100% Getest: Van Rysel 940 Ultra RCR

Dat vorig jaar een racefiets met velgremmen er in slaagde om de titel ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ in de wacht te slepen, zorgde binnen de branche voor flink wat controverse. Maar gezien de prijs van de winnende fiets viel die keuze voor velgremmen perfect te verantwoorden. Inmiddels is de schijfrem echt wel de standaard geworden in racefietsland en was de Van Rysel 940 Ultra RCR Dura-Ace dit jaar nog de enige deelnemende fiets met velgremmen.

06/01/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: David Stockman

Licht(jes gedateerd)

Nee, op het onderdeel ‘Innovatie’ scoorde de Van Rysel (het label waaronder sportwinkelketen Decathlon zijn racefietsen in de markt zet) niet bepaald hoog. Want ook al blijft de verhouding prijs/kwaliteit van de fiets messcherp, het frame en de onderdelen zijn niet langer de meest technologisch vooruitstrevende. Rond het fraai gewelfde carbon balhoofd loopt nog een wirwar aan kabels, de hoefrem op de staande achtervork is er nog één met een enkel montagepunt (vooraan is het wel een direct mount velgrem) en velgremmen zijn in 2020 stilaan met uitsterven bedreigd. Met dank aan het lichte frame, de velgremmen en de full carbon Mavic Cosmic Pro Carbon SL UST wielen is de Van Rysel wel de lichtste fiets van alle inzendingen voor de verkiezing Racefiets van het Jaar 2020. 6,95 kilo is sowieso een opmerkelijk lage waarde voor een fiets van 3.600 euro.

Lage prijs, hoge onderdelenkwaliteit

Minstens even opmerkelijk zijn de onderdelen waarmee het carbon frame dat al een poosje meedraait is uitgerust. Een volledige Shimano Dura-Ace aandrijving (met 52/36 kettingbladen en 11-28) cassette op een fiets van minder dan vierduizend euro is zonder meer een prestatie van formaat en het wordt al helemaal te dol als je er de Mavic Cosmic Pro Carbon SL UST wielen bij telt want die zijn los al dik tweeduizend euro waard. En voor de rest gooien de Fransen er evenmin brol tegenaan want voor een carbon Deda M35 stuur betaal je in de winkel ook vlotjes 150 euro.

Licht frame en top onderdelen, maar toch een fiets die dringend aan een opvolger toe is.

Hoe veelbelovend het hele pakket op papier ook lijkt, bij de wegtest blijft de Van Rysel in de middenmoot steken. Door het bijzonder lage gewicht en de ruim voldoende stijfheid van de bracketpartij gaat de Fransman er als een kanonskogel vandoor. Zet je echter al je spieren aan het werk (ook die in je armen en bovenlichaam), dan voel je dat de voorvork en balhoofdpartij wat strakker hadden gemogen. Dat valt trouwens dubbel op omdat het zwaar oversized carbon Deda stuur wel bijzonder stijf is.

Nattigheid

De mechanische Dura-Ace onderdelen zijn top, maar als het begint te miezeren in de Vlaamse Ardennen snap je waarom schijfremmen de toekomst hebben. In droge omstandigheden zijn de remkracht en dosering van de Dura-Ace remhoeven op de carbon velgen al kantje boordje, van zodra er nattigheid in het spel is zakken de remprestaties naar een bedroevend laag niveau.

Voor de meeste testers was de Van Rysel 940 Ultra RCR Dura-Ace geen onbekende want dit voorjaar (onder andere tijdens de Mallorca-reis) hadden we deze fiets al een hele tijd in test. En uit die lange testperiode herinneren we ons de vrij nerveuze geometrie. Wat op zich geen drama is, maar je weet het als potentiële koper best vooraf. Wat je ook beter vooraf weet is dat het Deda 35 stuur door zijn forse diameter en heel uitgesproken vorm (kaarsrecht bovenaan en dan een korte knik) niet bij iedereen even goed in de hand ligt.

Omwille van de matige balhoofdstijfheid eerder een fiets voor flyers dan voor stoempers.

Conclusie

De Van Rysel 940 Ultra RCR Dura-Ace is beslist geen slechte fiets, maar jammer genoeg wordt zijn doelpubliek met de dag kleiner. De heel sportieve geometrie en de stijve bracketpartij zullen wielrenners als muziek in de oren klinken, maar die zullen minder blij zijn met de matige stijfheid van het balhoofd en de wielen. De Shimano Dura-Ace aandrijving is een toppertje, de remprestaties van de hoefremmen op de carbon wielen valt jammer genoeg tegen. En last but not least moet je er rekening mee houden dat deze racefiets met velgremmen niet veel toekomst meer heeft. Aan 3.600 euro is het nu aan uitzonderlijk koopje, maar wil je deze fiets over drie jaar verkopen, dan zal de doorverkoopwaarde flink tegenvallen. Van Rysel toonde vorig jaar op Velofollies al een prototype van een racefiets met schijfremmen.

Als die een stuk van de rijeigenschappen van de 940 Ultra RCR overneemt en toch scherp geprijsd blijft, dan heeft Decathlon goud in handen. En tot dan: weet dat het frame van de 940 Ultra RCR ook gebruikt wordt om voor 2.000 euro een heel neutrale racefiets met Campagnolo Potenza onderdelen. Minstens de overweging waard…

Alle details van de Van Rysel 940 Utra RCR vind je op de site van Decathlon.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Van Rysel 940 Ultra RCR
06/01/2020 - Redactie

100% Getest: Van Rysel 940 Ultra RCR

Dat vorig jaar een racefiets met velgremmen er in slaagde om de titel ‘Racefiets van het Jaar – Powered by Grinta!’ in de wacht te slepen, zorgde binnen de branche voor flink wat controverse. Maar gezien de prijs van de winnende fiets viel die keuze voor velgremmen perfect te verantwoorden. Inmiddels is de schijfrem echt wel de standaard geworden in racefietsland en was de Van Rysel 940 Ultra RCR Dura-Ace dit jaar nog de enige deelnemende fiets met velgremmen.

Getest 100% Getest: BH G8 Disc 7.0
18/01/2020 - Redactie

100% Getest: BH G8 Disc 7.0

Omdat je het allemaal niet ingewikkelder moet maken dan nodig, is de BH G8 de opvolger van de … G7. Aan het DNA werd niet gesleuteld zodat de G8 nog altijd een allround inzetbare machine moet zijn, maar de Spanjaarden scherpten het platform wel op een aantal cruciale puntjes bij. Dat volstond om de fiets hoog te doen eindigen in de eindafrekening van de Racefiets van het Jaar 2020 verkiezing, maar was net niet goed genoeg om de BH G8 Disc 7.0 op het podium te hijsen.