Deel dit artikel:

100% Getest: Tunap Sports kettingreiniger en kettingolie

Een goed onderhouden aandrijving loopt soepeler en gaat langer mee. Het Duitse Tunap Sports is al partner van de Bora- Hans Grohe en Bahrain- Merida profteams en probeert met een logisch opgebouwd gamma de markt te veroveren.

Het volledige gamma Tunap Sports onderhoudsproducten voor de fiets bestaat uit acht items met daarnaast een aantal lotions, gels en sprays om lichaam voor, tijdens en na de inspanning te verwennen. Hier zoomen we in op de Tunap Sports ‘Antriebsreiniger’ of ‘aandrijvingsreiniger’ in mooi Nederlands en de Kettenöl, kettingolie dus.

Om het de moderne fietser zo gemakkelijk mogelijk te maken zijn veel hedendaagse kettingreinigers extreem agressief. Daarmee maak je de ketting wel in de figuurlijke handomdraai schoon, keerzijde van de medaille is dat het spul ook de lak van je fiets en de lagerafdichtingen kan aantasten. Met beleid aanbrengen is dus vaak heel belangrijk, meteen ook de reden waarom ik niet zo’n fan ben van kettingreiniger in spuitbussen. Want de krachtige straal die uit de spuitbus komt helpt weliswaar om het vuil van tussen de schakels te spuiten, tegelijk belandt het reinigingsmiddel op een aantal onderdelen waar je het eigenlijk niet wil én je gebruikt gegarandeerd te veel product. Tunap Sports lost het dilemma op met een spuitbus met geïntegreerde kwast. Het borsteltje helpt om de ketting tot tussen de schakels schoon te maken en voorkomt dat het reinigingsmiddel in het rond vliegt. Heb je correct gesmeerd en geen half jaar gewacht om de aandrijving van je fiets schoon te maken, dan volstaat het om de pedalen twee omwentelingen naar achter te draaien om de ketting, cassette en kettingbladen schoon te maken met een minimum aan product. Daarna kan je de boel gewoon schoonspoelen met (lauw) water. Heb je wel een half jaar gewacht om de aandrijving van je fiets schoon te maken, dan zal de Tunap Sports Antriebsreiniger wel in zijn opdracht slagen, zij het met de inzet van iets meer spul. In de spuitbus met verdeelkwast zit 300 ml aandrijvingsreiniger en dit product kost 12,95 euro.

Die schone ketting moet uiteraard weer gesmeerd worden (eerst goed afdrogen!) en ook voor kettingolie ben ik geen voorstander van sprays, om dezelfde redenen als bij de ontvetters. Want dankzij de spuitkop komt het smeermiddel wel mooi tussen de schakels terecht, tegelijk verlies je te veel spul omdat het alle kanten op spuit. Tunap Sports lost het met dezelfde oplossing op: een spuitbus met kwastje op de spuitmond. Daarmee kan je de kettingolie gericht aanbrengen en tegelijk een beetje in de ketting ‘masseren’. Hoewel Tunap Sports aangeeft dat je de overtollige olie voor de rit met een droge doek moet afvegen, blijkt dat in de praktijk amper nodig. Als je het spul maar genoeg tijd geeft om in de ketting te trekken en je hoeft niet eens zo veel kettingolie te gebruiken. Ik smeer altijd na een fietstocht en laat het spul intrekken tot ik die fiets de volgende keer gebruik, een om de ketting geknoopte vod herinnert mij er aan dat ik de aandrijving nog moet afvegen. En ook al ziet de met Tunap Sports behandelde ketting er vrij ‘droog’ uit, de smering is efficiënt en blijft goed zitten. Voor een langdurige hechting van de kettingolie raadt Tunap Sports aan om de ketting na het smeren nog eens met kettingwax te behandelen, een optie die ik niet testte en eigenlijk ook niet nodig acht. Een busje Tunap Sports kettingolie bevat 125 ml en kost 10,95 euro.

Het volledige aanbod van Tunap Sports vind je hier.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE