100% Getest: ZEAL CAMERIG44 wielset

De ZEAL CAMERIG44 wielen zien er anders uit en voor 1.399 euro krijg je het hele pakket: wielset, snelspanners, banden en dat alles in een dubbele, gewatteerde wieltas. Tijd voor een testje!

09/08/2017 - Tekst: Bart De Schampheleire // Foto's: ZEAL / Rik Moeyaert

“Alsof er nog geen wielenfabrikanten genoeg zijn”, is doorgaans mijn reactie als ik weer eens een mail in mijn inbox krijgt die meldt dat er een nieuwe wielenbouwer met –uiteraard- een revolutionair product is opgestaan. Want in veel gevallen blijkt het een velg van dertien in een Chinees dozijn te zijn waar een marketeer zijn merknaam op kleeft terwijl zijn oom er in de garage wielen mee inspaakt. En dat hoeft daarvoor geen slecht product op te leveren, ‘het wiel opnieuw uitvinden’ is dat ook niet meteen. De ZEAL CAMERIG44 wielset namen we wél in test. In de eerste plaats omdat de twee heren achter ZEAL al flink wat waters in de fietsenbranche doorzwommen hebben en een goed product van een slecht kunnen onderscheiden. En ten tweede omdat de ZEAL-wielen er toch net iets anders uitzien.

Dat ZEAL zijn wielen ‘consumer-direct’ verkoopt is geen innovatie want wel meer fietsproducten worden tegenwoordig rechtstreeks tussen fabrikant en eindgebruiker online verhandeld. Opmerkelijk is wel dat ZEAL zijn wielsets meteen compleet levert. Zoals in ‘inclusief snelspanners, remblokken en met binnen- en buitenband gemonteerd in een luxe dubbele wieltas’. Het gamma ZEAL-wielen bestaat momenteel uit zes wielsets. De HOUFFA25 wielset voor mountainbikers heeft een 25 mm hoge carbon velg en wordt met een Center Lock of IS 6-gaats schijfremnaaf aangeboden. De ZEAL CAMERIG44 wielsets zijn er voor gebruik op de weg en hier heb je keuze uit een band- of tubeversie in velgrem- of schijfremuitvoering. Grinta! testte de CAMERIG44 voor draadbandjes en velgremmen.

DT Swiss naven en Sapim platte aerospaken, daarmee maak je als wielenbouwer het verschil niet (meer), de velg is waar het –figuurlijk dan toch- allemaal om draait. De 450 gram wegende full-carbon velg van ZEAL werd ontworpen in functie van een 25 mm brede band en valt op met zijn Kamm Tail design. Vroeger hadden aerovelgen een heel puntig profiel dat weliswaar goed presteert bij frontale wind, maar tegelijk heel gevoelig is voor zijwind. Met iets bollere profielen proberen de fabrikanten van aero wielsets die zijwindgevoeligheid te milderen, ZEAL gaat met het Kamm Tail profiel echter nog een eind verder. De Kamm Tail vorm wordt getypeerd door een rechte zijde (daar waar de band op de velg zit) en één bolle vorm (het uiteinde van de velg) en wordt al door veel fietsfabrikanten toegepast op voornamelijk de onderbuis van het frame. Met de zwarte DT Swiss 240 naven met geëtste logo’s, de zware spaken en de hoge, bolle carbon velgen met discreet/chique ZEAL-logo’s ziet de CAMERIG44 wielset er alvast heel fraai en snel uit. Ook de gewichten vallen mee: 685 gram voor een voorwiel, 880 gram voor het achterwiel en 58 gram voor de ranke snelspanners. De wielen zijn inclusief het DT Swiss tubeless velglint gewogen want de wielset is compatibel met tubeless banden. In de toekomst zal ZEAL meteen ook tubeless ventielen met de wielen mee leveren. In het voorwiel zitten 20 radiaal gemonteerde Sapim CX Ray spaken, de 24 spaken in het achterwiel (Sapim CX Ray aan de linkerkant, Sapim CX aan de cassettekant) worden kruis-over-twee ingespaakt. Als ‘Ready to Ride’ pakket worden de wielen standaard geleverd met een paar Continental Grand Prix 4000S II banden van 25 mm breedte en bij de wielen zitten twee sets SwissStop Black Prince remblokken. ZEAL kiest voor de Conti’s omwille van de populariteit van de Duitse rubbers, op verzoek kunnen de wielen evenwel ook met andere banden geleverd worden.

De eerste testrit is er meteen eentje van 175 kilometer, dwars door een heuvelachtig en vooral winderig Noord-Frankrijk waar de kwaliteit van het wegdek een eind onder het Europees gemiddelde ligt. Ideaal gebied om wielen te testen dus. Voor aerowielen is het gewicht van 1.565 gram beslist OK (zonder velglint claimt ZEAL zelfs een gewicht van onder de 1.500 gram) en door dat lage gewicht accelereren de ZEAL CAMERIG44 wielen heel goed. De zijdelingse stijfheid van de wielen ligt op wedstrijdniveau, in combinatie met de Continental banden voelt de wielset voor recreatief gebruik wel nogal hard aan. Geboeid door de unieke vorm van de velgen liggen mijn verwachtingen op vlak van zijwindgevoeligheid hoog en de eerste rit blijf ik op dat vlak een beetje op mijn honger zitten. Bij een constante winddruk in grote open vlaktes kan je wel gemakkelijk een beetje tegen de wind in gaan hangen, maar bij wisselende winddruk vanaf de zijkant (als er bomen of huizen langs de kant van de weg staan krijg je een constante variatie in winddruk) blijft de fiets daar toch vrij gevoelig op reageren. Na een kilometer of vijfhonderd wissel ik de Continental banden voor de nieuwe Hutchinson Fusion 5 Performance die wat soepeler zijn en daardoor het comfortniveau van de wielen opkrikken. Een paar koersjes op de ZEAL CAMERIG44 wielen leert me dat de zijwindgevoelig bij hogere snelheden (constant boven de veertig kilometer per uur) wel een stuk beter is. En om wedstrijden mee te rijden zijn de wielen sowieso stijf en performant genoeg. Op droog wegdek doen de SwissStop Black Prince remblokken het goed op de carbon velgen, in de regen blijft gedoseerd remmen op een carbon velg een heikele zaak en daar kunnen de Zwitsers remblokken niet veel aan veranderen. Bij oudere onderdelengroepen (10-speed en vroeger) kan het zijn dat de 25,1 mm brede velgen nog net wel of juist niet meer passen. De remhoeven van de oudere groepen zijn allemaal gebaseerd op smallere velgen en als je daar een brede velg in zet, dan blijft er onvoldoende hefboom over om de maximale remkracht te kunnen genereren.

Conclusie? 1.399 euro is voor zo’n complete wielset met alles er op en aan een interessante prijs, zeker als je de zes jaar garantie meetelt die overigens niet beperkt blijft tot de eerste eigenaar. Een ‘crash replacement’ programma is ook voorzien. Om van de wielen ook voor wielertoeristen en recreatief ingestelde fietsers een ‘must’ te maken zou wat mij betreft de voorvelg wat lager moeten zijn, daarmee zal de fiets stabieler en rustiger worden. Want de 44 mm hoge velgen doen het bij zijwind beslist niet slechter dan alles wat er al op de markt is, het verschil in positieve zin is ook niet gigantisch en wordt daarenboven pas bij wedstrijdgebruik voelbaar. Waardoor de ZEAL CAMERIG44 wielset naar mijn aanvoelen een prima upgrade is voor een pure rennersfiets. Dus niet alleen ‘Ready to Ride’, maar vooral ‘Ready to Race’.

www.zeal-cycling.com

Laatste artikels