100% Getest: Trek Procaliber 9.8

Vijf jaar bestaat de Procaliber-mountainbike van Trek intussen al. Hoog tijd voor een update, moeten ze in het Amerikaanse Waterloo gedacht hebben. Afgelopen zomer werd de vernieuwde hardtail op de wereld losgelaten. Onze man liet dan weer de leeuw in zichzelf los om deze kakelverse Trek Procaliber 9.8 aan de tand te voelen.

27/01/2021 - Tekst: Gilles Bultinck // Foto's: Irmo Keizer

Omdat de gemiddelde Belgische offroad toertocht of mountainbikeroute technisch niet te uitdagend is, komt een hardtail mountainbike er vaak goed uit de verf. De gewichtsbesparing ten opzichte van een fully zorgt voor een lager gewicht, wat dan weer bijdraagt tot sneller klimmen en accelereren. Zo ook met de vernieuwde Trek Procaliber 9.8, die dankzij de IsoSpeed decoupler weliswaar een deel van de ontbrekende achtervering tracht te compenseren.

Je kan jezelf afvragen of ze bij Trek zelf nog geloven in de toekomst van hardtail mountainbikes. De Procaliber 9.8 is het topmodel in het gamma van de Amerikaanse producent. Toch wordt de 9.8 ‘slechts’ afgemonteerd met Shimano XT schakelsysteem en Fox Float 32 voorvork. De Procaliber 9.8 komt zo op een adviesprijs van 3499 euro, en valt dus uit de boot bij fietsers die vooral de duurste willen hebben.

Kwaliteit uit eigen huis

Wie een goede prijs-kwaliteitverhouding kan appreciëren, vindt de Procaliber 9.8 mogelijks wel interessant. Naast de XT-onderdelen wordt de hardtail afgewerkt met gerief van Treks huismerk Bontrager. Een setje carbon Kovee 30 wielen met tubeless ready XR2 Team Issue banden, Bontrager Montrose Elite zadel met titanium rails, Kovee Pro of Line Pro stuur (afhankelijk van de maat van fiets) en Kovee Pro stuurpen, eveneens uit het huis van Bontrager. Crankstel en bottom bracket zijn dan weer afkomstig van e*thirteen.

De fiets met 1x12-aandrijving komt met dit kwalitatieve pakketje uit op een totaalgewicht van net 10 kilogram in maat Medium. Meer dan aanvaardbaar voor een hardtail met verende voorvork en voor het budget waarover we spreken.

Vastbijten en zweven waar nodig

Naast Medium bestaat de Procaliber in nog 5 andere maten, allen met 29 inch wielen. Zo vind je als rijder steeds de fiets met beste stuur- en rijgedrag voor elke lengte. Ondergetekende meet 1m80 en kiest dus voor de Procaliber 9.8 in maat Large. De Stravacijfers op de eerste de beste singletrack in de buurt zeggen genoeg. Niet alleen voelt de Procaliber scherp aan, hij is dat ook. De XR2 Team Issue banden bollen soepel en bijten zich netjes vast in de ondergrond. Onze fel oranje eyecatcher zweeft waar nodig over oneffen paden. Het is moeilijk te beoordelen of de XR2 banden of de IsoSpeed decoupler hiervoor verantwoordelijk zijn. Feit is wel dat je op de Procaliber allerminst fungeert als botsbal.

Vinnig en speels

Dankzij de Rapid Drive 54 achternaaf in de brede maar lichtvoetige Kovee 30 wielset krijgt de Procaliber 9.8 een vinnig en speels karakter. Het is een plezier om ermee te slalommen van boom tot boom. Zelfs een technische leek krijgt deze Procaliber netjes en zonder verrassingen ingestuurd. Een gebrek aan techniek kan je compenseren met kleine tussenversnellingen waarbij de Rapid Drive 54 zorgt voor een boost. Zo, nu hebben we ineens de inbouwbreedte van de wielen verklapt. Zowel vooraan als achteraan is de Procaliber ontwikkeld voor Boost-naven van respectievelijk 110 en 148 millimeter, zoals we dat van een hedendaagse bike mogen verwachten. De flashy oranje kleur zorgt er bovendien voor dat jagers je niet snel zullen aanzien als een stuk aangeschoten wild. Eens op de verharde wegen geeft de IsoSpeed decoupler de achterkant van de Procaliber een lichte deining, wat doet vermoeden dat ‘ie ook wel offroad z’n werk doet.

Conclusie

De Procaliber 9.8 moet met zijn Shimano XT-afmontage 3599 euro kosten. Een acceptabele prijs voor een meer dan degelijke hardtail, als je ook nog eens de Bontrager componenten en het e*thirteen TRS carbon crankstel in beschouwing neemt. Mag het toch nog iets meer zijn, dan kan je zelf later nog altijd remmen en derailleur gaan vervangen door XTR-componenten om wat grammen en milliseconden te winnen. Maar ons lijkt dat alvast overbodig te zijn om je vrienden het snot voor de ogen te rijden met de Procaliber.

Adviesprijs: 3499 euro - Meer info vind je op de website van Trek.

De afwerking met onder andere Bontrager componenten overtreft de verwachtingen
Dankzij de aangrijping van de Rapid Drive 54 achternaaf zet de Procaliber snedig aan
Voor de hardtailfanaat is het jammer dat een afmontage met Shimano XTR of SRAM XX1 niet tot het gamma behoren
De merknaam op de onderbuis mocht iets subtieler

Tags:

Gerelateerde artikels