Deel dit artikel:

100% Getest: Wahoo Kickr Bike

Normaal staan we niet te springen om bij heerlijk lenteweer een indoor trainer te testen. Maar voor de Wahoo Kickr Bike maken we met plezier een uitzondering. Al zit de COVID-crisis, en het feit dat in groep rijden enkel virtueel is toegestaan, er misschien ook voor iets tussen. Uitpakken, in elkaar steken en trappen maar.

Rechtop transporteren

Even snel naar de dealer rijden is er voor de Kickr Bike niet bij. Tenzij je beschikt over een bestelwagen dan. De verpakking waarin de Kickr Bike geleverd wordt, mag dan wel min of meer het formaat hebben van een gewone fietsdoos, omwille van het hydraulische systeem om hellingen na te bootsen, moet hij te allen tijde rechtop blijven staan. Distributeur 2moso leverde ons testexemplaar alleszins netjes aan de deur af. Het uitpakken heeft veel weg van de ochtend van zes december. Wat een gaaf speelgoed!

Snel gemonteerd en op maat

De montage neemt hooguit tien minuten in beslag. Behalve de twee achterpoten, hoef je eigenlijk alleen de zadelpen en de cockpit te assembleren. Stuur nog even recht zetten, de shifters in de connectoren pluggen, nog snel je eigen pedalen monteren en klaar. Dat is tenminste als je zoals ons kiest voor de standaard afmontage. Je kan er echter ook voor kiezen om je eigen zadel en stuur naar persoonlijke voorkeur op te bouwen. Aangezien de stuurbreedte niet instelbaar is, nog niet zo’n gek idee. Standaard wordt de Kickr Bike met een klassiek stuur van 42 cm geleverd.

Bikefitting voor dummies

De cranks zijn voorzien van vijf verschillende montagepunten om een cranklengte tussen 165 mm en 175 mm te bekomen. Wanneer je de Kickr Bike met verschillende mensen binnen je gezin gebruikt, hoef je dus alleen maar je pedaalassen in de juiste cranklengte te draaien. En als je al jaren met dezelfde cranklengte rijdt, zonder eigenlijk goed te weten waarom, geeft de Kickr Bike je de nodige experimenteerruimte om eens een andere lengte te proberen. De juiste stack, reach, standover height en zadel- en stuurhoogte kan je op verschillende manieren afstellen. Op de traditionele manier met rolmeter en eventueel waterpas en schietlood kan het perfect. Maar een betere manier is aan de hand van de Wahoo app op je smartphone. Wie eerder al een bikefitting liet doen, kan gewoon de juiste waardes invoeren in de app, waarna je stap voor stap te zien krijgt op welke markering je de verschillende onderdelen van de Kickr Bike moet zetten. Beschik je niet over die gegevens, dan hoef je niet te panikeren. Je kan ook een foto nemen van je eigen fiets, waarna je gevraagd wordt om een aantal merkpunten op de foto aan te duiden (bovenkant zadel, center bracket, voornaaf, achternaaf en kruispunt van stuur en stuurpen). De enige waarde die je dan nog moet ingeven, is de wielbasis. Hierbij meet je de afstand tussen je voor- en achternaaf, of zoek je het juiste getal op in de geometrietabel van je fiets. We namen alvast de proef op de som en kwamen tot de conclusie dat de Kickr Bike aan de hand van deze futuristische methode perfect werd afgesteld.

Wat missen we?

Als je 3499,99 euro spendeert aan een indoor trainer, dan wil je inderdaad dat ‘ie als gegoten zit. Daar scoort de Kickr Bike alvast goede punten. Toch missen we een aantal zaken voor dat bedrag. Een bijgeleverde trainermat is niet te bespeuren, en een ventilator dien je ook zelf te voorzien. Wahoo’s eigen interactieve ventilator, de Headwind, zou nochtans niet misstaan in dit pakket. Omdat de Kickr Bike toch aan het stroomnet moet hangen, besloten de ingenieurs bij Wahoo om ineens een USB-oplaadpoort te voorzien. Deze is te vinden naast de aansluiting van de elektronische shifters en dus handig te bereiken vanaf de cockpit. Perfect om een tablet van stroom te voorzien. Ware het niet dat een ingebouwde of compatibele tablethouder ontbreekt. Gelukkig hebben we er ergens nog eentje op overschot.

Kameleonshifters

Het customizen van de Kickr Bike gaat veel verder dan enkel de juiste afmetingen en cranklengte. De elektronische shifters zijn voorzien van alle nodige druktoetsen, waardoor ze van gedaante kunnen wisselen tussen Shimano DI2, Campagnolo EPS en SRAM AXS. Via dezelfde Wahoo app die we eerder gebruikten voor de juiste maatvoering, stellen we in een wip en een flik niet enkel ons voorkeursmerk van schakelsysteem in, maar ook de versnellingen voor- en achteraan. Enkel blad, dubbel of triple, de Kickr Bike kan het allemaal. De cassette gaat van 9- tot 12-speed met alle mogelijke tandwielverhoudingen. Echte kameleonshifters dus.

Training voor klimgeiten

Geeft de nieuwste generatie indoor trainers een realistisch rijgevoel, dan doet de Kickr Bike er nog een schepje bovenop. Onder de motorkap zit een verbeterde motor die tot 2200 watt kan simuleren. Het 6 kilogram zware vliegwiel wordt geluidsarm aangedreven met een riem, waar buren en huisgenoten dankbaar voor zijn. Kers op de taart is zonder twijfel de hellingsgraadsimulator die in real time varieert van 20 procent bergop tot afdalingen van 15 procent. Hoewel die functie gezien kan worden als een dure gimmick (idem voor Wahoo’s Kickr Climb overigens), valt er toch ook voordeel uit de halen. Vooral als je in voorbereiding bent op granfondo’s of uitdagingen waarin veel klimwerk vervat zit. De Kickr Bike geeft je dankzij de hellingsgraad echt het gevoel alsof je een bergflank beklimt. En dat vergt nu eenmaal een andere houding op de fiets dan wanneer je over vlakke wegen bolt. Je merkt onmiddellijk dat je buik- en rugspieren mee aan het werk gezet worden en leert op de Kickr Bike op een realistische manier zoeken naar de juiste houding en cadans voor het langere klimwerk.

Realistisch rijgevoel

Voor 3499,99 euro kan je een basisfiets kopen in combinatie met de Wahoo Kickr en Kickr Climb, dus waarom zou je kiezen voor de Kickr Bike? Met een ‘gewone’ trainer voel je nog steeds dat je fiets verbonden is aan een toestel, zelfs als dat aan direct drive trainer is. De Kickr Bike daarentegen voelt vanaf de eerste pedaalslag aan alsof je de weg op gaat. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tacx Neo, zet Wahoo (voorlopig?) niet in op de simulatie van verschillende types wegdek, maar de aandrijving en de dynamische hellinggraad dragen bij tot het meest realistische rijgevoel, al is het wel steeds op geëffend asfalt. Vooral voor huishoudens met twee of meer fietsers is de Kickr Bike een bonus. Eens je de juiste cijfertjes voor jouw maatinstellingen genoteerd hebt, zet je de Kickr Bike op een minuutje tijd helemaal op jouw maat. En geef nu zelf toe, zo’n Kickr Bike kan ook gewoon ontzettend leuk passen in je interieur. Sowieso dat fietsvrienden – als ze na de coronacrisis terug op bezoek mogen komen – allemaal stikjaloers zullen zijn. Alleen als ze je vragen waarom de Kickr Bike voorzien is van remmen – die bovendien nog werken – moeten ook wij je helaas het antwoord schuldig blijven.

Gerelateerde artikels

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE