Deel dit artikel:

100% Getest: Watteam Powerbeat Dual

Watteam is geen nieuwe speler op de markt van vermogensmeters want al in 2014 bracht het Californische bedrijf een scherp geprijsde power meter op de markt. Die eerste versie was evenwel niet succesvol, maar intussen is de Powerbeat aan zijn tweede generatie toe en kan je kiezen voor een vermogensmeting op één (Powerbeat Single, 299 euro) of twee crankarmen (Powerbeat Dual, 449,99 euro). Wij gingen met de Dual, lijm en zakken water aan de slag…

Tot voor kort was een vermogensmeter enkel voor de happy few weggelegd, al lijkt het er sterk op dat de vermogensmeter dezelfde weg op gaat als de hartslagmeter. Met de grotere vraag en verkoop dalen nu ook de prijzen (of was het net andersom?) zodat meer fietsers tot de aankoop overgaan.De Watteam Powerbeat Dual is toch wel een buitenbeentje als het op vermogensmeters aan komt omdat je een groot deel van de installatie zelf moet doen. Zitten bij de meeste vermogensmeters de sensoren geïntegreerd in de naaf, pedalen of traparmen, dan moet je de sensoren van de Powerbeat zelf op de crank monteren. En dat schrikt toch wel een beetje af want als je de doos opent en alle onderdelen ziet liggen, vrees je meteen het ergste. Al snel blijkt die vrees echter ongegrond. Met de handige app (zowel voor ios als android) kan je de installatie stap voor stap uitvoeren. Voor je de sensor kunt lijmen, moet je alles perfect aftekenen. Op die manier ben je er zeker van dat de sensor correct geplaatst is. En Watteam denkt aan alles want zelfs het potlood wordt meegeleverd in de doos. Eigenlijk zit alles in de doos, net een zelfbouwkit van een modelvliegtuig of een Ikea-kast. Alle stappen worden uitgelegd en bij elke stap is ook een filmpje voorzien. Eens je alle stappen doorlopen hebt en de sensor gelijmd is, moet deze afhankelijk van de omgevingstemperatuur minimaal 24 uur drogen. ‘Plug and play’ is de vermogensmeter dus zeker niet.

24 uur later

Een dag later krijg je een melding op je smartphone dat je aan de slag kunt met de kalibratie van de vermogensmeter en daar komen zowaar twee zakken met water aan te pas. De meegeleverde zakken moet je met water vullen en aan de pedalen hangen om de sensoren van de vermogensmeter te kalibreren. Een essentiële stap in de setup van de vermogensmeter, ga je hier onzorgvuldig te werk dan zullen de meetgegevens nooit correct zijn. De hulp van een tweede persoon is hierbij trouwens wenselijk. Van zodra de zakken aan de pedalen hangen leert de vermogensmeter je fiets kennen door het gewicht dat op de pedalen komt. Eens de kalibratie gebeurd is, verbind je de meter met je smartphone of compatibele fietscomputer die gebruik maakt van Bluetooth of ANT+. De Powerbeat Dual via Bluetooth aan een Polar M460 koppelen gaat probleemloos, via de app op de smartphone duurt het soms wat langer omdat ‘je moet de sensoren wakker maken’ te vaak als melding verschijnt.

En dan nu fietsen

Trainen met een vermogensmeter geeft je toch een beetje het gevoel van een profwielrenner te zijn. Na de bocht toch even wat harder op de pedalen stampen om 890 Watt te zien verschijnen en met een glimlach om de lippen naar een volgende bocht te stuiven. De Powerbeat doet wat je ervan verwacht en na de training kan je alles perfect analyseren. Wanneer het de eerste keer is dat je met een vermogensmeter fietst is het wel wat zoeken naar de betekenis van alle gegevens die je te zien krijgt. Na enkele kilometers heb je ook dat door en heb je alle gegevensvelden gevonden die je nodig hebt. Wat de precisie betreft moet de Powerbeat zeker niet onderdoen voor een Pioneer of ander toestel, op de indoor trainer komen de waarden van de Powerbeat nagenoeg overeen met die van de indoor trainer zelf. Alleen bij extreme inspanningen geeft hij net iets minder weer dan de trainer zelf en op slecht wegdek durft de vermogensaanduiding door de trillingen soms eens weg te vallen. Ook wat rechts- linksbalans betreft komt het overeen met wat we doorgaans opmeten na een training met die Pioneer.

Conclusie

De Powerbeat is kwalitatief zeer goed. Ook bij slecht weer en vrieskou blijft de vermogensmeter werken. En daar vreesden we vooraf toch een beetje voor want door het hoge ‘bouwpakket-gehalte’ oogt de Powerbeat wat goedkoop en fragiel. De meter laat het evenwel op geen enkel moment afweten en dat is een aangename verrassing. Met de externe sensoren is de Powerbeat minder mooi dan de vermogensmeters van de concurrentie, maar qua werking valt er op de Watteam niks aan te merken. De sensoren opladen duurt twee uur, de batterij zingt het dan zestig uur uit. Slotconclusie is dat je bij Watteam voor een heel aantrekkelijke prijs een goed werkende vermogensmeter in huis haalt die er jammer genoeg wat minder fraai uitziet en die best nog wat installatietijd vraagt van de gebruiker. Wil je het esthetische probleempje counteren, weet dan dat Watteam als accessoire speciale kapjes verkoopt die je over de sensoren monteert om die aan het zicht te onttrekken.

BELANGRIJKE AANVULLING (14 januari 2019): Watteam heeft inmiddels zijn activiteiten gestopt. Er worden nog wel een aantal toestellen aan dumpingprijzen verkocht, maar wie zo’n toestel koopt moet weten dat er geen garantie meer op geldt. Eigen risico dus!

Info en verkoop via www.dedigitalesporter.nl

NEW IN!

T-SHIRT

FIRE 4 YR RIDE