100% Getest: Wahoo Elemnt Roam

Wahoo is nog altijd een jonge speler op de markt van de indoor trainers en fietscomputers, maar het Amerikaanse bedrijf (de hoofdzetel zit in Atlanta) is aan een sterke opmars bezig. Enerzijds omdat ze hun bestaande producten steeds verbeteren en bijspijkeren, anderzijds door op tijd en stond met interessante nieuwe producten op de markt te komen. De Elemnt Roam is zo’n interessante nieuwigheid.

22/07/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Begin mei berichtten we hier over de nieuwe Elemnt Roam en sindsdien hebben we het toestel intensief gebruikt. Nadat we op de redactie ook al de standaard Elemnt en de kleinere Elemnt Bolt gebruik(t)en, gaat de voorkeur om meerdere redenen toch uit naar de Elemnt Roam.

(Bijna) Alle kleuren van de regenboog

In de eerste plaats is er het scherm. Met zijn 2,7” is het scherm van de Roam even groot als dat van de klassieke Elemnt, maar de Roam heeft een scherm dat naast zwart nog acht andere kleuren kan tonen. Daarmee vindt Wahoo een gulden middenweg tussen een goed afleesbaar scherm enerzijds en een lange levensduur van de batterij anderzijds. Volledige kleurenschermen zijn nog altijd het leukst om naar te kijken, maar al die kleuren tonen vergt ook veel van de processor van een fietscomputer en dat vreet dan weer aan de batterij. Tijdens het fietsen zal je op het scherm van de Roam het vaakst met de kleurtjes geel (voor de grotere wegen) en blauw (waterpartijen) worden geconfronteerd. Krijg je een SMS binnen tijdens een fietstocht, dan licht het scherm groen op en bij het afsluiten krijg je een rood scherm te zien. Het halve inch grotere scherm vergeleken bij dat van de Elemnt Bolt is zeker een meerwaarde als je offroad aan het fietsen bent en om één of andere reden van de route bent afgeweken. Dan kan je de route laten herberekenen (nieuwe functie) of een beroep doen op het kompasje bovenin het scherm, maar als je uitzoomt met het scherm dan zie je de route liggen en kan je een beetje improviseren om je weg terug naar de route uit te zetten. Handig is ook dat er onder de ‘chevrons’ die de route aangeven nu minder informatie verloren gaat en aangezien je nu ook kaarten inlaadt in het toestel, zie je ook alle straatnamen en dat is wel zo handig.

Bekende knoppenstructuur

Het scherm is nog steeds geen aanraakscherm, eventjes met twee vingers op het scherm vegen om in of uit te zoomen is er dus nog niet bij. Wahoo bleef zijn beproefde knoppenstructuur trouw (aan/uit en alle apparaatinfo onder de knop links in de behuizing, drie knoppen onder het scherm en twee op de rechterkant van de behuizing om in en uit te zoomen) en dat is een verdedigbare keuze. Welk scherm je ook opent: onderin het beeld zie je telkens welke functie de drie knoppen onder het scherm op deze pagina vervullen en dat is logischer dan logisch. Een nieuwe functie is dat je op de kaart een punt kunt selecteren om daar naartoe te navigeren. Dat werkt op zich best OK, maar je moet met twee knoppen onderaan het scherm links/rechts manoeuvreren en de zoom in / zoom out knoppen rechts op het kastje gebruiken om naar boven en naar onder te navigeren op het scherm waarna het eventjes duurt voor het toestel een route klaar heeft. Veel handiger is het om snel je smartphone uit je achterzak op te diepen, daar op de kaart je bestemming in te voeren waarna de Elemnt Roam je bliksemsnel daarheen loodst.

Superhandig is dat je in het toestel enkele favoriete plekken kunt opslaan zodat je die snel kunt selecteren om daar heen te navigeren. Andere handige nieuwigheden zijn de ‘Terug naar start’ functie die je route omkeert (maar geen rekening houdt met eenrichtingsstraten, wees daar dus voorzichtig mee) en de optie ‘Navigeer naar start’ waarmee je snel naar het begintpunt van een route rijdt.

Het debiet van de informatiestroom

Net zoals bij de gewone Elemnt en de Element Bolt is sensors koppelen kinderspel en ook de communicatie tussen de Elemnt App op je telefoon en de Wahoo Elemnt Roam fietscomputer verloopt super vlot. Bij wisselende temperaturen durft de hoogtemeting van het toestel de bal al eens mis te slaan, na de Strava-upload eventjes de hoogtemeters laten herberekenen is dan geen slecht idee. Handig is dat je ook bij de Elemnt Roam zelf bepaalt hoeveel informatie je tijdens de rit te zien krijgt want het standaardscherm kan je eenvoudig instellen van één infoveld (enkel snelheid) tot elf verschillende infovelden. Ondanks die elf vakjes, blijft het scherm toch heel overzichtelijk en dat is sowieso een meerwaarde. De audiosignalen kan je met de Elemnt App gelukkig uitschakelen, anders krijg je telkens je weer vertrekt een nogal irritant signaal te horen.

Wahoo claimt dat de batterij voldoende jus bevat om de Elemnt Roam 17 uur aan de praat te houden. Dat lijkt mij een gemiddelde want veel hangt af van hoe je de Roam gebruikt. Fiets je gewoon rondjes zonder dat er genavigeerd moet worden en zonder dat er sensors gekoppeld zijn, dan houdt de Roam het veel langer dan 17 uur vol. Heb je meerdere sensors gekoppeld, staat de Roam tijdens de fietstocht in verbinding met je smartphone en moet het toestel constant rekenen om een route te tonen en eventueel te herwerken, dan is die 17 uur vrij optimistisch geschat.

Conclusie

De komst van de Elemnt Roam is niet alleen een mooie uitbreiding op het gamma Wahoo fietscomputers/navigatietoestellen, het zorgde ook voor een verschuiving in het gamma omwille van de nieuwe prijzen. De Elemnt Bolt kost nu 239,99 euro en blijft de beste keuze voor wielrenners die een compacte, aerodynamische fietscomputer met navigatiefunctie zoeken. De Elemnt kost nu 279,99 euro, de nieuwe Elemnt Roam is met een prijskaartje van 349,99 euro de topper van het gamma. Of je de zeventig euro extra wil ophoesten voor de Roam is een persoonlijke keuze, maar met het kleurenscherm en de extra navigatie-opties is de Roam volgens mij wel de betere optie voor avontuurlijk ingestelde fietsers die veel belang hechten aan navigatie en de afleesbaarheid van het scherm.

Alle Wahoo Elemnt fietscomputers vind je hier.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid
07/11/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Wilier Cento1 Hybrid

Wie zich herinnert dat de huidige partij Groen in 1979 als Agalev werd opgericht, is sowieso een potentiële koper van een Wilier Cento1 Hybrid wegens oud genoeg. Agalev was de afkorting van ‘Anders GAan LEVen’ (later werd er ook ‘Anders Gaan Arbeiden, Leven En Vrijen’ van gemaakt, LOL), voor wie op een racefiets met elektrische trapondersteuning rijdt zou ik een nieuwe partij willen oprichten: Agafiets. Van ‘Anders Gaan Fietsen’.