100% Getest: Time Osmos 15

Begin maart trok Grinta! naar het Italiaanse Montebelluna om er in die fabriek van de Rossignolo-groep de presentatie van de nieuwe Time koersschoenen mee te maken. In de maanden nadien trapten we al voldoende kilometers op de Osmos 15 schoenen weg om een 100% Getest van deze sloffen te schrijven.

16/05/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Alles over de drie nieuwe raceschoenen en de redenen van Time om terug te keren naar de schoenenmarkt, lees je in het verhaal dat onder deze link zit. In deze 100% Getest focussen we ons op de Osmos 15 schoenen en hoe die presteren.

Voor de Osmos 15 is er keuze uit wit en zwart.

Zoals in het eerste verhaal over de nieuwe Time schoenen reeds gemeld, zijn de Osmos 15 raceschoenen vooral vooraan vrij smal van pasvorm en het tenencompartiment is laag. Door de grote hoeveelheid ademend gaas op zoel we neus van de schoen als aan de zijkanten zijn de nieuwe Times bijzonder goed geventileerd. De standaard Sensor2+ binnenzool gebruikte ik niet omdat ik altijd met op maat gemaakte inlegzolen fiets, dus die Time zooltjes vallen eventjes buiten de test.

Trek de knop en de schoenen uit

De schoen open en sluit je met twee Boa IP1 draaisluitingen en dat zijn om meerdere redenen mijn favoriete sluitingen. De hoofdreden is dat de draaiknop nog vrij groot is en aan de buitenkant van geprofileerd rubber is voorzien zodat je lekker veel grip op de draaisluiting hebt. Daarenboven kan je de sluiting tijdens de rit strakker en losser zetten, wil je na je tocht je schoenen uittrekken dan volstaat het om de draaiknop uit te trekken om op die manier alle spanning van de veter te halen. De twee Boa-veters worden achter een kunststof lus geleid aan de ‘crankzijde’ van de schoen en bij het aan- en uittrekken is het handig dat je de veter van achter die lus kunt klikken. De instap van de schoenen is immers bijzonder krap zodat je er goed aan doet om bij het aan- en uittrekken zeker de bovenste veter los te klikken, daarmee vergroot je de instap aanzienlijk.

Let op de tong

Bij het aantrekken is het belangrijk dat je de tong juist positioneert. Die tong is immers lang en breed en besteed je bij het aantrekken geen aandacht aan de positie van de tong, dan dreigt die dubbel te plooien met irritatie tot gevolg. Knap vervelend is dat de tong deels van kunstleder en deels van ademend mesh is gemaakt. Meer dan vermoedelijk was het de bedoeling van Time dat de Boa-veters op het leder liepen, maar vaker dan je lief is verkruipt de veter een beetje en daarbij komt hij dan op het mesh terecht. Om de druk op de wreef te verminderen doe je er goed aan om de bovenste Boa-veter bij de oversteek van de draaiknop naar de kunststof lus op de andere kant van de schoen te kruisen, dat helpt om de druk beter te verdelen. De hielkap is hard, maar niet oncomfortabel en de met rubber bezette verdikking helpt om je hiel stevig in de schoen te vergrendelen.

Slijtageslag

De eerste indrukken van goed geventileerd, comfortabel en performant blijven na een paar duizend kilometer overeind. De carbon zool is echt wel stijf en het hakje is verwisselbaar. Gebruik je de schoenen met Time Xpro schoenplaatjes, dan staat de schoen vooraan wel heel hoog waardoor je achteraan deels op het rubber hakje en jammer genoeg ook deels op het uiteinde van de carbon zool loopt. En dat leidt sneller dan verwacht tot lelijke krassen op de zool. Dat de hagelwitte schoenen er na het voorjaar al een stuk minder hagelwit uitzien, dat was te verwachten. Dat de neus onderaan (bij de overgang van het kunstleder naar het carbon van de zool) al flinke gebruikssporen vertoont was niet voorzien en is ook heel jammer.

Premium

349,99 euro voor een paar schoenen is niet goedkoop, maar tegelijk (en jammer genoeg eigenlijk) ook een ‘gangbare’ prijs in het segment van de high-end raceschoenen. Op vlak van comfort en prestaties hoeven de Time Osmos 15 schoenen van geen enkele concurrent lessen te leren, maar hoewel de schoenen prima afgewerkt zijn kunnen de schoenen op vlak van de tong en wat betreft duurzaamheid nog verbeterd worden.

Alle info over de Time Osmos 15 schoenen op de site van de fabrikant.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Lezyne Mega XL GPS
17/12/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Lezyne Mega XL GPS

De fietscomputers van Lezyne zijn op de Grinta!-redactie geen onbekenden, vandaar dat we na de Eurobike deze zomer met plezier de nieuwe Mega XL GPS in test namen. Een opmerkelijke nieuwkomer met een paar bijzondere kantjes… Deze review verscheen eind november al online, maar aangezien er vanuit Lezyne extra informatie kwam over de ontwikkeling van het toestel vonden we het wel zo boeiend om de test hiermee aan te vullen.

Getest Vergelijkingstest Apex Aerodyne Disc - Jan Janssen Virage: Oranje boven?
30/05/2018 - Bart De Schampheleire

Vergelijkingstest Apex Aerodyne Disc - Jan Janssen Virage: Oranje boven?

Een halve eeuw geleden won Jan Janssen de Tour de France en na zijn geslaagde loopbaan op de racefiets besloot Janssen om als fietsfabrikant aan een tweede carrière te beginnen. Opgericht is in 1972 is er bij Jan Janssen Bikes een massa kennis aanwezig, maar hoewel het fietsenmerk Apex pas een handvol jaar geleden werd opgestart, kan ook de familie Van Tuyl terugvallen op een pak ervaring in de fietsenbranche. We zetten twee topfietsen uit de beide collecties tegenover mekaar: de Apex Aerodyne en de Jan Janssen Virage.