100% Getest: Trek Madone SLR6 Disc

Klik je op de website van Trek de categorie ‘Racefietsen’ aan, dan verschijnt er een aanbod van maar liefst 130 modellen. Van 599 tot 12.099 euro, met aluminium of carbon frames en ontwikkeld in functie van aerodynamica, comfort of een laag gewicht: Trek heeft het allemaal. Voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! stuurde Trek de Madone SLR6 Disc in, een fiets die één euro onder de prijslimiet van zesduizend euro blijft.

07/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: David Stockman

Met zijn 5.999 euro is de Trek Madone SLR6 Disc de duurste van de vijftien fietsen die aan de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! deelnamen. De Madone is genoemd naar de Col de La Madone in de buurt van het Zuid-Franse Menton waar Lance Armstrong (het Trek-boegbeeld in de duistere jaren negentig) zijn wintertrainingen uitvoerde. Aanvankelijk was de Madone de allround racefiets van Trek, maar toen de Amerikanen hun racefietsgamma in drie hakten behielden ze de naam Madone voor hun aanbod aeroracefietsen. (De Domane is de comfortracer van Trek, de Emonda is de lichtgewicht klimfiets.)

Was de Madone tot voor kort een pure aeroracefiets met een maximale integratie van de onderdelen, dan werd er bij de jongste update/upgrade van het platform extra aandacht geschonken aan comfort. In navolging van de Domane kreeg de Madone SLR een soort van lamelvormige bladveer die aan de onderzijde van de bovenbuis is weggewerkt. Door op die lamel een slede van links naar rechts te verschuiven (nadat je die met een imbusje hebt los gemaakt en daarna weer vergrendeld) kan je het comfortniveau van de Madone SLR aan jouw voorkeuren of aan de aard van het terrein aanpassen. Het hele systeem kreeg naar Amerikaanse traditie een goed bekkende naam mee: Top Tube IsoSpeed. Kon je bij de ‘oude’ Madone kiezen uit een heel sportieve/agressieve H1 geometrie en een wat gematigder H2 geometrie, dan is er voor de nieuwe Madone SLR enkel nog een H1.5 geometrie die zoals de naam al doet vermoeden tussen de oude H1 en H2 in zit. Trek kon zich tot één geometrie beperken omdat de voorbouw van de fiets niet langer uit een vaste unit van stuur en stuurpen bestaat. Nu de cockpit weer uit een combinatie van een aluminium stuurpen en een carbon stuur is opgebouwd, heb je daar meer mogelijkheden om de voortrein aan jouw ideale fietspositie aan te passen.

Van links naar rechts: de Top Tube IsoSpeed demper aan de onderkant van de bovenbuis, de nieuwe cockpit en het Bontrager Montrose Elite zadel.

Elegantie en techniek

Over smaken en kleuren kan je dagen discussiëren, al lijkt dat in het geval van de Trek Madone SLR6 Disc totaal overbodig want zo goed als iedereen kleeft deze fiets het label ‘bloedmooi’ op. Zilver en mat grijs zijn misschien wat brave kleuren, maar op de Madone SLR6 Disc werkt de combinatie wel. De framevormen zijn nog altijd geraffineerd en stralen snelheid uit, de integratie van de onderdelen is subliem (zoek de kabels!) en de bouwkwaliteit is top. Voor je 5.999 euro krijg je het frame afgewerkt met kabelbediende Shimano Ultegra derailleurs en een stel Bontrager Aeolus Comp 5 tubeless ready wielen.

De Madone SLR6 Disc stuurt scherp en vreet slecht Belgisch asfalt voor ontbijt, middagmaal en avondeten.

Comfort met grote C

De Madone SLR6 Disc sprokkelt veel punten bij de beoordeling van het innovatief karakter van de fiets, de lak en de afwerking en op vlak van uitstraling. Ook wat aerodynamica betreft liggen de scores hoog en het comfort is boven elke twijfel verheven. Hoewel er ‘slechts’ 25 mm brede Bontrager R3 bandjes gemonteerd zijn (het frame biedt ruimte voor 28 mm banden), profileert de Madone SLR zich moeiteloos tot één van de comfortabelste aeroracers van het moment, zo niet dé comfortabelste. Het Bontrager Montrose zadel speelt daar ook in mee, het Bontrager stuurlint wordt jammer genoeg niet tot aan de stuurnok doorgetrokken zodat je daar van wat minder comfort geniet.

De nieuwe geometrie is in combinatie met het comfort ideaal om aan een hoog tempo kilometers te malen.

Aero met een prijs

Wat de acceleraties en het klimvermogen betreft, scoort de Madone SLR6 Disc net zoals wel meer aeroracers uit het ‘middensegment’ wat minder. Aeroframes zijn immers sowieso al iets zwaarder dan klassieke frames (om een ranke balhoofdbuis te kunnen bouwen moet je er wat meer materiaal in verwerken om tot een vergelijkbare stijfheid te komen) en wil je met die frames als basis alsnog een relatief lichte fiets opbouwen, dan moet je er héél dure onderdelen tegenaan schroeven. Met een mechanische Ultegra en Bontrager Aeolus Comp 5 wielen kom je aan een fiets die rijklaar en zonder pedalen 8,51 kilogram weegt en dat gewicht voel je op vals plat en bij het uitaccelereren van een bocht wel. Aeroframes zijn ook ingewikkelder en dus duurder om te maken zodat je als vanzelf aan een wat duurdere fiets komt. Op een ‘normale racefiets’ van 5.999 euro verwacht je Ultegra Di2, op een 5.999 euro kostende aeroracer met een duur frame moet je het met kabelbediende Shimano Ultegra derailleurs stellen. En die werken weliswaar prima (ook op de remmen valt niks op te merken), op een fiets uit deze prijscategorie zou je toch net dat tikkeltje meer verwachten. Het stuurgedrag is sportief en voorspelbaar, het crankstel met 50/34 vertanding geeft aan dat de onderdelen van de Madone SLR6 Disc meer in functie van comfort dan van pure snelheid zijn gekozen. Want wie met deze fiets wedstrijden wil rijden, zal aan het 50T kettingblad niet genoeg hebben.

Conclusie

In de versie zoals wij hem testten voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! is de Madone SLR veel meer een aerodynamisch verfijnde comfortracer dan de bloedsnelle wedstrijdbak die ik een paar jaar geleden in duurtest had. Omwille van de op comfort gerichte specificaties en het wat zwaardere totaalpakket heeft de Madone SLR6 Disc qua rijgedrag niet meer de waauw-factor die mijn duurtestfiets van een paar jaar geleden wel had. Is de Madone SLR6 Disc daarom een slechte fiets? Absoluut niet, maar je moet vooraf wel goed weten wat je koopt. Zoek je een aeroracer om rondjes rond de kerktoren mee te knallen, dan moet je binnen het Madone-aanbod op zoek naar een alternatief. (Een Madone SLR 6 met velgremmen is in dezelfde maat 700 gram lichter dan een Madone SLR 6 Disc.) Ben je een techniekliefhebber die vooral op zoek is naar comfort, dan is de Madone SLR 6 Disc wel jouw ding.

Bekijk op de site van Trek alle details van de Madone SLR6 Disc.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Trek Madone SLR6 Disc
07/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Trek Madone SLR6 Disc

Klik je op de website van Trek de categorie ‘Racefietsen’ aan, dan verschijnt er een aanbod van maar liefst 130 modellen. Van 599 tot 12.099 euro, met aluminium of carbon frames en ontwikkeld in functie van aerodynamica, comfort of een laag gewicht: Trek heeft het allemaal. Voor de verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! stuurde Trek de Madone SLR6 Disc in, een fiets die één euro onder de prijslimiet van zesduizend euro blijft.

Getest 100% getest: Rapha Souplesse Detachable Bib Short
11/05/2019 - Joyce Verdonck

100% getest: Rapha Souplesse Detachable Bib Short

Een naam als die van een nieuw parfum. En snelle benen die andere vrouwen keihard uit het wiel kletsen. De Poolse Kasia Niewiadoma snelde naar winst in de Amstel Gold Race. Ook in de Waalse klassiekers en de Ronde van Vlaanderen behaalde ze mooie top-10 plaatsen. Behalve haar assertieve fietsstijl valt ook haar kleurrijke Rapha tenue van team Canyon-Sram op. Wij mochten de nieuwe bibshort van Rapha uittesten en waanden ons even Kasia.

Getest 100% Getest: Look 785 Huez Disc
04/01/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Look 785 Huez Disc

De jury heeft getest en de stemmen zijn geteld: we zitten in de laatste rechte lijn naar de bekendmaking van de Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! op zaterdag 19 januari op Velofollies. In de twee weken voor de officiële uitreiking van de titel brengen we elke werkdag een test van een deelnemende racefiets die het niet tot de top drie schopte. De derde fiets in de rij komt uit Frankrijk, maar werd door de importeur speciaal voor de Belgische markt aangepast: de Look 785 Huez Disc.