100% Getest: Zannata Z96 EVO

In de winter van 2017-2018 gingen we met de no nonsens aluminium Zannata Z92 de wielerbaan op, deze winter maken we het houten ovaal onveilig op de nagelnieuwe Z96 EVO. Met zijn carbon monobloc frame speelt deze fiets in een andere prijscategorie en we kwamen er ook al snel achter dat hij voor een andere doelgroep werd gebouwd.

05/01/2019 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: Michaël Salens

Even terug naar de Z92

First things first: met de aluminium Z92 baanfiets is er helemaal niks mis. Ben je als recreant in de winter af en toe op de wielerbaan te vinden, dan is de 895 euro kostende allrounder een veilige investering. (De test van de Z92 vind je hier) Maar waar de sportieve ambities van de Z92 ophouden, daar komt de Z96 EVO pas helemaal onder stoom.

Modern en agressief

Met de biljartvlakke bovenbuis, heel erg aero zadelpen met verschuifbare zadelpenkop, de sterk uitgezaagde zitbuis om het achterwiel uit de wind te houden en de strakke overgang tussen de kaarsrechte vork den de lage balhoofdbuis vertoont het carbon frame van de Zannata grote gelijkenissen met dat van de Apex Entraxx baanfiets die we twee jaar geleden testten. Identiek zijn de twee frames zeker niet want de onderbuis van de Zannata is wat minder oversized en er is ook geen uitsparing voor het voorwiel. De kleurstelling is een mix van mat grijs, zwart, wit en rode accenten waarbij sommige zwarte vlakken nogal excentriek zijn gestijld. Vooral de manier waarop de zwarte lijn van de staande achtervork in de zitbuis wordt doorgetrokken is een gevalletje van haat of liefde.

Niet zeveren, koersen!

Los kost het frame 1.395 euro, aangekleed met een Miche Pista groep, Miche Pistard WR wielen met Michelin Pro4 Endurance 25 mm en nog wat spullen van Deda en Selle Italia kom je aan 1.895 euro en 7,4 kilo. Dat is dus 700 gram lichter en 1.000 euro duurder dan de aluminium Z92, we zeiden toch al dat de twee fietsen in twee verschillende categorieën spelen? Van zodra je de wielerbaan op stuurt, voel je ook dat je met een compleet andere fiets onderweg bent. De acceleraties zijn heel direct en scherp, net zoals het heel vinnige stuurgedrag. Is de Z92 een brave loebas die zich rondenlang tot op het latje precies over de blauwe lijn van de wielerbaan laat sturen, dan snokt de Z96 EVO de hele tijd als een wulpse puppy aan de leiband. En dat werkt aanstekelijk want elke fietser die zich boven of onder jou in de baan bevindt is een potentiële tegenstander voor een sprintje. Ben je een recreatieve baanfietser, dan kan je dat agressieve karakter van de Z96 EVO een beetje ‘over the top’ vinden. Voor iedereen met sportieve ambities zijn die rij-eigenschappen echter een zegen.

Juiste onderdelen

De afmontage met een Miche Pista crankstel met 165 mm lange traparmen en een 52T kettingblad is in combinatie met een 16T kransje op het achterwiel goed voor 6,81 meter per omwenteling en dat is perfect voor een wielerbaan als die in het Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx. De Miche Pistard WR wielen zijn strak genoeg om er stevig mee te trainen, wie in wedstrijden hoge ogen wil gooien zal op zoek gaan naar een meer aerodynamische en lichtere upgrade. Miche zou de Pistard WR wielen al een stuk kunnen opwaarderen door platte aerospaken te monteren (er zitten 24 ronde spaken in het voorwiel en 32 stuks in het achterwiel) en door aan beide zijden van de achternaaf schroefdraad voor een kroontje te voorzien. Op die manier kan je links een 16T en rechts een 15T kransje monteren zodat je voor elke discipline op de piste (16T voor ploegkoersen en 15T achter de derny of voor de sprintnummers) de juiste versnelling bij hebt.

Zelfklevend velglint

De keuze voor het juiste zadel is heel persoonlijk en zeker op de wielerbaan is dat een belangrijk aandachtspunt omdat je in elke bocht aan hoge snelheid de middelpunt vliedende kracht voelt werken op polsen en achterwerk. Het Selle Italia SLS zadel is niet mijn favoriet, maar dat betekent niet dat het een slecht zadel is. Geen twee achterwerken zijn gelijk, vandaar. Het Deda Zero stuur met ronde bocht past perfect bij de Z96 EVO en hoewel de Michelin Pro 4 bandjes het achtervoegsel ‘Endurance’ dragen zijn ze soepel genoeg om op de wielerbaan hun mannetje te staan. Merk trouwens op dat we op de eerste testdag -toen ook de foto’s voor deze test werden genomen- met onze eigen baanwielen in het Zannata Z96 EVO frame reden omdat we een beetje met de velglinten overhoop lagen. Op de piste rij je immers met een hoge bandenspanning en dat vonden de Schwalbe ‘high pressure’ velglinten niet zo leuk. Het velglint van het achterwiel verschoof bij elke montage van de achterband waardoor een paar spaakgaten bloot kwamen te liggen en we al bij de eerste rondjes op de piste lek reden. Let daar op als je met een nieuwe baanfiets de piste op gaat want een klapband op de baan is echt geen pretje. Je lost het probleem voor vier euro op door zelfklevend velglint op de velgen aan te brengen (onder andere Velox en BBB hebben dat in het gamma): dat verschuift nooit waardoor je in alle veiligheid de baan op kunt.

Conclusie

De Z96 EVO is de perfecte aanvulling op het Zannata piste-aanbod want de sportieve carbon Z96 EVO is heel complementair aan de allround aluminium Z92. 1.895 euro is al een aardig bedrag voor een fiets die je enkel op de piste kunt gebruiken, maar weet dat de slijtage van een baanfiets minimaal is en daarenboven zijn de onderdelen van de Z96 EVO met kennis van zaken uitgezocht. Alleen de wielset is een twijfelgevalletje want voor het echt sportieve werk ben je beter af met bijvoorbeeld een set Miche Supertype wielen met carbon velgen.

Alle info over de Zannata Z96 EVO vind je hier.

Outfit check

Helm: Mavic Comete Ultimate

Bril: Oakley Radar

Shirt: Grinta! by Bioracer

Broek: Grinta! by Bioracer

Beenwarmers: Vermarc

Sokken: Grinta! by MB Wear

Schoenen: Specialized S-Works Sub6

Tags:

Gerelateerde artikels

Getest 100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis
30/10/2018 - Bart De Schampheleire

100% Getest: Rose Backroad Ultegra. Op alle paden thuis

Met de Xeon Disc had Rose al een belachelijk goede carbon crossfiets met schijfremmen in het gamma die de Duitsers met een paar kunstgrepen (stuurtje, bandjes, aandrijving) ook in gravelversie aanboden. De nieuwe Backroad schuiven ze in de eerste plaats als een gravelbike naar voor, al is hij met een reeks gelijkaardige aanpassingen ook als crossfiets te koop. “Hmm, dat vraagt om een stevige test”, dachten we…