100% Getest: Thompson Blade Disc Carbon

We zijn nog geen klein beetje blij dat verschillende Belgische fietsfabrikanten geloven in de verkiezing van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!. Thompson gooide zich met een Blade Disc Carbon aeroracer in de strijd.

09/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Een paar jaar geleden nam Thompson al eens deel aan de verkiezing van de Racebike of the Year (zeg maar de voorganger van ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’) en de Capella allround racefiets viel toen prima in de smaak bij de testers, met een ‘Eervolle vermelding in het juryrapport als resultaat. Maar anno 2019 is alles aero wat de klok slaat en dus stuurde Thompson deze keer de Blade Disc Carbon aeroracer in.

De basis van de 8,06 kilo wegende fiets is een monocoque 3K frame met een full carbon kaarsrechte voorvork. De bovenbuis is zo vlak als de horizon tussen Bredene en Oostende, de aero zadelpen wordt vanaf de zijkant met een schroef vast geklemd en de staande achtervork met wishbone constructie bovenaan heeft heel heel ranke pootjes. Alle kabels en leidingen lopen netjes door het frame, de combinatie van glanzend rood met matzwart troffen we eerder al op een Thompson mountainbike aan en ziet er tegelijk chique en sportief uit. Vooral de in het zwart uitgespaarde letters van de merknaam op de onderbuis en de voorvork zien er fraai uit. Vind je die kleurstelling maar niks: geen drama want online kies je zelf zonder meerprijs de kleuren van je de Blade Disc Carbon. De ruimte onder de voorvork en in het achterframe is jammer genoeg onvoldoende groot om 28 mm bandjes te laten passeren, standaard wordt de fiets geleverd met Schwalbe One bandjes van 25 mm breedte. Hoewel Thompson de Blade enkel met schijfremmen als complete fiets verkoopt, is het frame wel van nokken voorzien voor de montage van velgremmen. Onder de liggende achtervork zitten direct mount nokken voor de achterrem, op de voorvork kan je een klassieke remhoef monteren.

Compleet wordt de fiets enkel met schijven verkocht, maar onder de liggende achtervork en op de vorkkroon vind je nog nokken voor velgremmen.

Thompson Race Components

Een Blade heb je al vanaf 3.049 euro, voor 3.949 euro krijg je de Blade Disc afgemonteerd met een mechanische Shimano Ultegra groep met 52/36 kettingbladen, 11-28 cassette en een full carbon tubeless ready wielset. De 160 mm remschijf in het voorwiel en het 140 mm exemplaar in het achterwiel zijn goed gekozen in functie van een allround gebruik en standaard wordt de fiets geleverd met de originele ‘bijna dichte’ Ultegra rotors. Omdat de testfiets snel moest worden opgebouwd en de Ultegra remschijven niet op stock waren, werden er non-series rotors gemonteerd. Thompson Race Components of kortweg TRC is het Thompson huismerk van onderdelen en dat logo kom je meermaals op de Blade Disc tegen. Zowel het aluminium stuur en stuurpen als de carbon FCC035 wielen dragen het TRC logo. Zoals reeds gemeld liggen om de velgen Schwalbe One bandjes van 25 mm breedte, je achterwerk mag plaatsnemen op een fi’zi:k Arione zadel.

Meer comfort dan aero

Wat het comfort betreft heb je aan het stuur van de Thompson Blade niks te klagen want alle grote en kleine oneffenheden van een typisch Vlaams wegdek worden netjes weggefilterd. Ook de wielen zijn prima en de acceleraties zijn OK omdat de bracketstijfheid in orde is. Stap je van de ene racefiets op de andere over, dan merk je op de Thompson echter al snel dat voor echt sportief gebruik (lees: wedstrijden rijden) de voortrein van de fiets stijfheid mist en dat voel je zowel bij hard aanzetten als bij scherp insturen. Rij je op een recreatief-sportieve manier met de Thompson Blade, dan lukt alles aardig, maar als je al je spiervezels aanspreekt heeft de voortrein daar best wel moeite mee.

Zo'n ketting krijgt flink op z'n donder als je er een beetje stevig tegenaan gaat in de bochten...

Conclusie

Lijkt 3.949 euro voor een full carbon aero racefiets met carbon velgen en een Shimano Ultegra aandrijving aanvankelijk een messcherp aanbod, dan moet je voor de aanschaf wel goed weten naar wat voor soort fiets je op zoek bent. Want ook al ziet de Blade er uit als een aeroracer, het is in werkelijkheid veel meer een comfortfiets die flyers beter zal bevallen dan wroeters, wringers en andere krachtpatsers.

Alle details van de Blade Disc vind je op de site van Thompson.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Pinarello Prince Disk
15/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Pinarello Prince Disk

De Prince was binnen het Pinarello-gamma altijd al de alleskunner van het pak en is tegenwoordig in drie verschillende versies te koop. De Prince FX heeft een iets agressievere geometrie om de Italiaan wedstrijdklaar te maken, de gewone Prince en de Prince Disk moeten het vooral van hun allround inzetbaarheid hebben. Voor de verkiezing ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ gingen we met de Prince Disk op pad.