100% Getest: Wend Wax

Wend Wax is de zoveelste poging om fietsers ertoe te overhalen dat je ketting met was behandelen efficiënter is en sneller gaat dan het klassieke geklooi met olie. Als ultieme extraatje gooit Wend Wax een aantal leuke kleurtjes in de strijd, maar of die het pleit in het voordeel van Wend Wax kunnen beslechten…

15/05/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire

Toen ik vijftien jaar geleden aan de eerste editie van de Cape Epic deelnam, liet ik mij er halfweg de zevendaagse toe overhalen om mijn fietsketting met was te behandelen. Omdat de ritten een afwisseling waren van verzopen stukken en passages in de woestijn, kon mijn kettingolie het simpelweg niet aan. In het nat werd de bescherming weggespoeld waarna de hele aandrijving in de woestijn kraakte en piepte als een ossenkar. De was die ik toen inzette was bijzonder efficiënt en zorgde er mee voor dat ik zonder brokken de finish haalde, maar nadien gebruikte ik nog maar amper wax om mijn ketting te onderhouden.

Voor wie niet graag smeert en poetst

In de eerste plaats omdat ik een poetsfreak ben. Ik vind het geen straf om na een fietstocht mijn ketting te ontvetten, de fiets te wassen en daarna de ketting weer in te oliën. Want daar zit precies het hoofdargument van de waxfabrikanten, zij beloven je immers dat je de ketting veel minder hoeft te onderhouden als je was aanbrengt vergeleken bij het gebruik van klassieke smeermiddelen, lees: olie.

Wend Wax mag je dan wel een lange ‘houdbaarheid’ van het product op de ketting beloven, de eerste keer dat je het spul aanbrengt ben je daar wel eventjes mee zoet. Want in de eerste plaats moet je de ketting zo goed als mogelijk ontvetten, anders hecht de was sowieso al niet. Koop je de volledige Wend Chain Wax Kit (32 euro), dan vind je in de verpakking de Wax-Off die je op de meegeleverde microvezeldoek giet en waarmee je de ketting ontvet. Daarna is het de bedoeling dat je met de stick de ketting aan de boven- en onderkant behandelt terwijl je de ketting achteruit draait. De Wax-On voelt dik, kleverig en zelfs een beetje korrelig aan waarbij je aanvankelijk (terecht) de opmerking maakt dat dit spul nooit goed kan smeren. Gewoon met de stick aanbrengen volstaat echter niet, je moet de was met duim en wijsvinger in de ketting ‘masseren’ en om er voor te zorgen dat het goed tussen de schakels doordringt breng je nog een paar druppeltjes Wax-Off aan. Op promotiefilmpjes allerhande zie je smeerpoezen vooral met de gekleurde Wax-On bezig, sticks in roze, groen, geel, oranje, rood en blauw waarmee je de ketting alle kleurtjes van de regenboog kunt geven. Dat ziet er wel geinig uit, maar als de was enkel aan de buitenkant zit zal die daar niet zoveel functie hebben. Want een ketting hoeft aan de buitenkant niet gesmeerd te zijn (dat trekt enkel vuil aan), het is tussen de schakels dat de smering essentieel is.

Goed, maar niet revolutionair

Correct aangebracht smeert Wend Wax niet slecht, maar revolutionair beter is het tegelijk ook niet. Het klopt wel dat de was op basis van paraffine in slechte weersomstandigheden wat langer zijn werking behoudt dan standaard kettingolie, het verschil met vloeibare smeermiddelen die specifiek voor natte omstandigheden ontwikkeld werden is wel klein. Wil je vooral in de kijker lopen en de hipheidsfactor van je fiets opkrikken, dan is Wend Wax een goeie. Verander je naderhand van gedacht, weet dan dat de was terug van de ketting halen een nog veel grotere klus is dan het goedje aanbrengen. Want hoe beter je de was aangebracht hebt, hoe meer werk je hebt om hem weer te verwijderen. Dus sorry aan de mensen van Cervélo die hun S3 testfiets met een gele Wend Wax ketting terugkregen... Hou er ook rekening mee dat Wend Wax niet het goedkoopste smeermiddel is dat je kan vinden. Een stick met 80 ml Wax-On kost 25 euro en is volgens de fabrikant goed voor één jaar gebruik (hoeveel kilometer je dan mag fietsen wordt niet gespecifieerd), de volledige kit met Wax-On, Wax-Off en een microvezeldoek heb je voor 32 euro en een klein potje van 29 ml Wax-on haal je voor 8 euro in huis. Voor een MIX-kit met zes kleine potjes Wax-On betaal je 20 euro.

Meer info op de site van de importeur en op de website van de fabrikant.

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Canyon Grail AL 7.0 SL
14/08/2019 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Canyon Grail AL 7.0 SL

Verende voorvorken, dropper posts, omkeerbare bussen in de vorkpoten, dubbele sturen met een zwevende bovenkant, naar beneden geknikte liggende achtervorken, demping in de achtertrein en bizarre frameconstructies waarbij de staande achtervork niet meer aan de zitbuis is gelinkt: je komt wat tegen in de gravelscene. In de zoektocht naar beter, lichter, sneller en comfortabeler draaien de productontwikkelaars elke steen twee keer om zodat een mens zich zou gaan afvragen wat er verkeerd is met 'normaal'. Helemaal niks, zo blijkt na de test van de Canyon Grail AL 7.0 SL.