100% Getest: Triban GRVL900 Ti

Gravelen is meer dan een hype, dat hebben ze ook bij de sportketen Decathlon begrepen. Eerder brachten de Fransen met huismerk Triban al een alu gravelbike op de markt. Maar met de titanium GRVL 900 bedient Triban zeker niet alleen beginnende sporters. Ontwikkeld door Decathlon in Rijsel, gebouwd door Dedacciai in Italië en getest door ons in de Kempen: de Triban GRVL 900 Ti.

20/11/2020 - Tekst: Gilles Bultinck

Hoewel titaniumfietsen eerder een niche zijn, komen ze in de gravelscène relatief veel voor. Niet onbegrijpelijk, gezien de dempende kwaliteiten van titanium als framemateriaal. Ideaal voor grindwegen. En dus besloten ze ook bij Triban een titanium gravelfiets te bouwen. Decathlon mag dan wel bekend staan om haar toegankelijke aanbod aan sportmaterialen, de Triban GRVL 900 Ti kost met 2400 euro nog een aardige cent. Tot je gaat vergelijken met andere titaniumfietsen. De GRVL 900 Ti is dus geen instapmateriaal in de wereld van gravel, maar in het segment van titanium (gravel)fietsen is ‘ie dat zeker wel.

De voordelen van titanium

Titanium is om meerdere reden gegeerd bij de consument. We kunnen niet genoeg herhalen hoe gecharmeerd we zijn door de tijdloze uitstraling die deze fietsen zo typeert. De GRVL 900 is daarop geen uitzondering. De comfortabele eigenschappen die aan titaniumframes toegedicht worden, maken dat ze perfect geschikt zijn voor ruigere ondergronden. Langs de kant van de producenten is het echter zo dat de bewerkingstechnieken die nodig zijn voor de productie van titaniumfietsen allesbehalve eenvoudig zijn. Dat gegeven, samen met een relatief hoge materiaalkost, maakt dat de markt niet overspoeld wordt met titaniumfietsen.

Een allegaartje in harmonie

Het Europese titaniumplatform wordt voorzien van Japanse componenten. Hiervoor kiezen ze bij Triban vrij logisch voor schakel- en remsystemen uit Shimano’s GRX-gravelreeks. Om de meeste return uit je investering te halen, raapten de ontwikkelaars een allegaartje GRX-componenten samen.

De Triban GRVL 900 beschikt over een 1x11-schakelsysteem met de GRX 800-achterderailleur in combinatie met remmen en shifters uit de GRX 400-reeks en een crankstel dat dan weer afkomstig is uit GRX 600. Op het eerste zicht lijkt deze combinatie een allegaartje te zijn, maar dan wel een allegaartje dat dankzij de hoge compatibiliteit van Shimano perfect in harmonie is.

Behoorlijk groeipotentieel

Bij het uitpakken van de Triban GRVL 900 vallen twee zaken meteen op. Het is met een gewicht van bijna 10 kilogram zeker niet de lichtste gravelbike die we al in onze handen kregen. Dat ligt niet enkel aan het frame van 1600 gram in maat medium, maar zeker ook aan de Fulcrum Rapid Red 900 DB wielen. Die zijn degelijk en robuust, maar komen zonder cassette of banden op een gewicht van nagenoeg 2 kg. En ook de tubeless ready Hutchinson Touareg banden van 40 mm breed zijn met 490 gram per band niet de lichtste op de markt.

De SLX-cassette en het Tiagra bottom verzwaren de GRVL 900 daarnaast in functie van een gunstigere aankoopprijs. Niet dat de materialen minderwaardig zijn, maar de Triban beschikt door de gekozen afmontage nog over een behoorlijk groeipotentieel. En dat is zeker positief te noemen.

Forse voorkant, slanke achterkant

De fors uit de kluiten gewassen balhoofdbuis trekt meteen de aandacht. Deze geeft meteen het vertrouwen dat de Triban tegen een stootje kan, wat ook de bedoeling is van een degelijke gravelbike. De ranke achtervork filtert oneffenheden dan weer perfect weg. De geometrie is uitgesproken gericht op comfort. Het maakt van de GRVL 900 de perfecte fiets om kilometerslang door te buffelen op onverharde paden met de handen in de drops. De stuurpen heeft een vrij grote hoek die standaard opwaarts gemonteerd wordt. In combinatie met de al comfortabele geometrie is het voor de geoefende fietser zelfs wat te veel van het goede.

Het in-house ontwikkelde stuur met een flare van 16 graden ligt aangenaam in de hand. De vlakkere bovenkant biedt comfort en ook in de beugels zit je als gebeiteld. Al blijft zoiets natuurlijk onderhevig aan persoonlijke voorkeur. Net hetzelfde met het Ergosystem zadel van het eigen B’TWIN.

Voor lange afstanden, maar zonder extra nokken

Hoe langer we op pad zijn met de GRVL 900, hoe duidelijk het wordt dat deze fiets gebouwd is voor de langere afstanden. Een relaxte geometrie, een frame dat ruig terrein zonder enige moeite wegfiltert en een stabiel rijgevoel vergelijkbaar met een trein die onmogelijk kan ontsporen. Des te meer is het jammer dat er geen extra nokken op het frame voorzien zijn voor spatborden, bagagedragers of bidons. De voorvork uit UD-carbon is verrassend genoeg dan wel weer voorzien van nokken met een draaggewicht tot 8 kilogram. We vermoeden dan ook dat ze bij Decathlon gebruik maken van een OEM-vork om de Triban GRVL 900 te vervolledigen. Gezien de jarenlange samenwerking met Hutchinson, zijn de Touareg 40 mm banden een logische keuze. Op droog terrein voldoen ze ruimschoots, maar vanaf het moment dat het wat vettiger ligt, kom je net wat bite tekort op meer technische passages. Maar nogmaals, daar is de GRVL 900 sowieso niet echt voor gebouwd. Wat niet betekent dat het niet kan. Want de 1x11-aandrijving reageert voldoende snel en heeft meer dan genoeg bereik om gevarieerde omlopen voor de wielen geschoven te krijgen.

Conclusie

Hoe je het ook draait of keert, Decathlon doet zijn reputatie als prijskraker opnieuw alle eer aan. De Triban GRVL 900 is een oerdegelijke fiets die de concurrentie kan aangaan met andere bekende merken van titaniumfietsen. Volledig binnen de filosofie van de sportwinkelketen, is de GRVL 900 vooral geschikt voor sporters die zichzelf en de wereld willen ontdekken, eerder dan voor atleten die het onderste uit de kan willen halen. Voor 2.400 euro krijg je heel wat fiets. En als je de slijtageonderdelen in de toekomst kan upgraden, bekom je met kleine opleg een echte topfiets.

Bekijk de Triban GRVL 900 op de website van Decathlon.

Toegankelijke titaniumfiets voor een groter publiek
Aangenaam stuur met 16° flare ligt fijn in de hand
Nokken op voorvork
Geen montagenokken op frame voor extra bidonhouders of bagagedragers
Aan de zware kant
Geen geïntegreerde kabels in achtervork

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX
04/01/2020 - Redactie

100% Getest: Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX

De verkiezing Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta! staat open voor alle racefietsen, gravelbikes of crossfietsen met een krom stuur en een maximumprijs van 5.999 euro. Basso stuurde vorig jaar de Palta gravelbike in, Cannondale leverde voor de verkiezing van dit jaar de Topstone Carbon Ultegra RX aan. De Basso Palta won vorig jaar niet, dit jaar wint ook de Cannondale Topstone Carbon Ultegra RX niet. Al wil dat niet zeggen dat we daarom iets tegen gravelbikes hebben...