100% Getest: Van Nicholas Yukon Disc

Het Nederlandse Van Nicholas geniet een stevige reputatie onder bikepackers. De handgemaakte titanium fietsen zien er niet alleen fraai uit, ze bieden fietsavonturiers ook het comfort dat tijdens meerdaagse reizen zo belangrijk is. Geen betere match dus voor onze redacteur om zijn eerste avontuur als bikepacker tegemoet te rijden: de Van Nicholas Yukon Disc.

09/10/2019 - Tekst: Gilles Bultinck // Foto's: Thomas De Boever

Eenvoudig, sterk en een beetje bling-bling

Een 2.150 kilometer lange trip naar Santiago de Compostela vormt de testbank voor de Yukon Disc van Van Nicholas. Ik laat het frame opbouwen met de mechanische Shimano Ultegra R8000 groep met compact crankstel. Om de Pyreneeën over te geraken, is de Yukon Disc voorzien van een 11-speed cassette met als grootste kransje een 34, net zo groot als het binnenblad vooraan. Ook het mechanische schakelsysteem is een bewuste keuze. Kwestie van onderweg technische problemen gemakkelijk zelf te kunnen oplossen en indien nodig de juiste wisselstukken te vinden.

Ultegra is van het principe ‘simpel en goed’, vandaar dat ik een stel Zipp 302 wielen met carbon velgen laat aanrukken om de bling-bling factor van de Yukon Disc wat op te krikken. De totaalprijs komt op die manier op 5.500 euro. Benieuwd of de fiets z’n geld waard zal zijn, al is ‘ie dat sowieso al dankzij de tijdloze, gestileerde look van het titanium frame.

Praktische toerfiets

In de catalogus wordt de Yukon Disc omschreven als ‘de praktische toerfiets’. Een omschrijving die liefhebbers van volbloed racefietsen toch wat angst inboezemt. Die schrik verdwijnt evenwel op het moment dat de Yukon Disc van uit de doos tevoorschijn komt. Dankzij de Zipp wielen en de iets lager aangezette staande achtervork, oogt de Van Nicholas best snel. Bij een eerste testrit draaien de hoofden van menig wielertoerist die ik kruis. Dat zegt genoeg. Vanaf het eerste moment toont de Yukon Disc zich een betrouwbare compagnon. Oneffenheden in het wegdek worden door het titanium frame weggefilterd alsof het niets is. En dat ondanks het feit dat ik de standaard Continental GP5000-banden inruilde voor een paar lekbestendige en dus doorgaans wat stuggere Pirelli Cinturato rubbers met een breedte van 28 millimeter.

Fahren auf der Autobahn

Bij het accelereren heeft de Yukon even tijd nodig om onder stoom te komen en dat mag je aan het gewicht van 9,7 kilogram toeschrijven. Voor een tocht die in rechte lijn naar het noordwesten van Spanje gaat, is optrekken na een bocht niet zo’n issue. Degelijkheid is dat wel, en dat biedt de Yukon Disc zeker. Hij voelt als een pletwals die, eens op snelheid, komaf maakt met alle hindernissen die hij op zijn pad tegenkomt. Het rijgevoel is vergelijkbaar met dat van een Duitse tweeliter diesel op de Autobahn. Echte Deutsche gründlichkeit, maar dan van Nederlandse makelij. Zelfs met volledige bepakking – goed voor meer dan tien kilo extra ballast – stuurt mijn titaniumvriend haarfijn en voorspelbaar. Zodanig dat een deel van de funfactor wegvalt. Om de Yukon Disc te temmen, hoef je echt geen uitzonderlijk geoefende rijder te zijn. Het grote voordeel hiervan is dat je je energie voor andere zaken kunt aanwenden, in het wegtrappen van 145 kilometer per dag, bijvoorbeeld.

Vissen achter Vos

De betrouwbaarheid van de Yukon Disc blijkt nogmaals in de afdaling van de Cruz de Hierro, een bekend obstakel op de pelgrimsroute richting Santiago de Compostella. De afdaling loopt over ruwe, hobbelige asfaltweggetjes met korte, venijnige bochtjes en plotse hoogteverschillen alsof je met een vliegtuig in een luchtzak zit. En al mag Marianne Vos deze veertien kilometer lange afdaling volgens de officiële gegevens op Strava ooit wel bijna drie minuten sneller hebben afgelegd dan ik, de twee Spaanse gelegenheidsmetgezellen in het kielzog van de Yukon zijn na twee technische passages al niet meer te zien.

Werkpaard

Ondanks zijn uitstekende prestaties, blijft de Yukon Disc in de eerste plaats een praktisch werktuig. Met montagepunten voor spatborden en een bagagedrager (die trouwens beide optioneel verkrijgbaar zijn via de praktische online configurator waarmee je ook de rest van je fiets naar eigen wensen samenstelt) is de Yukon geschikt voor de meeste trekkingavonturen. Zonder spatborden passen er banden tot 35 millimeter in het frame, met spatbescherming krimpt de maximale bandbreedte tot 30 millimeter. Door de goede weersvoorspellingen voor de julimaand zijn de spatborden overbodig.

Ook de bagagedrager kan ik achterwege laten, zo’n rekje met tassen aan de zijkanten is me net iets te veel ‘the touring life’. Met frontloader, midloader en backloader frametassen (in mensentaal dus tassen voor aan het stuur, onder de bovenbuis en onder het zadel) kom je als bikepacker al een eind. Al leeft even wel de angst dat ik door de midloader voor de rest van mijn leven met o-benen opgezadeld zal zitten.

Comfortabel, snel en sterk

Bij aankomst op de Plaza del Obradoiro in Santiago de Compostela staat er 2.149 kilometer op de teller van de Yukon Disc. Eén keer moest de achterderailleur wat bijgeregeld worden, absoluut normaal bij een nieuwe fiets. Voor de rest bleek hij de perfecte metgezel. De Yukon Disc biedt de gulden middenweg tussen comfort, snelheid en robuustheid, waardoor hij perfect is voor ondernemingen als deze. Toegegeven, de prijs van 5.500 euro is niet min. In hotels waar de fiets niet bij je op de kamer mag, zorgt dat af en toe voor een slapeloos momentje. Al ben je als bikepacker evenzeer de pineut wanneer je fiets van 1.500 euro gestolen zou worden. Wie de Yukon Disc koopt, krijgt daar niet enkel een ultra degelijke en veelzijdige tweewieler voor, maar ook een fiets met een ziel. Als ze dit bij Van Nicholas lezen: mijn exemplaar krijgen ze alvast niet meer teruggestuurd. Die gaat nog een jaar of tien dienst doen, om vervolgens een serieuze upgrade te geven aan het interieur bij ondergetekende thuis.

Alle details van de Yukon Disc vind je op de website van Van Nicholas.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Alpas The Belgian 2.0
22/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Alpas The Belgian 2.0

Dominiek Hots mag dan al een achtergrond in de computerwereld hebben, de Zwevegemnaar is dol op fietsen en weet wat mooi is. Dus toen hij naar de Ardennen wou en geen geschikte fiets had, besloot hij er maar zelf eentje te bouwen. Inmiddels staat zijn fietsenmerk Alpas in de steigers, concentreert Dominiek zich helemaal op de bouw van stalen fietsen en kon ik The Belgian 2.0 gebruiken voor mijn fietsreis door het Verenigd Koninkrijk.