100% Getest: Topeak Pakgo X

Topeak staat bekend om z’n kwalitatieve biketools en innovatieve accessoires voor op en naast de fiets. In 2018 bracht het met de Pakgo X zijn allereerste fietskoffer op de markt. Dat de ontwerpers hun huiswerk meteen goed hebben gemaakt, blijkt al wanneer je voor het eerst met de koffer manoeuvreert…

03/05/2019 - Tekst: Bart Vandermaelen // Foto's: Bart Vandermaelen, Topeak

We weten allemaal dat bagage op de luchthaven soms nogal ‘enthousiast’ wordt behandeld. Het laatste wat je wil, is je racefiets in een gammele kartonnen doos overleveren aan de werpskills van de mannen op het tarmac. Om ervoor te zorgen dat je in Mallorca, Calpe of Gran Canaria niet naar het dichtstbijzijnde containerpark hoeft te informeren, investeer je dus best in een stevige fietskoffer. Tijdens een vlucht richting Zuid-Frankrijk (excuses aan de bosbrossers) bewees de Pakgo X bike case van Topeak al meteen wat hij in zijn mars heeft.

Rechtopstaand voor extra comfort

De meeste bike cases hebben een liggend formaat met achteraan twee wieltjes. Je moet ze dus aan een handvat optillen en zo achter je aan trekken. Topeak maakte komaf met dat design want de ontwerpers hadden het lumineuze idee om een rechtopstaande koffer te creëren en er vier wieltjes onder te schroeven. Dat maakt de Pakgo X uitermate stabiel én je kan hem gewoon voor je uit duwen. Handig wanneer je ook nog andere bagage moet meesleuren. Bovendien train jij als gehard fietser dag in, dag uit je been- en niet je armspieren. Dit is dus een meer dan interessante feature die je heel wat okselvijvers en verkrampte biceps bespaart.

Makrolon: flexibel, duurzaam en stevig

De buitenkant van de Pakgo X is gemaakt van een aluminium frame en Makrolon polycarbonaat, een kunststof die geschubd lijkt als slangenhuid en daardoor heel sterk, duurzaam en toch flexibel is. Zo is de koffer goed bestand tegen schokken, blutsen en krassen. Al zijn gebruikssporen uiteraard onvermijdelijk. Ook binnenin werd schokdempend schuim voorzien en netjes weggewerkt onder de binnenbekleding van de bike case. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je fietsframe gevierendeeld op de bagageband verschijnt. Dankzij de drie handvatten (één bovenaan, twee aan de zijkant) pak je de koffer trouwens makkelijk beet om hem van die band af te halen of even over een stoeprand te tillen.

Travel Sentry Approved

Je fiets is je oogappel, je lieveling, je ticketje naar ‘instant happiness’. Logisch dat je die liefst van al in een bankkluis zou willen vervoeren. Dat heeft Topeak goed begrepen en dus kan je de Pakgo X-fietskoffer dubbel beveiligen met het slimme TSA-cijferslot en eventueel een klein hangslot (niet inbegrepen). TSA staat voor ‘Travel Sentry Approved’ en betekent dat de douane of het veiligheidspersoneel je koffer met behulp van een sleuteltje kan openen en sluiten, zonder schade te berokkenen. Handig wanneer ze die prachtfiets van je even van naderbij willen bekijken, douaniers zijn ook maar mensen!

Meer accessoires dan de juwelenkist van je vrouw

Wanneer je de Pakgo X voor het eerst opent, zal je je even in de haren krabben want bij deze fietskoffer horen best wat accessoires. Maar geloof ons: als je de handleiding volgt, zit je fiets na een half uurtje veilig en wel opgeborgen. En de volgende keer dat je je tweewieler inpakt, gaat dat als vanzelf. Het belangrijkste onderdeel is de multifunctionele, uitneembare fietsstandaard. Met behulp van adapters voor snelsluiters of steekassen maak je je frame vast op de stang. Die doet ook dienst als handige montagestand om je pedalen, zadelpen en balhoofd te monteren of te demonteren. Ben je klaar? Dan schuif je de stang simpelweg in de aluminium ruggegraat van de koffer en kan je het hele handeltje kantelen zodat je frame plat komt te liggen in de bike case. Ben jij een eersteklas smeerpoes? Geen nood: een kettinghouder in je achtervork houdt de ketting op spanning en de volledige aandrijving kan met een soort sokje worden afgedekt. Zo verandert de binnenkant van je koffer niet meteen in een knoeiboel. Om je frame- en vorkpoten extra te beschermen, levert Topeak bij de koffer een paar meter buisisolatie in schuimrubber meegeleverd. Dat bespaart jou een ritje naar de doe-het-zelfzaak. Je zadelpen en stuur maak je na demontage met behulp van beschermkussentjes en velcro vast aan je kader. Zo liggen er geen onderdelen of kabels los te rammelen tijdens het transport. Het balhoofdstel wordt met een handige spacer op spanning gehouden en kleine spullen zoals pedalen, multitool of wat reserve-onderdelen krijgen een plekje in twee opbergzakjes onderaan de koffer. Tot slot mogen je wielen in de wielzakken, klik je de interne spanriemen vast en klaar is Kees!

Conclusie

Met z’n gewicht van 12,8 kg (inclusief accessoires) is de Pakgo X van Topeak niet de lichtste fietskoffer op de markt, maar z’n gebruiksgemak en duurzaamheid zijn subliem. Je fiets is tijdens het transport perfect beschermd tegen schokken van buitenaf en ook binnenin worden alle onderdelen stevig vastgemaakt. Topkwaliteit heeft zijn prijs en in het geval van de Pakgo X is dat 849,95 euro. Belangrijk: de koffer biedt plaats aan fietsen met een wielbasis tot 112 cm en is niet geschikt voor mountainbikes met 27,5” of 29”-wielen.

Alle details vind je op de site van Topeak.

Tags:

Gerelateerde artikels