100% Getest: Wish One SUB

Hoe hard sommige fabrikanten en dealers ook soms klagen, met fietsen verkopen valt er nog altijd geld te verdienen. Omdat de fiets een product van en voor gepassioneerden is, duiken er met de regelmaat van een klok gelukzoekers op die met een nieuwe fiets de fietsbranche willen verbazen. Maxime Poisson van Wish One is zo iemand en Grinta! kon zijn SUB gravelbike in première testen.

28/06/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Mavic Media Crew

Poisson bouwde vorig jaar al een heel gelimiteerde reeks van een stalen fixie racefiets, maar voor de gepassioneerde fietser / ondernemer uit de Aveyron mocht het iets meer zijn. “Ik ben al een hele tijd op zoek naar een fiets die het gat tussen gravel en race dicht, maar vond nergens mijn gading. Vandaar dat ik maar besliste om die fiets zelf te bouwen”, verduidelijkt Max in het gemeentehuis van het onooglijke Saint-Eulalie-d’Olt waar Mavic en Wish One hun spreekwoordelijke tenten hebben opgelagen voor een gezamenlijk perskamp. Het uitgangspunt van Poisson doet al enigszins de wenkbrauwen fronsen want een gravelbike zoekt sowieso al de gulden middenweg tussen een racefiets en een mountainbike, dus of het mini-gaatje tussen een gravelbike en een racebike dan nog eens gedicht moet worden is al een vraag op zich.

Van links naar rechts: Sram Force 1x derailleur en crankstel op het topmodel. De kabelgeleiding onder het bracket is een zorgenkind.

Zeker anders

Los van de vragen of er nog een gat in de gravelmarkt is en of dat gat dan al gedicht moet worden, blijkt meteen dat Poisson weet hoe je een bloedmooie fiets moet bouwen. De Wish One SUB (Sport Utility Bike, vergelijkbaar met de SUV auto’s die ons straatbeeld in ijltempo hebben ingepalmd) wordt in Frankrijk gebouwd met Columbus Spirit buizen waarbij de ranke staande achtervork en eerder klassieke hoofddriehoek van het frame meteen opvallen. Dat staal wel degelijk modern kan zijn blijkt uit het T47 bracket, de mogelijkheid om banden van 28 tot 42 millimeter te monteren en de full-carbon Columbus voorvork met tapse vorkpijp. De remklauwen worden flat mount gemonteerd en de kabels en leidingen lopen door frame en vork. Heel veel keuze in het design biedt Wish One zijn online kopers niet, al kan je binnen het vooraf vastgelegde design wel je kleurtjes vrij kiezen. En het standaard design dat Poisson uitwerkte vindt een fijn compromis tussen sportief/modern en stijlvol/klassiek.

Niet lichter of goedkoper

Het frame weegt een flinke 2,1 kilo, de carbon vork voegt 350 gram aan het pakket toe. De framekit inclusief bracket kost een wel heel pittige 2.900 euro, complete fietsen zijn er voor 4.900 en 7.900 euro. In dat laatste geval krijg je je SUB afgemonteerd met een Sram Force 1x aandrijving (het frame is wel compatibel met 2x aandrijvingen, je monteert de voorderailleur gewoon met een klemband op de ronde zitbuis), Mavic Allroad Pro Carbon wielen en veel carbon spulletjes van Enve. Let trouwens op de kaarsrechte zadelpen van Enve.

Strakke bak

Hoewel Poisson claimt dat er banden tot 42 mm in de SUB passen, zal dat toch héél krap bemeten zijn want de 40 mm Mavic Yksion Allroad XL’s laten onder de kroon van de voorvork en onder het brugje op de staande achtervork nog maar weinig ruimte voor modder of andere prut. Vanaf de eerste pedaaltrap profileert de Wish One SUB zich als een heel prestatiegerichte gravelbike/racefiets want voor een beslist niet vederlichte fiets zijn de acceleraties absoluut niet verkeerd. Het frame is -zeker naar staalnormen- lekker stijf en hoe lomp je ook naast je fiets gaat hangen, de zaak gaat niet aan het zwabberen en ook de wielen blijven netjes in de pas lopen. Van zodra je offroad gaat, moet je brein naar een concentratieniveau hoger schakelen want de voortrein van de fiets is zo kort en nerveus dat je bijna het gevoel krijgt van met een crossfiets op bredere banden onderweg te zijn. Eens je daaraan gewend bent kan je offroad flink met de Wish One SUB aan de slag. Tijdens het perskamp in de Aveyron werd bij alle testers het fietsplezier jammer genoeg flink getemperd door de ondermaatse werking van de achterderailleur, te wijten aan de wat klungelige kabegeleiding onder het bracket. Door de derailleurkabel onder het bracket en door een gootje te leiden, ontstaat er veel te veel frictie op de kabel waardoor je heel hard op de schakelhendel moet drukken om de derailleur tot actie te overtuigen en ook het gevoel in de derailleur is helemaal weg. Bizar trouwens dat Poisson en co. eerst voor een T47 bracket kiezen dat boven het lager voldoende ruimte biedt om de derailleurkabel te laten passeren en die finaal dan gewoon … buitenlangs sturen. Maxime Poisson aanhoorde de kritiek echter met opgeheven hoofd en belooft op korte termijn een oplossing in de vorm van een aangepaste kabelgeleiding.

De SUB moet zich zowel op verhard als onverhard thuisvoelen, maar op beide ondergronden heeft hij aan treuzelen een broertje dood.

Conclusie

De Wish One SUB is absoluut geen slechte fiets, maar ik vrees jammer genoeg dat de doelgroep voor dit soort fietsen uitermate klein is. Wie op zoek is naar een performante gravelbike/racefiets, die koopt voor de helft van de prijs een perfect carbon alternatief dat een pak lichter zal zijn. Dat staal in gravelmiddens heel populair is, komt voornamelijk omdat de stalen gravelfietsen comfortabeler zijn en je die in alle uithoeken van de wereld kunt laten lassen als er iets fout is gelopen. De Wish One SUB is echter veel te sportief en te nerveus om mee te gaan bikepacken, dus valt de fiets een beetje tussen alle stoelen in. Dus voor je naar de bank sprint om je rekeningen leeg te halen, toch best twee keer nadenken of jij wel tot het selecte kransje van Wish One klanten behoort.

Wish One verkoopt de SUB via zijn website. Je vindt alle details van de Wish One SUB hier.

Outfit Check

Helm: Mavic Ksyrium Pro MIPS

Bril: Uvex Sportstyle 706 CV VM

Shirt: Mavic Allroad Wind Jersey

Handschoenen: Mavic Essential Glove

Broek: Mavic Allroad Bib Shorts

Schoenen: Mavic Allroad Pro

Tags:

Gerelateerde artikels