100% Getest: Thule UpRide dakdrager

Ons is het nog nooit gebeurd, maar kennelijk kan een carbon fiets schade oplopen door hem op een fietsdrager te bevestigen. Anders had Thule niet de UpRide ontwikkeld, een dakdrager die alleen het voorwiel omklemt. Het carbon frame wordt niet aangeraakt, dus kan ook niet te vast geklemd worden. Wij testten hoe de UpRide in de praktijk bevalt.

10/08/2018 - Tekst: Roel van Schalen // Foto's: Roel van Schalen

De UpRide is Thules nieuwste dakdrager en hij heeft als meest opvallende kenmerk dat er geen contact meer is tussen drager en frame. Bij andere fietsdragers zet je de fiets vast met een klem om het frame of met een voorvorkklem. De UpRide houdt de fiets op zijn plaats door een beugel en een haak die het voorwiel omklemmen, terwijl met een snelbinder het achterwiel vastgesnoerd wordt. Het grote voordeel is dat het frame op deze manier niet meer te hard omklemd kan worden en beschadiging kan oplopen (een gevaar dat trouwens uitsluitend bij carbon frames bestaat).

Het ‘grote voordeel’ doet in eerste instantie wel wat huiverig aan, want ja, de fiets wordt enkel aan het voorwiel vastgehouden. Intuïtief zit dat niet meteen helemaal lekker, want zwabbert de fiets dan niet heen en weer ‘aan het voorwiel’? Thule neemt de twijfels weg zodra je de UpRide in de praktijk gebruikt. Althans, bij de eerste fiets die we op het dak zetten, een gewone fully 29’er mountainbike van twaalf kilo. Je gevoel zegt ‘gaat dat wel goed?’, maar fysiek voelen zegt ‘dat gaat wel goed komen’. Zoals alle artikelen die we in de loop der jaren van Thule hebben getest, is ook de UpRide meer dan degelijk van kwaliteit. Alles past op zijn plaats, alle details zijn zorgvuldig afgewerkt en ook de installatie van de drager op de auto is met behulp van de duidelijke handleiding een bondig klusje.

Foto: Het achterspatbord was al krom; heeft niks met de test te maken :-) en zelfs met voorspatbord klemt de UpRide prima.

Een fiets plaatsen gaat na enige oefening ook gemakkelijk. Op de haak is met een ‘1’ aangegeven dat je eerst die op maat moet stellen (er passen van 20 inch tot 29 inch wielen in, zelfs tot 3 inch breed; met fatbike-adapter tot 5 inch) en in positie moet brengen, en met een ‘2’ staat op de beugel aangegeven dat die als tweede omhoog dient te worden gebracht, nadat de fiets geplaatst is uiteraard. Even aantrekken met behulp van de ratelsluiting op de beugel en klaar is kees. O ja, niet vergeten het achterwiel te fixeren met behulp van de (ook alweer zeer praktische, sterk uitgevoerde en gedetailleerde (want met beschermende rubberen sleeve)) snelbinder.

Als je hierna eens flink aan de dakrail van de auto schudt om te zien of en hoeveel de fiets zwabbert, dan blijkt dat zodanig mee te vallen dat je denkt let’s just hit the highway.

En ja, op die snelweg is er bij 120 kilometer per uur niets aan de hand. Je vergeet al snel dat er een fiets op het dak staat. Niets ten nadele van Thule natuurlijk, maar ergens kan dat gevaarlijk zijn. Bij ons om de hoek ligt een viaduct met doorrijhoogte van 2,70 meter en daar paste ons vehikel plus fiets met 2,60 meter dus precies onder door. Maar je moet er niet aan denken dat je vergeten bent dat er een fiets boven je hoofd zit en in de stress van het naar een parkeerplek zoeken, besluit om de parkeergarage binnen te rijden…

Foto: Met een beugel (links op de foto) en een haak (rechts) wordt het voorwiel omklemd.

Dat vinden we een nadeel van een dakdrager: je kunt de fiets amper in de gaten houden. Via de buitenspiegel heb je slechts een fractie van het achterwiel in beeld, maar mocht er iets verkeerd gaan, dan ben je altijd te laat om in te grijpen. We reden laatst met een trekhaakdrager op de snelweg, just cruising, toen er plots een ongewoon geluid klonk. In de achteruitkijkspiegel was plots geen fiets meer te zien! Wow! En in de zijspiegels was geen op de weg liggende fiets te zien! Waar was die heen!!? Adrenalinerush, noodstop (met beleid dan wel), en de bike bleek aan de snelbinders van de wielen nog op de drager te liggen. Door de rijtrillingen was de greep aan de houderstang open gedraaid en ten slotte losgekomen van de fiets. Vergeten te vergrendelen met behulp van het slotje… Oeps. (Wordt nu wel nooooit meer vergeten).

Mocht zoiets gebeuren bij een dakdrager, dan zijn de gevolgen waarschijnlijk schadelijker.

Foto: Je kunt de fiets met behulp van een geïntegreerd kabelslot enigszins tegen diefstal beveiligen. Ook weer zo'n nette, handige functie van Thule.

De ervaringen met lichte racefietsen tot flinke mountainbikes verliepen allemaal heel soepel met de UpRide, maar bij het vervoeren van een andere bike, een e-bike om precies te zijn, met verwijderde accu toch nog een gewicht van bijna twintig kilo (meteen ook het door Thule maximaal toegestane gewicht), voelde het trekken aan de dakrail na al die ritjes toch opnieuw weer wat huiverig aan. Na nog eens extra aantrekken van de beugel en het achterwielriempje en na extra heftig rukken aan de dakrail, waarbij de hele carrosserie op zijn rubbers deinde, waren we echter ook daarin weer gerustgesteld. Dit moest kunnen. En inderdaad, ook die rit van een kleine anderhalf uur, met snelweg, stadsverkeer, drempels en de hele mikmak erin leverde geen problemen op. Het fluiten van de fiets in de wind gaf trouwens deze keer wel een duidelijk signaal van diens aanwezigheid. Maar een e-bike bovenop het dak? Liever niet en voortaan alleen als het echt niet anders kan.

Naast de UpRide in deze test hadden we al een (oudere) Thule ProRide in gebruik, een dakdrager die met een klemstang om het frame werkt. Vergeleken met de UpRide is een fiets daarop sneller geplaatst, omdat je slechts met één stang te maken hebt, terwijl de UpRide meerdere handelingen vereist. Maar met de UpRide ben je er dan weer zeker van dat beschadiging aan een duur carbon frame voorkomen wordt.

De installatie van de UpRide is zoals gezegd geen moeilijke opgave. Behalve over de UpRide (adviesprijs 194,95 euro) zelf moet je ook beschikken over een set dakstangen en voeten voor die stangen (compleet pakket vanaf 139 euro, afhankelijk van het type). Thule helpt met de zoektocht naar de juiste configuratie voor jouw merk en model auto via hun koopgids. Alweer zo goed geregeld! Deed iedereen dat maar zo!

Tot slot nog een vrijblijvend advies voor wie fietstransport voor op zijn auto zoekt. Met zeer ruime ervaring met dakdragers en trekhaakdragers zeggen wij: heb je een trekhaak, neem dan een Thule trekhaakdrager. Ongelooflijk handig in gebruik, duurzaam, functioneel, compact en ga zo maar door. Heb je geen trekhaak, kies dan voor een ProRide dakdrager. Niet te duur, functioneel, zeer eenvoudig te bedienen. Wil je geen risico lopen om je bike te beschadigen omdat hij van gevoelig carbon is, kies dan voor de UpRide. Veilig, duurzaam en van Thule-gemak voorzien.

Tags:

Gerelateerde artikels