100% Getest: Thompson Century

Het Belgische Thompson blaast dit jaar maar liefst 100 kaarsjes uit. Dat wordt op passende wijze gevierd met een unieke, limited edition fiets: de Century. De titel van Racefiets van het Jaar 2021 zou dé ultieme kers op de verjaardagstaart van dit familiebedrijf zijn. En dus mocht onze jury met een echte jubileumfiets aan de slag. Geen kranig oudje, maar een agressieve bolide.

05/02/2021 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: David Stockman

Thompson is een stukje Belgische wielergeschiedenis. We schrijven 1921 wanneer Hector De Smet in Geraardsbergen een fietsenatelier uit de grond stampt. Onder de merknaam Thompson produceert hij vooral racefietsen met oog voor verschillende geometrieën, wat voor die tijd nieuw was. Het merk bouwt al snel een stevige reputatie op in het peloton van de jaren ‘30, ‘40 en ‘50 en wielerlegendes als Briek Schotte, Achiel Buysse en Roger De Cock boeken in die tijd op hun Thompsons belangrijke zeges in Parijs-Roubaix en de Ronde van Vlaanderen. Nu, 100 jaar en 4 generaties later, is Thompson nog steeds in handen van de familie De Smet en is het gamma fietsen enorm divers. Racefietsen, e-bikes, mountainbikes, kinderfietsen… You name it!

Maar voor het jubileumjaar 2021 trekt Thompson volop de kaart van weleer en ontwikkelde het een unieke racebolide: de Century. Geen fiets met exotische kleurencombinaties of opzichtige framevormen, maar tijdloos ‘gun metal chrome’ en strakke aero looks. Er valt geen millimeter kabel te bespeuren aan de balhoofdbuis en toch is de stuuruitslag niet beperkt. Zo hoort het. De bout waarmee je de zadelpen vastklemt, zit mooi weggewerkt waar bovenbuis en zitbuis in elkaar overgaan. Ook netjes. Nog een leuk detail: het kopplaatje op de balhoofdbuis is een knipoog naar het embleem van 100 jaar geleden. De oplage van deze aeroracer is evenwel beperkt: er worden er slechts 100 van gemaakt en de frames krijgen een nummering op de zadelbuis. Kortom: de Century is een collectors item.

Ruimtetuig-carbon

Dat 2021 al een tijdje met rode stift omcirkeld stond op de kalender van Thompson, blijkt uit het feit dat er twee jaar ontwikkeling voorafging aan de Century. Voor dit frame werd van een wit blad vertrokken: ruwe schetsen werden uiteindelijk een op ware grootte 3D-geprint frame waaraan men letterlijk en figuurlijk kon bijschaven. Kosten noch moeite werden gespaard om een fiets te creëren die niet enkel fijn is om naar te kijken, maar die je ook een onvergetelijke rijervaring moet bezorgen. Zo is de Century de enige van ons illuster groepje testfietsen die afgemonteerd is met een Shimano Dura-Ace Di2 groepset met flat mount schijfremmen. Kudos om dat binnen onze prijslimiet van 6000 euro voor mekaar te krijgen. Voorts veel carbon onderdelen uit eigen stal: tubeless ready TCR FCC050 Disc-wielen met 50 mm hoge carbon velgen, een merkeigen carbon zadelpen en een ultrastijve cockpit die net als het frame is gemaakt van ‘Torayca’. Dat is een hoogwaardige carbonsoort met heel hoge treksterkte die men onder andere ook in ruimtetuigen, windturbines en de auto-industrie terugvindt.

Wat dit frame betreft, zal je dezelfde sculpturen herkennen bij de Thompson Falcon. Die fiets wordt in dezelfde mal én met hetzelfde carbon als de Century gemaakt. In tegenstelling tot de Century is de Falcon wel configureerbaar en is de oplage niet beperkt.

Pittig baasje

Alles samen klokt de Thompson Century in maat XL af op 7,88 kilo, zonder pedalen of houdertjes allerhande. Geen verkeerde waarde en dus kriebelde het om met de Century een ommetje te maken. Een montagefoutje met de pressfit-trapas leek de testrit even te hypothekeren, maar we lieten het niet aan ons hart komen en trokken eropuit. Al tijdens de eerste hectometers valt het heel directe, vrij nerveuze stuurgedrag van de fiets op. De wielbasis en achtervork van de Century zijn kort. Combineer dat met een superstijf voorsteven en je weet meteen dat je met een heel levendig baasje onderweg bent. Sleur aan het stuur zoveel je wil, die cockpit verroert geen vin. Dat betekent uiteraard ook dat elke millimeter stuurbeweging de fiets een bepaalde richting uitstuurt. Een extra espresso tijdens de koffiestop is dus gerechtvaardigd, want aan boord van de Century dommel je beter niet in. De reach is niet van de langste, maar door de combinatie met een forse, naar beneden geknikte stuurpen én een minimum aan spacers, is de zitpositie toch gestrekt en diep. De stuurhoogte heb je wel best van de eerste keer goed, want die achteraf nog aanpassen zal geen sinecure zijn.

Niet de comfortabelste

De cockpit is bovenaan trouwens vrij breed, heeft een kaarsrechte vorm én er werd maar weinig stuurlint aangebracht. Ziet er stoer uit, maar echt comfortabel is het niet. Al zeggen we er ook maar meteen bij dat ‘met de handjes losjes op het stuur’ niet echt een positie is die je vaak zal innemen met de Century onder je bips. In de beugels en op de shifters: daar brandt de lamp. Want aan het agressieve stuurgedrag en de sportieve zithouding is uiteraard ook een navenante efficiëntie gekoppeld. De TCR-wielen bieden voldoende stijfheid en houden de schwung erin eens je op snelheid bent. Al hadden we rond die wielen nog iets liever Schwalbe’s Pro One-bandjes gezien. Die zijn merkbaar soepeler (en dus ook iets comfortabeler) dan de 25 millimeter brede One-banden die Thompson nu heeft gemonteerd. Ook het zadel van de testfiets, een Selle Italia SLR, is qua comfort niet meteen een hoogvlieger. Al geeft Thompson op zijn website wel aan dat de Century wordt afgemonteerd met een korter en breder SLR Boost Superflow-zadel.

Conclusie

Met de snelle Thompson Century kan je je zomaar even aan een paar competitieve rondjes onder de kerktoren wagen. Al zal je het compact crankstel van de Dura-Ace Di2 groepset dan waarschijnlijk snel willen vervangen. Voor de sportieve wielertoerist die met deze fiets graag het heuvelland of gebergte intrekt, is het 50/34-crankstel in combinatie met een 11-30 cassette dan weer wel goed gekozen. Op het gewicht en de stijfheid van deze Century valt alleszins weinig aan te merken. De aeroracer stuurt door zijn geometrie een tikkeltje nerveus en leidt de wattages vlotjes van de trappers richting wegdek, met dank aan het hoogwaardige ‘Torayca’-carbon. De beperkte oplage en de historiek maken de Century sowieso een apart hebbeding.

De adviesprijs van de Century is 5.999 euro. Meer info vind je op de website van Thompson.

• Directe rijervaring
• Exclusieve details
• Volledige kabelintegratie
• Geen hoogvlieger qua comfort
• Compact crankstel - minder geschikt voor wedstrijdrijders

Tags:

Gerelateerde artikels