tussen grip en comfort. Dit kunnen we zeker beamen. Met of zonder handschoenen ontgoochelt het stuurlint nooit. Voldoende comfort door de 3mm dikke padding en ook heel wat grip bovenaan door de geperforeerde polyurethaan bovenlaag. Het Presa stuurlint is in maar liefst tien verschillende kleuren (subtiel aangebracht in het geperforeerde gedeelte) verkrijgbaar.

Het stuurlint is makkelijk te monteren en je krijgt er twee extra stukjes lint bij om achter de remgrepen te monteren. Ook twee stuurdoppen met Deda-logo krijg je erbij en twee stukjes om het lint vast te maken. Net als op het stuurlint is het Deda logo subtiel aangebracht op deze twee strips en kan je alles clean afwerken. Het stuurlint is heel duurzaam want zelfs na enkele maanden ziet het er nog zeer goed uit.

+ Prijs/ kwaliteit verhouding
+ Bbeschikbaar in verschillende subtiele kleuren
+ Grip

- Geen uitgesproken kleuren voor zij die willen opvallen

Adviesprijs: 26,95 euro
www.dedaelementi.com
www.bicimondo.com

PRO Sport Control

Een degelijk stuurlint aan een betaalbare prijs, dat is dit PRO Sport Control stuurlint. Gemakkelijk aan te brengen door een zeer goede rekbaarheid in combinatie met een siliconestrook aan de achterzijde (handiger dan een lijmstrip bij montage). Er worden twee kleefstroken meegeleverd voor de uiteindes, twee stroken voor achteraan de remgrepen, net als twee doppen met het gekende PRO logo.

Urenlang comfort

Onze handen zijn één van de drie lichaamspunten waarmee we contact maken met onze fiets, dus comfort is zeer belangrijk, zeker bij lange ritten. Dit PRO stuurlint voelt uitermate comfortabel aan, door de combinatie van het gebruikte EVA materiaal en de dempende siliconestrook. De grip is uitstekend, zowel bij droog als nat weer. Het stuurlint mist een beetje uitstraling en ziet er misschien wat saai en goedkoop uit maar lost verder perfect alle verwachtingen in. Verkrijgbaar in vier kleuren (zwart, wit ,rood en blauw) en aan een schappelijke prijs is dit stuurlint een budgetvriendelijke facelift voor je racefiets, of een comfortabele upgrade voor je gravelbike.

+ Zeer comfortabel
+ Gemakkelijk te wikkelen en te onderhouden
+ Goede grip, zowel bij droog als nat weer

- Oogt wat goedkoop

Adviesprijs: 12,99 euro
www.pro-bikegear.com

BBB FlexRibbon BHT-14

Wil je je fiets nog net dat tikkeltje comfortabeler maken? Dan is een goed stuurlint een kleine upgrade die onderweg wel een verschil kan betekenen. Zeker als je vaak zonder handschoenen fietst. Het FlexRibbon BHT-14-stuurlint van BBB is zo’n exemplaar waarbij het allemaal rond comfort draait. Deze stuurtape is verkrijgbaar in zes kleuren: rood, blauw, zwart, groen, neon geel en – voor de kopmannen – wit. Het diamantprofiel kom je tegenwoordig wel vaker tegen en is te vergelijken met dat van een metaalvijl. In dit geval biedt het een heel goeie grip, ook in de regen of met zweterige handen. Anderzijds gaat dat profiel je tijdens lange ritten nooit irriteren aan je handpalmen. Ideaal dus.

Fijne afwerking

Het stuurlint is gemaakt van flexibel polyurethaan: dat materiaal is heel elastisch en zeker niet te dik. Dat merk je trouwens meteen bij de montage. Gelukkig werkte BBB de tape aan de binnenkant niet af met een strookje dubbelzijdige plakband, maar met een schokabsorberende siliconegel die mee uitrekt met het FlexRibbon. Zo wordt de montage er een stuk makkelijker én beter op. Ook fijn is het strookje plakband waarmee je je stuurlint kan afwerken: dat heeft hetzelfde diamantprofiel als de stuurtape en valt dus amper op. Klein minpuntje is dat die kleefband wel vrij makkelijk lost. De stuurdoppen houden het hele zaakje wèl netjes op hun plaats.

+ Goeie grip
+ Hoog comfort

- Heel elastisch: makkelijk te monteren
- Stukje plakband aan het uiteinde komt snel los

Adviesprijs: 19,95 euro
www.bbbcycling.com

Ere Omnia Bar tape

Wist je dat er een Nederlander zit achter de stuurlinten van Ere Research? Nee? Wel, dat weet je het nu. Piet van der Velde en zijn team ontwikkelden onder andere dit Ere Omnia-stuurlint. Investeren in de ontwikkeling van stuurlinten? Menig fietser fronst misschien de wenkbrauwen. En toch: een goed, makkelijk monteerbaar en comfortabel zittend stuurlint is een meerwaarde voor mecanicien en fietser. Dat hebben ze bij Ere Research goed begrepen. Ze leveren de Omnia in een luxebox en behandelen het stuurlint allesbehalve stiefmoederlijk maar eerder met alle mogelijke egards. Naast de ‘Omnia’ (voor elk soort gebruik) is er ook de ‘Explorator’ (gravel) en het dure (40 euro) ‘Genus’-stuurlint.

Heel rekbaar

Stuurlinten dienen vooral praktisch te zijn. Met andere woorden: de montage en het schoonmaken ervan zijn voornamelijk van tel. Daar win of verlies je het. Ere Research scoort op die punten. Door de zachte en rekbare substantie van het lint, kan je op een heel prettige manier je stuur in een nieuw jasje steken, ook al kleefde het lint wel heel beperkt. Je moet het stuurlint vooral hard opspannen om het te laten hechten. En op het eind draai je de stuurdop aan met een sleuteltje. De kans dat je je stuurdopje verliest, is bijgevolg onbestaande. De stuurdopjes, ‘Dolce End-plugs’ genoemd op de website van Ere, zijn overigens in diverse kleurtjes te koop voor 12 euro per paar. Te koop voor 30 euro.

+ Chic
+ Comfortabel
+ Stretchy

- Prijs: weliswaar goedkoopste van alle Ere-stuurlinten maar toch nog altijd 30 euro
- Weinig klevend (al is dat geen zwaar nadeel)

www.ereresearch.com

Supacaz Super Sticky Kush Classic

Toen Anthony Sinyard, zoon van Specialized-oprichter Mike, in 2013 stuurlinten op de markt bracht onder de noemer Supacaz, geloofden niet zoveel mensen dat daar een business van te maken viel. Anthony duidelijk wel en intussen verkoopt Supacaz niet alleen stuurlinten maar allerlei andere onderdelen en accessoires zoals bidonhouders, voetpompen, pedalen, sloten, zadels en zelfs kledij. Toch associeer je Supacaz vooral met z’n stuurlinten, die overigens ook gebruikt worden door Peter Sagan en zijn ploegmaats van Bora-Hansgrohe. Het Super Sticky Kush-stuurlint is verkrijgbaar voor ongeveer 30 euro.

Plakkerig = grip

Bij de montage van het Supacaz-stuurlint valt op hoe goed het lint kleeft, in tegenstelling tot bijvoorbeeld het Ere-stuurlint dat je eerder, door het te rekken en hard aan te spannen rondom het stuur, vasthecht. Het Supacaz-lint moet het allesbehalve hebben van zijn rekbaarheid. Het is eerder stug en wat moeilijker te monteren. Eens je stuur in een Supacaz-jasje zit, voelt het 3 mm dikke lint wel heel comfortabel aan. En het is ook duurzaam. Dat het de naam ‘Super Sticky’ meekreeg, is niet gestolen. Het stuurlint voelt op een of andere manier wat ‘plakkerig’ aan, wat volgens Supacaz de grip ten goede komt. Verkrijgbaar in diverse kleurvarianten.

+ Goed klevend
+ Comfortabel

- Duur
- Stug bij montage, niet zo rekbaar

www.supacaz.com

Lizard Skins Bar Tape 2.5 mm

Het Amerikaanse Lizard Skins zit al sedert 1993 in de fietsmarkt. Net als bij Ere en Supacaz voorziet ook Lizard Skins zijn stuurlinten met stuurdopjes die voorzien zijn van een schroefje dat uitzet naarmate je het aanspant. En net als bij Ere en Supacaz kiest ook Lizard Skins voor high end materiaal waardoor ook hier het stuurlint in de hogere prijsklasse valt. Wanneer je een doosje Lizard Skins Bar Tape voor zo’n 30 euro aanschaft, kan je aan de buitenzijde nagaan hoe het stuurlint aanvoelt. Het 2,5 mm dikke lint uit DSP (DuraSoft Polymer) ziet er bijzonder mooi en verfijnd uit en is ook duurzaam.

Niet te dik, toch comfortabel

Met z’n 2,5 mm is deze versie niet de dikste in het gamma van Lizard Skins. En dus voelt het ook helemaal niet te dik aan wanneer je je stuur vastgrijpt. En dat is fijn. Het comfort is bovendien ruim voldoende. Bij de montage is het stuurlint goed hanteerbaar en wikkelt het zich makkelijk in de stuurbocht. Als je je de oude kurken stuurlinten voor de geest kan halen, dan speelt dit Lizard Skins-stuurlint duidelijk in een andere afdeling. Prima stuurlint maar andermaal aan de dure kant. En toch: zijn centen waard. Beter één maal een duurder lintje leggen waar je een jaar mee kan doen, dan drie goedkopere linten over dezelfde periode, niet?

+ Niet te dik
+ Toch comfortabel
+ Chique uitstraling

- Prijs

www.lizardskins.com

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Giant Recon HL 900 & TL 200 combo
11/12/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Giant Recon HL 900 & TL 200 combo

Ook al gemerkt dat het tegenwoordig met veel pijn en moeite tegen 8.30 uur een beetje licht begint te worden en dat het rond 16.30 uur alweer flink begint te duisteren? Fietsverlichting is in deze periode van het jaar onmisbaar om je veilig op weg te kunnen begeven, vandaar dat we drie dagen op rij online aandacht besteden aan verlichting. Te beginnen met deze 100% Getest van de Giant Recon HL 900 koplamp en het bijhorende TL 200 achterlichtje.