100% Getest: verlichting

Zeker in de donkere weken van het jaar is goede verlichting een absolute must tijdens de ritten op de weg. Grinta! testte diverse lampen van gerenommeerde merken en tekende de bevindingen op.

02/12/2020 - Tekst: Redactie // Foto's: Diverse merken

Gloworm XS

Geen idee hoe het met jouw kennis van Nieuw-Zeelandse merken in de fietsenbranche is gesteld, maar ik kon er tot voor kort geen enkel opnoemen. Daar bracht deze test verandering in, want kijk: Gloworm is op en top Kiwi. Gloworm excelleert in fietsverlichting voor mountainbikers die het bos ‘s nachts graag beter verlicht zien dan overdag. Handig is het wel, al jaag je er waarschijnlijk heel wat dieren de stuipen mee op het lijf.

Helm- en stuurbevestiging

Het voorlicht dat wij mochten testen, is de Gloworm XS. Met zijn 2500 lumen niet eens de krachtigste lamp in het gamma. Die eer is weggelegd voor de XSV met 3400 lumen. Al kunnen we je garanderen dat 2500 lumen op je bol of je stuur echt wel genoeg is om nacht naar dag om te toveren. De drie ledlampen werpen een felle en vrij brede lichtstraal voor je uit en zitten in een heel robuuste aluminium behuizing die water- en stofdicht is en tegen een serieuze stoot kan. Via de meegeleverde ‘helmet mount’, die trouwens dezelfde is als die voor een GoPro (handig!), kan je de lamp op je helm plaatsen. Daarnaast krijg je ook een stuurbevestiging voor ronde sturen met 31,8 mm diameter.

Batterij op zak? Check!

Het Gloworm XS-voorlicht is met een snoer verbonden met een uit de kluiten gewassen batterij van 50 Wh. Wanneer je voor de maximale lichtsterkte kiest, gaat de accu twee uur mee, in de laagste stand (250 lumen) zou dat 36 uur zijn. Een display op de batterij geeft aan hoe het met de levensduur is gesteld. Aan die losse batterij en het snoer moet je wel even wennen en eerlijk: dat voelt nogal lomp aan op de fiets. De lamp zelf weegt 140 gram, maar het hele systeem (voorlicht, helmbevestiging, snoer en batterij) klokt op onze weegschaal af op 400 gram en dat is toch best een pakketje dat je meedraagt.

Draag je de lamp liefst op je hoofd, dan stop je de batterij best in één van je achterzakjes of bevestig je ze met de meegeleverde velcroband achteraan je helm. Kies je voor montage op het stuur, dan gebruik je diezelfde velcroband om de batterij ergens aan je frame te bevestigen. De kabel enigzins netjes op zijn plaats houden, doe je met spanriempjes. Al is het wel een heel gedoe om het systeem telkens weg te halen wanneer je dag- en avondtochten afwisselt en je die batterij niet de hele tijd aan je fiets wil.

Trail en Commuter mode

Onderweg heb je de keuze uit een ‘Trail Mode’ en een ‘Commuter Mode’. Verschil tussen beide is het ontbreken van de grootste lichtsterkte in de pendelmodus. In ‘trail mode’ kies je uit een lage, een medium, een hoge stand en een heel energiezuinige gedimde stand. In ‘commuter mode’ kies je uit enkel uit een lage, een hoge en een knipperlichtstand. De hoge stand in ‘commuter mode’ komt overeen met de medium stand in ‘trail mode’. Wisselen tussen verschillende lichtsterktes en ‘modi operandi’, doe je met behulp van een simpele knop achteraan de lamp zelf of via een afstandsbediening aan het stuur. Al is men in Nieuw-Zeeland die afstandsbediening aan ons testpakket vergeten toevoegen. Ook een setje reservelenzen dat je normaal gezien meegeleverd krijgt, ontbrak in onze doos. Jammer!

Rijdende stadionmast

Een lichtstraal van meer dan 2000 lumen bovenop je hoofd, daarmee lijk je eerder op een rijdende stadionmast dan een fietser. Ideaal in een pikdonker bos, waar dat felle, brede licht goed tot zijn recht komt. Maar wanneer je ermee de openbare weg opgaat, dan richt je het voorlicht dus beter een tikkeltje naar beneden om je tegenliggers niet te verblinden en geen onveilige situaties te creëren. Trek je er ook graag eens ‘s avonds op uit met je mountainbike of gravelbike? Hou dan rekening met een investering van 300 euro voor deze Glowom XS.

+ Felle, brede lichtstraal: perfect voor offroad gebruik
+ De helmbevestiging kan ook dienen als GoPro-mount
+ Op de batterij zie je hoelang ze nog meegaat

- Losse, vrij zware batterij die je moet koppelen met een kabel
- Extra lenzen en afstandsbediening ontbreken in ons testpakket

Adviesprijs: 300 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Gloworm

Ravemen PR1600 en TR30M

PR1600 voorlicht

De PR-serie, dat zijn de meest performante voorlichten van Ravemen en ontworpen om zo nu en dan ‘s avonds ook eens het veld of het bos in te duiken. Het PR1600-voorlicht is met zijn lichtstroom van 500 tot 1600 lumen het krachtigst. Twee ledlampen lichten de boel op: brandt er slechts één van beide, dan zit je in ‘road’-modus. Wanneer ze allebei branden, wordt de lichtstroom een stuk breder en feller en kan je ook offroad je duivels ontbinden.

Je kan tussen beide modi wisselen via de grote knop bovenop de lamp. Met de kleine knop kies je de lichtsterkte die je wil. In totaal heb je keuze uit acht standen: drie offroadstanden (met beide ledlichten aan) en vijf standen om op de weg te fietsen. In de hoogste mountainbikestand van 1600 lumen gaat de batterij iets minder dan anderhalf uur mee. In de laagste stand (de knipperlichtstand in wegmodus) zit je safe voor zo'n 24 uur rijplezier. Wat die wegmodus interessant maakt, is het ‘DuaLens Optical Design’: de lens is zo vormgegeven dat je tegenliggers een stuk minder verblind worden, ondanks de lichtsterkte. Een beetje zoals autolichten dus.

Mooi aan dit Ravemen-voorlicht zijn een heleboel handigheidjes die tijdens het fietsen prima van pas komen. Het display bijvoorbeeld: dat geeft aan hoe lang de batterij nog mee gaat in de huidige stand. Of het feit dat de lamp niet alleen een usb-c input heeft, meer ook een usb-output. Je kan onderweg dus je smartphone of gps opladen mocht dat nodig zijn. Maar het leukst van al is de draadloze afstandsbediening die je aan je shifter kan bevestigen. Het kleinood lijkt op het eerste zicht geheel overbodig, maar eens het rond je shifter zit, raak je de knoppen op de lamp zelf amper nog aan.

De behuizing van het PR1600-voorlicht is van aluminium. Het maakt de lamp wat zwaarder (210 gram), maar anderzijds kan ze daardoor ook een eventuele valpartij overleven. Bovendien kan je er ook in de striemende regen mee op pad, want de Ravemen-lamp is waterdicht. Met de inbegrepen stuurbevestiging kan je ze monteren op ronde sturen met een diameter van 31,8 tot 35 millimeter. Heb je een aerostuur, dan koop je voor 8,95 euro een meer universele bevestiging. De adviesprijs is een interessante 124,95 euro.

+ Handige draadloze afstandsbediening aan de shifter
+ Sterke behuizing
+ Geschikt voor op de weg en offroad
+ Display dat aangeeft hoe lang je batterij nog meegaat in elke lichtsterkte

- Standaard enkel bevestiging voor ronde sturen meegeleverd
- Vrij zwaar

Adviesprijs: 124,95 euro

TR30M achterlicht

Als de naam PR1600 betekent dat je een voorlicht met 1600 lumen koopt, dan kan je wel al raden dat er met de TR30M een achterlicht van 30 lumen onder je kont hangt te bungelen. Opmerkelijk is het kantelsysteem waarmee Ravemen dit achterlichtje uitrust.

Zet je het lampje haaks op je zadelpen, dan zie je de ledlampjes een stuk feller schijnen en val je veel meer op voor achteropkomend verkeer. Kantel je het lampje in zijn verticale stand, dan schijnt het achterlicht een stuk minder direct. Handig wanneer je bijvoorbeeld ‘s avonds in groep gaat fietsen. Dan wordt de man of vrouw in je wiel niet tureluurs van een te fel achterlicht. Je maakt het achterlicht met een meegeleverd elastiekje vast rond je zadelpen, ongeacht of dat een rond of aeromodel is.

Je hebt de keuze uit vijf standen met een heel variabele autonomie: volle lichtsterkte (1,7u), gedimd (3,2u), traag knipperend (2,2u), snel knipperend (15u) en pulserend (4,8u). Door het transparante plastic is het achterlicht ook van opzij te zien. De micro-usb aansluiting is wel anders dan die van het PR1600 voorlicht (usb-C): de kabeltjes zijn dus niet onderling inwisselbaar.

+ Achterlicht schijnt feller of net minder fel, afhankelijk van de hoek waarin je het kantelt.
+ Vijf verschillende standen
+ Ook zichtbaar van opzij

- Andere usb-aansluiting dan het voorlicht

Adviesprijs: 24,95 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Ravemen

CatEye AMPP1100 en Rapid X2 Kinetic

De combinatie van deze voor- en achterlichten van CatEye maken dat je goed zicht hebt op de weg en tegelijk zelf goed gezien wordt. De AMPP1100 vooraan heeft vijf standen: drie lichtsterktes en twee standen met flikkerlicht. Op 1100 lumen gaat de lithium-ionbatterij anderhalf uur meer. Gebruik je het zwakste knipperlicht dan tot vijftig uur.

De Rapid X2 Kinetic is een achterlicht met remfunctie. Vertraag je, gaat je achterlicht enkele seconden feller schijnen als waarschuwing voor achterliggend verkeer. Er zijn drie standen: traag flitslicht, snel flitslicht of continu brandend. Afhankelijk van het gebruik gaat het achterlicht 5 tot 16 uur mee.

Opladen duurt twee tot drie uur en gebeurt met een USB-kabel die meegeleverd wordt. Hoe lang de batterij van het voorlicht nog meegaat, wordt aangeduid met een blauw, geel of rood lampje.

Veilig gevoel

Met de AMPP1100 heb je in de hoogste stand absoluut een goed zicht en kijk je meters ver vooruit in het donker. Voor aankomend verkeer kan de 1100 lumen verblindend werken. Op de openbare weg gebruik je best een van de lagere standen.

De stuurhouder zet je vast met een plastic bandje dat je vastschroeft. Eenmaal gemonteerd schuif je de lamp met een kliksysteem vast in de houder. Het geheel zit stevig vast. Wel vonden we het een vrij groot en zwaar toestel (205 gram zonder mount).

De Rapid X2 Kinetic zet je in een vingerknip stevig vast aan je zadelbuis (ook aero buizen) met een rubbertje. Handig, maar elk rubber heeft de neiging na termijn te slijten en vervangen te moeten worden. Het model is strak van design, slank en zit mooi weg achter je zadelbuis. Geen brede randen waartegen je met je benen botst. Tijdens het fietsen heb je er geen last van. Het achterlicht is ook van opzij goed zichtbaar. De remfunctie werkt prima. Zelfs als je je traag laat uitbollen, licht het extra op.

Beide lichten hebben een geheugen. Zet je de lampjes opnieuw aan, hernemen ze de stand waarin ze de laatste keer stonden.

+ Beide lichten hebben een geheugen
+ De prijs
+ De Rapid X2 Kinetic heeft een remfunctie

- Slijtage van de montagerubbers van de Rapid X2 Kinetic

Adviesprijs voorlicht AMPP1100: 99,95 euro
Adviesprijs achterlicht Rapid X2 Kinetic: 59,95 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van CatEye

BBB NanoStrike 600 Combo

De BBB Nanostrike 600 Combo is een combinatie van de NanoStrike 600 koplamp en het Signal achterlicht.

Krachtige koplamp in klein formaat

De NanoStrike 600 is het kleine broertje van de Strike. De bevestiging gebeurt via een strapbeugel die past op diameters tussen 22 en 52mm. Hij is met de rubberband bovendien compatibel met aerosturen. De lampunit van zes cm is te bevestigen met een kliksysteem, waardoor deze afzonderlijk afneembaar is terwijl de strap blijft zitten. De aluminium kop bevat een AirFlow Cooling system (ACS) voor optimale prestaties. Er zijn vier standen om het voorlicht continu te laten branden, en twee om te laten knipperen. Het geheel is op te laden in minder dan vier uren via micro USB en het gewicht bedraagt 95 gram. De maximale lichtstraal bedraagt 142 meter. De maximale lumen in de hardste continu stand, niet geheel toevallig, zeshonderd.

Afneembaar met een klik

De vier standen van de lamp variëren van 600 lumen tot een stadslichtje van 15 lumen. De corresponderende levenstijd is anderhalf uur tot maar liefst 80 uren. De knipperstanden houden het zeventig uren vol. Over de strap en het kliksysteem zijn we alvast er g te spreken. Het is handig en de bevestiging oogt erg degelijk. De lamp gaat aan door 1 sec te drukken, en door een dubbele druk wissel je continu licht met een knipperstand. De bediening gaat vlot via de knop bovenaan en de opening voor opladen zit netjes weggewerkt. Tijdens het testen zagen we de verkeersborden ver voor ons uit oplichten. 600 lumen volstaat om te zien op een (erg) slecht verlichte weg. Wil je het bos intrekken, komt deze tekort (daarvoor is hij ook niet gemaakt). Is de batterij bijna leeg, valt de lamp vanzelf terug op een lichte stand en ben je nog twee uren zichtbaar (veiligheidsmodus).

+ Compacte lamp voor 600 lumen
+ Handige strapbeugel en kliksysteem
+ Voelt erg degelijk aan
+ Veiligheidsmodus

- Maximaal anderhalf uur in felste stand

Adviesprijs NanoStrike 600 koplamp: 49.95 euro
Adviesprijs NanoStrike 600 Combo: 77.95 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van BBB

Zichtbaar achter en opzij

Het BBB Signal achterlicht bestaat uit een langwerpig ontwerp met optimale zichtbaarheid, ook van opzij. Het lampje is zeven cm lang en weegt amper 29 gram. De strap is geschikt voor diameters van 5 tot 42 mm en bevat achteraan een zelfsluitende USB poort om op te laden. Net zoals de koplamp beschikt de lamp over een veiligheidsmodus. Er wordt automatisch overgeschakeld naar flash modus als het batterijniveau onder de dertig procent daalt. Bij het aanzetten kom je terecht in de stand die laatst gebruikt werd. Dé innovatie zit hem vooral in de ingenieuze aan/uit knop.

Knap ontworpen achterlicht

Ook op het achterlicht van BBB heb je de keuze tussen ofwel continu branden, ofwel knipperen. Zelf zijn we fan van een knipperlicht achterop. Dat is zichtbaarder in het verkeer, temeer omdat de knipperstand 50 lumen produceert in plaats van de maximale 20 lumen bij vast branden. Je levenstijd is in knipperstand is met 36 uren bovendien tot 12 keer langer dan bij vast branden. We zijn echter vooral te spreken over het ontwerp. De montage is makkelijk via een rubberband en door het plaatsen van de aan/uit knop op de achterkant van de lamp, heb je een dubbel voordeel. Minder vuil aan de knop, maar vooral: de lamp gaat zelf als knop fungeren. Door er tegen te drukken, duw je het lampje tegen de zadelpen en kan je het achterlicht besturen. Knap gevonden, net als de usb opening die zichtzelf tegen de zadelpen klemt en zo ook afgesloten is voor vuil.

+ Knap ontwerp, goed over nagedacht
+ Zijdelings ook zichtbaar
+ Fel achterlicht, zeker knipperend
+ Veiligheidsmodus

- Je betaalt er ook iets meer voor

Adviesprijs Signal achterlicht: 29.95 euro
Adviesprijs NanoStrike 600 Combo: 77.95 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van BBB

Lezyne Lite drive 1000 XL Neo metallic

De Lezyne Lite drive is een compacte fietslamp met een heel krachtige lichtbundel. Deze Lite drive is een makkelijk te gebruiken voorlamp die jou in het donker genoeg laat zien. De lichtbundel wordt gelijkmatig verspreid dankzij de MOR- Lens (Maximum Optical Reflextion) en zo heb je een goed overzicht in het donker. De lamp heeft maar liefst acht verschillende standen en heeft een autonomie van anderhalf uur in de overdrive stand tot 87 uur in de 15 lumen Femto stand.

Stevig de winter in

Lezyne is al enkele jaren prominent aanwezig op de fietsmarkt. Met deze 1000 XL lamp Neo Metallic zetten ze andermaal een mooi staaltje vakmanschap neer. Deze lamp is voorzien van een schitterende oilslick afwerking en valt daarmee meer dan ooit op (geen nood, deze is ook verkrijgbaar in het zwart). De aluminium behuizing zorgt voor een robuuste lamp (159 gr) die ook in slecht weer kan gebruikt worden. Met de rubberen strap kan je de lamp makkelijk op elk stuur monteren. Extra handig is de mogelijkheid dat je de lamp ook kan draaien. De Lite Drive 1000 XL is USB-oplaadbaar.

Conclusie

Met de Lite Drive 1000 XL biedt Lezyne een goede koplamp aan die prijs kwaliteit bij de besten van de klas zit. Deze lamp is makkelijk in gebruik en doet wat ie moet doen zonder meer. Ze zit kwalitatief zeer goed in elkaar en kan ze voor een mooie prijs aanschaffen. Heb je het liever iets strakker qua design. Dan kan je voor de zwarte variant gaan en betaal je zelfs €10 minder.

+ Makkelijk te monteren
+ Kan je beetje draaien al fietsend
Goede lichtbundel

- Batterij vrij snel leeg op zwaarste stand

Adviesprijs: 79,95 euro

  • Ga voor meer informatie naar de website van Lezyne

Bontrager Ion Pro RT/ Flare RT Bike light set

Zien en gezien worden, dat is het uitgangspunt van deze lichtset van Bontrager. Met het Ion Pro RT licht vooraan heb je een stevige lamp op het stuur waarmee je tijdens avondritten voldoende kan zien. Dit voorlicht heeft een maximale kracht van 1300 lumen en gaat op deze stand zo'n anderhalf uur mee. Op de knipperstand heb je een bereik van zes uur wat ook ruim voldoende is voor winterse tochten. Het Flare RT achterlicht heeft dan weer een maximale opbrengst van 90 lumen bij de day flash mode en gaat maar liefst zes uur mee. Op de knipperlichtstand heb je dan weer een bereik van 26 (!!) uur.

ANT+

Deze Bontrager lichtset is heel makkelijk te gebruiken en te monteren. De bevestigingsbeugels van deze fietslamp zitten goed strak en kan je laten staan want de lichtjes zelf klikken erin. Handig dus en geen gedoe met straps die je telkens opnieuw moet aantrekken. De Ion Pro en de Flare kan je met ANT+ verbinden met je Garmin en zo kan je op elk moment de batterijstatus controleren. Ook kan je via de Garmin de lampjes bedienen.

Conclusie

Deze USB-oplaadbare lichtset van Bontrager is zeker zijn geld waard. Zowel het voor- als achterlicht heeft vijf standen en zorgt ervoor dat je altijd veilig de weg op kan. Makkelijk te bevestigen en met het kliksysteem eraf te halen. Bovendien maakt deze set ook via ANT+ connectie met Garmin- en Bontrager-producten waardoor je makkelijk de batterijstatus kan controleren en de dagverlichting kan opzetten.

+ Veel lichtopbrengst
+ Beide lampen zijn voorzien van ANT+
+ Makkelijk op te laden

- Valt in een hogere prijscategorie
- Slechts 1 USB-kabel geleverd dus moet je afwisselend opladen

Adviesprijs: 169,99

  • Ga voor meer informatie naar de website van Bontrager

Tags:

Gerelateerde artikels